Inlägg från: Anonym (ps) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ps)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Tveksamt om du kan kräva det. Inte ens skilda föräldrar kan ställa såna krav när barnen bor varannan vecka.

• Anonym (ps)

När det handlar om barn så går rättigheter och skyldigheter hand i hand. Man kan inte både avsäga sig ansvaret och samtidigt kräva att få vara med och bestämma.

I ditt barns fall är det nu fyra olika aktörer inblandade. Mamman, jourfamiljen, socialtjänsten och du. Har du hört talesättet "ju fler kockar desto värre soppa"? Det är klart det kommer gnissla.

• Anonym (ps)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 09:16:39 följande:

Så är det när systemet inom soc/familjerätt består av 95% kvinnor, och dessa har inte läst många rader i vår lagbok.

Socialsekreterare bygger sitt handlande på tyckande och åsikter, och där är det lätt att man som pappa blir riktigt lurad och ner tryckt i skiten.

Var försiktig i kontakten med soc då det helt saknas rättssäkerhet, allt du säger kommer att vridas emot dig.

Begär att få ut handlingar som rör dig, det har du rätt till även om du inte är vårdnadshavare.  

Fast i ditt fall tror jag könsdiskriminering spelat mindre roll. Rätten kan ju inte ge vårdnaden till en förälder som är utomlands stora delar av året.
  • Anonym (ps)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 12:06:54 följande:

Om barnet har det bättre där, så varför inte?

Vi har ett liv värdigt att leva där, till skillnad från i Sverige.

Från början stod valet mellan dig och mamman. Rätten föredrar stabilitet och att man inte flyttar på barnet. Kanske därför mamman fick vårdnaden.

Nu är det en ny situation. Mamman kan inte längre agera som vårdnadshavare och rätten ska då flytta den till dig om det är möjligt. Det finns ju inga alternativ. Men då tror jag att du måste övertyga domstolen om att du kommer att ha möjlighet att agera som vårdnadshavare. Bland annat att barnet och du alltid kommer att bo i samma land. Tror inte det behöver vara Sverige.

Jag är dock inte någon expert utan spekulerar. Det bästa du kan göra är att skaffa dig ett juridiskt ombud.
  • Anonym (ps)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 12:06:54 följande:

Om barnet har det bättre där, så varför inte?

Vi har ett liv värdigt att leva där, till skillnad från i Sverige.

Från början stod valet mellan dig och mamman. Rätten föredrar stabilitet och att man inte flyttar på barnet. Kanske därför mamman fick vårdnaden.

Nu är det en ny situation. Mamman kan inte längre agera som vårdnadshavare och rätten ska då flytta den till dig om det är möjligt. Det finns ju inga alternativ. Men då tror jag att du måste övertyga domstolen om att du kommer att ha möjlighet att agera som vårdnadshavare. Bland annat att barnet och du alltid kommer att bo i samma land. Tror inte det behöver vara Sverige.

Jag är dock inte någon expert utan spekulerar. Det bästa du kan göra är att skaffa dig ett juridiskt ombud.
  • Anonym (ps)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 16:09:58 följande:

Förlåt mej, men du låter cynisk I mina öron.

Han låter lösningsfokuserad medans du bara verkar gnälla. Ja det låter som en hemsk situation för din son men situationen kommer ju inte lösa sig utan att du engagerar dig.
  • Anonym (ps)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 13:36:32 följande:

För att ha ett boende och heltidsansvar för ett barn krävs det att du har stabil bostad och försörjning. Inte att du är flera månader per år utomlands.

Du kan försöka driva vårdnad och boende i tingsrätten, med förutsättningen flytt till utlandet men det ska ofta väldigt mycket till för att vinna ett sånt mål. Dels kommer du flytta sonen från hans nuvarande skola, vänner, övrig familj mm och dels kan du ha svårt att presentera något form av myndighetsutlåtande om boende mm i utlandet.

Vårdnad och boende är ju inte samma sak men de hänger ju ihop.

Är mamman varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden av barnet så skall vårdnaden enligt lagen flyttas över till pappan, om möjligt. Det enda hindret mot att pappan är att han vistas utomlands i långa perioder. Tar han barnet med sig utomlands så finns ju ej detta hinder kvar. Ser inte hur en domstol skulle välja att ge vårdnaden till någon utomstående om den andra föräldern är en lämplig kandidat. Det är inte olagligt att bo utomlands.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem