• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-04 10:40:38 följande:

bor i sthlm, men om jag skulle göra det där och få svar, hur kan jag utläsa om jag haft äl eller inte? antar att det bara är ett värde liksom. 

Ja du får några siffror som svar.

Vet inte riktigt. Men du kanske kan googla eller höra med din gyn? Om du själv nu tar fram provet? Du kanske kan få hjälp att analysera det?
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-05-04 10:58:12 följande:
    Ja du får några siffror som svar.

Vet inte riktigt. Men du kanske kan googla eller höra med din gyn? Om du själv nu tar fram provet? Du kanske kan få hjälp att analysera det?
    tror jga kommer bli mer förvirrad bara haha, jag får acceptera att det kanske inte blev något denna månad och bara vänta och se. så får jag hoppas att det blir annorlunda nästa cykel ist :) 

hur mår du? 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-04 11:48:31 följande:

tror jga kommer bli mer förvirrad bara haha, jag får acceptera att det kanske inte blev något denna månad och bara vänta och se. så får jag hoppas att det blir annorlunda nästa cykel ist :) 

hur mår du? 

Ja testet gav mig inget direkt. För jag visste inte hur jag skulle tyda de. Haha. Så det är nog ett bra beslut!

Jo men jag mår bra <3

Extremt trött till och från. Och lite illamående som kommer och går.

Kissade på en vanlig billig sticka idag. Och då var strecket svagt. Vilket kan stämma. Eftersom det var ?tidiga? test jag gjort innan. Och nu borde jag nog absolu ha mens. Typ idag eller imorgon. Men på tisdag eller onsdag ska jag testa ett digitalt test så man får det helt bekräftat.

Men annars är jag nu i vecka 4 (3+4) ???? känns fortfarande overkligt. Men skönt att det fungerade så ?smidigt?.

Blivit inskriven på kvinnohälsan och ska på ultraljud där i slutet på juni (vecka 13). Men också till min privata gynekologi för ultraljud redan vecka 5-6.
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-05-04 12:50:52 följande:
    Ja testet gav mig inget direkt. För jag visste inte hur jag skulle tyda de. Haha. Så det är nog ett bra beslut!

Jo men jag mår bra <3

Extremt trött till och från. Och lite illamående som kommer och går.

Kissade på en vanlig billig sticka idag. Och då var strecket svagt. Vilket kan stämma. Eftersom det var ?tidiga? test jag gjort innan. Och nu borde jag nog absolu ha mens. Typ idag eller imorgon. Men på tisdag eller onsdag ska jag testa ett digitalt test så man får det helt bekräftat.

Men annars är jag nu i vecka 4 (3+4) ???? känns fortfarande overkligt. Men skönt att det fungerade så ?smidigt?.

Blivit inskriven på kvinnohälsan och ska på ultraljud där i slutet på juni (vecka 13). Men också till min privata gynekologi för ultraljud redan vecka 5-6.
    åh vad härligt!! <3
    alltså jag är så avis, längtar så fruktansvärt efter det där andra strecket på testet!! 

det låter ju jättebra! du får uppdatera när du tagit det digitala, kan förstå att det känns overkligt! du får även uppdatera när du varit på ultraljud, tror också vi kommer boka in tidiga. är inte 5-6 väldigt tidigt? har för mig att jag läst att det är först i v 6-7 som man kan höra hjärtat, men jag kan ha fel! 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-04 13:23:17 följande:

åh vad härligt!! <3

alltså jag är så avis, längtar så fruktansvärt efter det där andra strecket på testet!! 

det låter ju jättebra! du får uppdatera när du tagit det digitala, kan förstå att det känns overkligt! du får även uppdatera när du varit på ultraljud, tror också vi kommer boka in tidiga. är inte 5-6 väldigt tidigt? har för mig att jag läst att det är först i v 6-7 som man kan höra hjärtat, men jag kan ha fel! 

Gyn sa att man kan göra hjärtat från vecka 6. Så hoppas på det!

Hur går det för dig nu?

Vad är nästa steg vi väntar på? Har tempen höjts?
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-05-06 08:34:54 följande:

Gyn sa att man kan göra hjärtat från vecka 6. Så hoppas på det!

Hur går det för dig nu?

Vad är nästa steg vi väntar på? Har tempen höjts?

Okej hoppas hoppas! Vilket datum är ultraljudet? :)

Det går sådär, nu har jag slutat ta tempen när jag vaknat så tidigt vid 03-04 utan somnat om direkt och sen tagit tempen när jag går upp vid 06 typ, då har det blivit en liten ökning. Så bara att vänta till nästa vecka då jag har bim..

• LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-05-06 08:43:11 följande:

Okej hoppas hoppas! Vilket datum är ultraljudet? :)

Det går sådär, nu har jag slutat ta tempen när jag vaknat så tidigt vid 03-04 utan somnat om direkt och sen tagit tempen när jag går upp vid 06 typ, då har det blivit en liten ökning. Så bara att vänta till nästa vecka då jag har bim..

Ultraljud tisdag 19 maj. Då är jag i vecka 6 (5+5).

Okej hmm. Men det ju ändå lovande ut att den gått upp. Även om den är lite ojämnnoch svår att tyda då du tog sprutan flera dagar innan. Men som många sagt - detta är ingen ?quickfix?. Det tar tid att bli gravid. Så ställ in dig på några månader så slipper du bli för besviken varje gång :( fattar att de suger.

Å andra sidan, jag trodde ju det var hel kört denna cykel, kommer du ihåg?

Äggen växte inte. Superlång cykel. Missade sex på ägglossningsdagen mm. Allt som kunde gå fel gick ju typ fel! Men det tog sig ta mig tusan ändå!
  • LucyLoo

ÄL+13 idag. Nu är det på riktigt!

Vår lilla mirakelbebis!

Hur går det för alla andra här inne? Någon som är kvar?
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-05-06 09:47:26 följande:
    Ultraljud tisdag 19 maj. Då är jag i vecka 6 (5+5).

Okej hmm. Men det ju ändå lovande ut att den gått upp. Även om den är lite ojämnnoch svår att tyda då du tog sprutan flera dagar innan. Men som många sagt - detta är ingen ?quickfix?. Det tar tid att bli gravid. Så ställ in dig på några månader så slipper du bli för besviken varje gång :( fattar att de suger.

Å andra sidan, jag trodde ju det var hel kört denna cykel, kommer du ihåg?

Äggen växte inte. Superlång cykel. Missade sex på ägglossningsdagen mm. Allt som kunde gå fel gick ju typ fel! Men det tog sig ta mig tusan ändå!
    woho vad kul, du får uppdatera när du har varit på ultraljudet! får sambon följa med?

jaaa lite har den gått upp men inte alls som den brukar så har inga större förhoppningar denna månad, så som du säger, får ställa in mig på att det kan ta några månader även med letrozol och ovitrelle :( 
  • Mammamadde03
    LucyLoo skrev 2020-05-06 10:54:47 följande:

ÄL+13 idag. Nu är det på riktigt!

Vår lilla mirakelbebis!

Hur går det för alla andra här inne? Någon som är kvar?

Grattis!!

Här händer det inte mycket, hoppas lite att sommaren går fort så vi kan fortsätta haha
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020