• jeanette02

SVT: Sverige möter med Lamotte. Bör polisen vara snällare mot kriminella? Måste man visa respekt mot kriminella??

KillBill skrev 2020-03-01 12:08:05 följande:

Det som framfördes var snarare att polisen och personer som Lamotte ska respektera människor som bor i utanförskapsområden. Människor i utanförskapsområden är less att  folk som Lamotte ska profitera på deras situation och filma dem som att de är djur i bur.

Men även personer i så kallade utanförskapsområden kan väl få yttra sig? Hur ofta kommer så kallade etablerade journalister till dessa platser? Och faktiskt låter vanliga människor komma till tals... Och inte någon inplockad människa som råkade representera Vänsterpartiet som framkommit i SVT:s reportage bl a i efterhand...

Har du någon gång sett Lamottes livesändningar? Det är ganska intressant, hur han faktiskt låter alla som vill få en möjlighet att yttra sig, infödingar eller människor av annat ursprung. Oavsett åsikter.

Han påtalar ofta dessutom man inte behöver bli filmad utan räcker med yttrande om nu så vill.

Sedan att vissa ljusskygga individer går direkt fram till honom och ställer sig framför kameran o gormar - sluta filma horunge och diverse standard tillmälen. Då får man ju nästan börja ifrågasätta deras intelligens. Dessutom ofta förklädda med luva och tyger över ansiktet. Liksom gå inte dit då... Jisses. De har ju något att dölja kan ju t o m ett dagisbarn räkna ut.

Argast på vårat delvis dysfunktionella samhälle brukar invandrade personer vara som intervjuas, som är väl integrerade i samhället och skötsamma precis som vem som helst, de förlorar mest på att övriga Sverige daltar med kriminellt slödder.

De har ofta mycket intressant att säga angående Sveriges slappa politiker och vissa människors brist på att vilja integrera sig. Då vissa svenskar tyvärr klumpar ihop alla invandrade in en och samma grupp så blir alla de invandrade vettiga personerna också dragna i smutsen tyvärr.
  • jeanette02

Men du skrev ju lite längre upp att SVT ville låta åsikten framgå att människor ska lämnas ifred. Inte profitera på dem i utanförskapsområden. Ja, så kan man också se det om man vill, även om inte jag tycker så. Tycker inte Lamotte är det minsta respektlös eller profitera så som du menar faktiskt. De får stå för andra, det ser man på många plattformar nu efter detta program i SVT bl a. Respektlöst beteende och häcklade istället för att prata om de verkliga problemen. Sorgligt.

Sedan har han en massiv hotbild emot sig därför han just lyfter samhällsproblem som inte vill lyftas. Därav skottsäker väst tex. Även om det säkert var lite demonstrativt. Men fullt förståeligt likväl. En modig journalist som hamnat totalt i kylan pga av att majoriteten andra journalister är fullt upptagna med att försöka mörka och vända andra kinden till gällande våra stora problem. Menar utmaningar givetvis...

Dock har det skett en viss förbättring senaste året, det går helt enkelt inte att förneka och dribbla bort vissa saker längre.

KillBill skrev 2020-03-01 20:58:58 följande:

Vem har påstått att människor i utanförskapsområden inte skulle få yttra sig? När Lamotte har på sig skottsäker väst i tv-studion går det inte att missförstå vilken bild som han försöker etablera. Lamotte är inget annat än en demagog och hans armé av näthatare är synnerligen läskig.

• jeanette02
    KillBill skrev 2020-03-01 22:01:39 följande:

Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att låta människor komma till tals och att profitera människor och deras situation? Lamotte besöker inte utanförskapsområden i Trollhättan för att hjälpa människor att komma till tals utan för kränga en bild som gör att Lamottes egen supporterskara swishar honom pengar.

Du får tro vad du vill givetvis. SVT profiterar ju på oss skattebetalare då tex. Vi är ju dessutom TVUNGNA att betala för det. Så med ditt synsätt är det svårt att göra någonting. Tycker du att man ska arbeta grattis eller? Magda Gad som jag alltid uppskattat, rapporterar från krigsområden, då profiterar hon också på andras lidande och konflikter? Sjukvårdspersonal profiterar på människors sjukdom, min takläggare profiterar på mig då jag bytte tak... Nej men herregud det blir ju helt uppochner.
  • jeanette02
    Överste Senap skrev 2020-03-01 23:28:14 följande:

Att jag är onyttig för extremhögern är inget nytt.

Bespara mig det epitetet tack. Tror du på fullaste allvar att människor som uppskattar bl a Lamotte (som vi diskuterar här i tråden) är extremhöger? Isåfall undrar jag vilken extrem inriktning du själv hör till? Intressant att man kan gå runt och tänka som du...Vad ska vi då kalla den lilla del i Sverige som faktiskt är extremhöger? Blir lika urvattnat som att skrika nazist och rasist till alla vars åsikter man inte gillar, eller problem som lyfts man inte gillar...
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-03-02 06:50:32 följande:

Jag tror inte att Lamotte bara är populär inom extremhögern.  Det finns nog också många högerpopulister och främlingsfientliga som gillar honom.

Nej det är inte min uppfattning alls. Tror det är ganska spritt mellan vilka typer av människor som uppskattar Lamotte, särskilt hans livesändningar. Säkert återfinns också främlingsfientliga människor, men det är inte standardföljaren upplever jag som följt honom några år nu.

Det som förenar många av hans följare el vad man nu ska kalla det, är människor som vill ha mer raka rör och låta vanliga människor få chans att yttra sig. Men tyvärr är det alltför många i Sverige som inte gillar yttrandefrihet, fast de tror själva benhårt att de står upp för den.
  • jeanette02
    FDFMGA skrev 2020-03-02 21:39:46 följande:

Nu har tilloch med Anna Heberlein fått nog av hatsvansen. Den direkta anledningen tycks vara svansens viftande när den där youtubern och posören Lamottes beteende kritiserades.

annheberlein.com/2020/03/01/att-kidnappas-av-rasister/

Hon skriver alltid läsvärt tycker jag, Ann Heberlein. Och belyser också problemen med svensk media i det inlägget. Jag kommer fortsättningsvis läsa båda Magda Gad (har gjort många år) och Ann Heberlein och även följa Lamotte. Det är så bra att få input från olika människor. Fler borde verkligen prova det. Läste t o m en mycket vettig krönika från Cissi Wallin igår angående svenskars slapphet i hygienfrågan vs hysterin om Corona. Brukar annars tycka hon är lite radikal men här var hon spot on. (I Expressen!).

Tyvärr kommer alltid finnas så kallade hatsvansar oavsett vad en människa rapporterar om, så finns det alltid en klick högljudda idioter som förstör för de som vill ha en vettig diskussion och kastar otrevliga epitet när man inga argument har. Magda Gad fick ju lägga ned Facebook pga av det. Då det ofta urartade i hatkommentarer dels mellan utrikesfödda sinsemellan, och infödda som ofta blandade in vår inrikespolitik på ett hatiskt sätt i hennes rapporter från krigsområden.
  • jeanette02
    FDFMGA skrev 2020-03-03 18:38:12 följande:

Ann Heberlein verkar ha fingertoppskänsla för politiska trendvindar. Hon lämnade Feministiskt Initiativ i tid innan det blev det mest otrendiga man kan vara engagerad i - och nu tar hon avstånd från hatsvansen.

Men hursomhelst. Det hon skriver i inlägget är bra. Jag skulle förmodligen inte hålla med henne om hon hade gått in på orsakerna till att man i debatten så länge valde att blunda för att många av dem som flytt kommer från kulturer med värderingar som inte går att förena med ett individorienterat och hyfsat jämställt samhälle präglat av demokratiska värderingar.

Om SD - om du nu är sverigedemokrat, någonsin ska kunna få ett reellt inflytande måste de kapa inte bara hela svansen utan också kunna övertyga en stor del av befolkningen att svansen inte sitter direkt på huvudet.

I tråden där du och jag senast hade ett replikskifte hade du också ett flertal ömsesidiga bekräftelseinlägg med den mest hatsvansiga signaturfabrikanten på FL.

Under alla mina år på FL har jag bara stött på en sverigedemokrat som klarat av att identifiera en dyngstack och hålla sig på avstånd från den.

Heder åt henne!

Nej, jag är ingen Sverigedemokrat. Jag har skrivit tidigare att jag inte har någon politisk agenda med det jag skriver här. Utan försöker vara öppen för diskussion i de flesta ämnen. Vet faktiskt inte vem du syftar nu på i en annan tråd. Däremot har jag blivit kallad högerextrem, nationalist osv. Men men dessa epitetkastare har väl inget bättre för sig. De förekommer från alla håll, Vänsterextrema till högerextrema och lite vanliga människor som är snabba på att reta upp sig. Menar du att jag är en dyngstack? Hm.
Svar på tråden SVT: Sverige möter med Lamotte. Bör polisen vara snällare mot kriminella? Måste man visa respekt mot kriminella??