• Tow2Mater

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Har tingsrätten tidigare gett dig nej då du velat ha delad vårdnad och 50/50 boende?

• Tow2Mater
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-03 22:20:07 följande:
    Vårt fall sågs som "högkonflikt" och då går delad vårdnad bort. Vem som är mest konfliktbenägen tas ingen hänsyn till.
    Ah. Nån orsak du inte strider for enskild vårdnad då?
  • Tow2Mater

Har du provat muta mamman att tillåta du flyttar sonen utomlands? det kanske inte funkar att prova just nu med sociala och allt inblandat....
    Det är en process, som blivit svårare senare åren, att flytta tillbaka till Sverige med icke-svensk familj, det krävs att man har jobb och ett visst boende t ex. Det låter som du tagit reda på vad som krävs iallafall?

• Tow2Mater
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 15:40:24 följande:
    Det är en lång process att ta min nya kvinna och vår dotter till Sverige, som jag först
    Kjell2 skrev 2020-03-07 14:35:05 följande:

Vilken långsiktig lösning vill du ha för din son?

Att han fãr växa upp med sin halvsyster, mej och min nya kvinna och att han får träffa och ha kontakt med sin riktiga mamma när han vill.
    För att förtydliga; är din långsiktiga plan att flytta hela familjen till Sverige, eller inte?
  • Tow2Mater
    Anonym (a) skrev 2020-03-07 16:48:00 följande:
    Har hon ansökt om uppehållstillstånd? Om nej, varför inte?
    Vill hon och dottern flytta till Sverige?
    TS verkar inte vilja ge tydliga svar.
  • Tow2Mater

Umgänge med mamman forsvåras ju betydligt om pojken skulle flytta utomlands, så det är kanske tveksamt att soc/domstol etc skulle se det som ett bra alternativ.

• Tow2Mater
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 18:23:30 följande:

Då får du visa vart det står "hög risk att du tar med pojken utomlands"

Riskbedömningen är intressant; är det legalt subjektivt mumbu-jumbo med definitionerna av risk som ?inte hög?, ?mycket liten?, ?inte obetydlig? och ?ökad? ? Eller existerar det en tydlig definierad riskskala där dessa definitioner passar in i en viss ordning?

• Tow2Mater

Förra onsdagen hade han ju placerats i jourfamilj, när kom han tillbaka till mamman? Antas hon vara kapabel att ha honom nu?

Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem