Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Vad tingsrätten bedömer vid ett vårdnadsärende blir helt irrelevant i samband med att ett barn omhändertagits (med tvång?) då blir det andra bedömningar som spelar in. Det är inte jourhemmet som bedömer/bestämmer hur umgänget ska se ut, utan socialtjänsten. Om du ej är vårdnadshavare så kommer du tyvärr ej ha rätt att ta del av vilka bedömningar som gjorts i samband med placeringen om inte vårdnadshavaren ger dig den informationen.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 17:51:36 följande:

Vad fyller tingsrättens dom för roll I så fall?

Socialtjänsten, familjerätten, och skolan vet att min son trivs mycket bättre hos mej än hos sin mamma eller kontaktfamilj.

Tingsrättens dom reglerar umgänge och boende i förhållande mellan föräldrarna. När det gäller umgänge under lvu är det andra lagar som träder i kraft. Din dom är enligt föräldrabalken men nu är det socialtjänstlagen som träder in och vid lvu trumfar den FB.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 18:07:44 följande:

Men det måste väl finnas ett beslut innan socialtjänsten kan förstöra umgänget mellan mej och min son mha. LVU?

Jag har bara hört talas som jourhem än så länge, ingenting om LVU.

Utgick från att han är omhändertagen enligt lvu eftersom han var placerad i jourhem. Jourhem brukar indikera att det varit bråttom. Självklart ska det finnas ett beslut men det är inget du får ta del av om du inte är vårdnadshavare.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 18:26:38 följande:

Han avskyr att vara i "jourfamiljen". Han har varit i den familjen under hans mammas helger under mer än ett år nu. Förädrarna i den familjen har isololerat honom från mej under hela den tiden. De har inte tillåtit honom ringa mej , eller mej ringa honom. Jag tycker det är helt oacceptablelt av dem att göra så.

Jag kan bara informera om hur det funkar rent lagmässigt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 18:48:49 följande:

söka ensam vårdnad.

Men vad har det för betydelse i praktiken om socialtjänsten kan köra över tingsrättensbeslut?

Skillnaden blir att du som vårdnadshavare har rätt till insyn gällande utredning och insats. Du får också rätt till ett eget juridiskt ombud om det blir en förhandling gällande lvu. Men det är inte så vanligt att man går in med en vårdnadsutredning om det är ett pågående lvu.

Men det faktum att du vid tidigare förhandling faktiskt helt förlorat vårdnaden bådar inte gott. Krävs rätt mycket för att man ska bli bortplockad som vårdnadshavare mot sin vilja.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 19:30:30 följande:

Det finns inget som tyder på att jag skulle vara skadlig för min son eller dålig förälder i de utredningar som gjorts.

Däremot finns det indikationer om en viss risk för att min son kan utsättas för våld hemma hos mamman.

Hur kom det sig att du blev av med vårdnaden?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:46:15 följande:

Då kanske du borde vara mer korrekt. 

Jag har givit helt korrekt information. Dvs att umgänget han tilldelats i samband med vårdnadstvis är ett helt annat umgänge än det som regleras i samband med lvu.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:48:39 följande:

I många fall räcker det väl med att du är pappa samt en vriden utredning från familjerätten 

Nej. Det har endast med vårdnaden att göra.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:56:39 följande:

Om du nu är jourfamilj så borde du veta att det är barnet som är rättighetsbärare.

Barnet har rätt till umgänge med sitt nätverk, inkluderat båda sina föräldrar ...

Socialstyrelsen har en mycket bra skrift på några hundra sidor beträffande vad som gäller när barn är i samhällsvård, kanske något att läsa lite i ;)

Barnet har rätt till umgänge, men även rätt att slippa umgänge om umgänget inte är något som gagnar barnet.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:44:46 följande:

Socionomerna på familjerätten som är en del av socialtjänsten har en otrolig förmåga att skapa en verklighet som passar dem

Jag har stött på dig förut där du sitter och ger utsatta och sårbara människor sjukt dåliga råd där de riskerar att försvåra sin situation ytterligare. Du hänvisar till forskningsrapporter som inte finns, förvrider fakta till oigenkännlighet, där du tar ett korn av sanning och gör nåt helt annat av den. Ofta hävdar du att du är jurist för att på så sätt ge dig själv trovärdighet. Du klarar av att tala med myndighetsspråk men har helt missförstått innebörden. Din debatteknik är att slänga ut halmdockor som gör att man i oändlighet behöver försvara sig mot absurda påståenden som du hävdar är fakta. Denna dans kommer jag inte att dansa med dig, bara så att du vet. Kommer inte att bemöta dina inlägg vidare, men kan bara hoppas på att du inte lyckas förleda denna pappa i fördärvet.
  • Anonym (Soc.)

PAS finns inte.

Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.

Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.

Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem