Mammaresan skrev 2020-03-01 12:19:13 följande:
Hehe jo men det är nog svårt att inte bli obsessed efter ett tag. Det i varv att en blir väldigt trött på att inget händer. Min mencykel brukar snitta på 30-32 dagar vanligtvis men varierar mellan 27-37dagar. Nu verkar den har knasat till sig helt. Är fortfarande inom min egna normala tid men jag håller koll på sekret och livmodertapp. Livmodertappen sitter någon helt annanstans än den ska (på tok för högt och mjuk) för att vara mens på G så får bara fortsätta vänta. Sååå segt! Dubbelkollade idag igen med både ägglossningstest och graviditetstest men inget av det gav utslag så bara något knas som händer i kroppen uppenbarligen. Tröttsamt..!
Jag hade alltid regelbunden mens förr men sedan jag gick upp i vikt har den knasat till sig mer (efter sista förlossningen). Så jag vet inte om det kan bli någon graviditet här p.g.a. vikten men jag hoppas. Får jobba med vikten men det är supersvårt. Verkar ha problem med sköldkörteln så ska förhoppningsvis får vidare hjälp om några dagar när jag ska till läkaren!
Ja men håller tummarna att åldern inte spelar in för er! Det är ett gott tecken med regelbunden mens! Ibland hoppas ju ÄL över vissa månader, oavsett ålder. Vet inte om det är det som händer med de här långa cyklerna jag har ibland t.ex.
Cykeln ska kunna bli längre om ÄL uteblir så det kanske kan vara så för dig. Jag vet inte om hög vikt kan göra att ÄL uteblir men låg vikt kan det så det låter möjligt. Kanske även sköldkörtelproblem? Isf kan medicin mot det vara en stor hjälp så jag håller tummarna för att läkarbesöket blir bra :)
Jag håller med om att man blir trött på att inget händer även om vi inte försökt så många mån än - jag läste i en artikel nyligen att 9 mån är medel i antalet mån att bli gravid i min ålder och 7 mån om man är 30+ så då har jag inte ens gått förbi det, men det känns segt ändå. Speciellt när cyklerna knasar till sig. Väntan innan mens är så långsam och det som gör det bättre är hoppet om att kanske blev det nåt denna månad, söka symptom etc men när man vet att det inte blivit något och ska vänta i mensen.... ahh. Man kan ju som inte göra något.
Jag kollar fortfarande med Äl-test varje dag bara för att ha något att göra haha, även fast jag är på dag 17 och aldrig haft äl efter dag 14 (oftast dag 10-12) och inte har några tecken på det alls nu. Jag hade fertilt sekret dag 11-12 och sedan försvann det så ja, lär inte vara att äl är sen.
Jag är inte direkt överviktig men skulle gärna gå ner en del (har gått upp 10 kg över trivselvikt pga stress på senaste) men det är supersvårt så jag kan föreställa mig hur jobbigt det är om man har mer övervikt.