• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-15 15:27:48 följande:

men vad konstigt! sa hon vad de kan bero på? förstår det, så frustrerande :( 

så du ska inte dit på något mer ultraljud nu? du kör med ÄL-test tills det är positivit och då tar du spruta eller så om du inte får positivt så blir det ingen spruta?

Nej hon sa att ibland har man ju inte ägglossning. Men hon tyckte också det var lite märkligt nu när vi kör med simulering.

Ja precis. Fortsätta testa tills positivt - då spruta.

Och blir de inte positivt test så kommer ju mensen tillslut komma.

Tankarna börjar mer och mer ställas in mot ivf. Jag är en rastlös själ som saknar tålamod.

Så blir det inget tills efter sommaren kör vi nog det.

Som sagt - vet ju att vi är kompatibla och att jag kan bli gravid och bära barn.

Bara äggen som strular nu verkar det som!
  • LucyLoo

CD 19 idag. Tredje dagen med blinkande gubbe... gud. Vad betyyyyder det att den blinkar men att hon inte hittade så stora blåsor igår?! Och varför har de inte växt? Kan de vara så att hon inte såg alla på ultraljudet?

Fortsätter testa imorgon och framöver. Men blir så konfunderad att den blinkar när blåsorna var så små???

• Mammamadde03
    LucyLoo skrev 2020-04-16 15:21:16 följande:

CD 19 idag. Tredje dagen med blinkande gubbe... gud. Vad betyyyyder det att den blinkar men att hon inte hittade så stora blåsor igår?! Och varför har de inte växt? Kan de vara så att hon inte såg alla på ultraljudet?

Fortsätter testa imorgon och framöver. Men blir så konfunderad att den blinkar när blåsorna var så små???

Du kanske har ökad nivå av östrogen, men inte av hormonet som gör att det ska släppa denna gång? :( Hoppas att du får den fasta smileyn snart!
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-16 15:21:16 följande:

hur såg gubben ut idag? 
  • LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-17 08:52:31 följande:

hur såg gubben ut idag? 

Fortfarande blinkande....?! Herregud.

Aja. Vi sexar på varannan dag.

Men fick en till tid på måndag kl 12:45 för VUL om den fortsätter blinka under helgen.

Ja kanske östrogenökning som du säger. Låter rimligt. Undrar om man ändå kommer få ägglossning och om LH orkar ikapp.
  • amandakollb
    LucyLoo skrev 2020-04-17 09:28:25 följande:
    Fortfarande blinkande....?! Herregud.

Aja. Vi sexar på varannan dag.

Men fick en till tid på måndag kl 12:45 för VUL om den fortsätter blinka under helgen.

Ja kanske östrogenökning som du säger. Låter rimligt. Undrar om man ändå kommer få ägglossning och om LH orkar ikapp.
    hm vad konstigt, men det kanske blir fast imorgon! skönt att ha ett till ultraljud inbokat också. 

men visst får du ovitrelle också? eller får man inte ta ovitrelle i en cykel om man inte får positivt på ÄL-test? 
  • LucyLoo

Jo då jag har en Ovitrelle-spruta liggandes i kylen och väntar på att användas.

Ja det verkar lite olika.

Senaste gången så tog jag på inrådan från Gyn sprutan när min sticka blinkade.

Men då mätte dom 16 mm. Men det blinkade bara...

Jag har typ aldrig fått en fast gubbe. Bara efter jag tagit sprutan. Dagen efter sprutan har den varit fast.

Men senast så sa hon vid 16 mm att ta sprutan idag. Och då blinkade gubben.

Men den blinkade ju vid senaste VUL - och då var blåsorna 13 mm.... alltså inte redo för spruta.

Så nu tänker jag att jag antingen väntar in fast gubbe. Eller att hon mäter som så de är över 16-18 mm.

Vet någon om det är större chans att bli gravid desto större blåsorna är? Var är det som gör att man i så fall löper större chans att bli gravid om de är större?

• LucyLoo
    amandakollb skrev 2020-04-17 09:46:07 följande:

hm vad konstigt, men det kanske blir fast imorgon! skönt att ha ett till ultraljud inbokat också. 

men visst får du ovitrelle också? eller får man inte ta ovitrelle i en cykel om man inte får positivt på ÄL-test? 

Se ovan :)

Hur känns de med letrozolen? Funkar bra?
  • Mammamadde03
    LucyLoo skrev 2020-04-17 10:11:27 följande:

Jo då jag har en Ovitrelle-spruta liggandes i kylen och väntar på att användas.

Ja det verkar lite olika.

Senaste gången så tog jag på inrådan från Gyn sprutan när min sticka blinkade.

Men då mätte dom 16 mm. Men det blinkade bara...

Jag har typ aldrig fått en fast gubbe. Bara efter jag tagit sprutan. Dagen efter sprutan har den varit fast.

Men senast så sa hon vid 16 mm att ta sprutan idag. Och då blinkade gubben.

Men den blinkade ju vid senaste VUL - och då var blåsorna 13 mm.... alltså inte redo för spruta.

Så nu tänker jag att jag antingen väntar in fast gubbe. Eller att hon mäter som så de är över 16-18 mm.

Vet någon om det är större chans att bli gravid desto större blåsorna är? Var är det som gör att man i så fall löper större chans att bli gravid om de är större?

Ju större blåsorna är desto större är chansen att ägget släpper :) vet inte om de kan släppa vid olika storlekar och om det ger någon fertil skillnad.
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020