• MFH

Letrozol - följas åt 2020

Jag har precis tagit min första kur letrozol och har försökt få syskon till min treårige son sedan han var 9 månader. Jag kan bli gravid utan stimulering men har fått flertalet missfall och min läkare vill nu skynda på processen för att ge oss hopp. Har precis gjort en grundlig utredning både pågrund av upprepade missfall plus att det tar lång tid att bli gravid. Mitt 5 missfall var i januari detta året i vecka 17 då jag börjat hoppas att det skulle gå vägen. Mina tidigare missfall har alla varit tidigare, men främst runt vecka 10-12.

Det tog 3 missfall och lika många år att få min son. Och nu början hoppet och orken försvinna. Sedan 2014 har vi haft 1,5 år då vi inte försökt aktivt att pricka in ägglossningen. Det enda jag vill är ett syskon allt annat.

Det enda som läkaren kunde hitta var att jag kanske hade lite låg progresteronhalt efter förra ägglossning, därav letrozol. Men ingen orsak till missfall. Håller alla tummarna på att detta är min månad och er också.

• MFH
    amandakollb skrev 2020-06-03 20:28:43 följande:

Jag beklagar alla missfallen, måste varit riktigt tufft :( såg att du kanske har låg progesteronhalt, har du provat lutinus?:) det tar jag nu för jag har ev lågt progesteron.

När ska du ha första ultraljudet? Vilken cd är du på nu?

Ja, det har varit och är väldigt tufft med alla missfall. Inte bättre efter det senaste som kom så sent. Efter de kritiska veckorna.

Jag har inte provat lutinus, är det något man kan få även om man inte genomgår ivf?

Jag har ultraljud på onsdag nästa vecka, då kommer jag vara på dag 16 så ganska sent. Men jag brukar få ägglossning vanligtvis dag 19 ungefär. Så läkaren har tänkt att den även nu kommer vara senare .

Jag har haft huvudvärk i 6 dagar i rad nu och är väldigt trött. Är det en rimlig biverkning av letrozolen, även efter jag slutat ta dem?

Hur känner du dig? Några dagar innan bim om jag inte missuppfattat hur du ligger till.

Är på dag 10 nu.
  • MFH
    amandakollb skrev 2020-06-04 09:58:15 följande:

ja förstår det, vecka 17 är ju långt gånget, så jobbigt det måste varit :( upptäckte de något i utredningen om varför ni får missfall? 

Ja man kan få det även fast man inte gör ivf, jag är på min andra omgång dubbeldos letrozol och jag fick lutinus redan första omgången men testade det inte förrens denna omgång. Så kolla med din läkare om du kan få det! jag har problem med spottings/bruna flytningar några dagar innan mens så därför jag tar lutinus. 

får du ovitrelle eller ägglossar du av dig själv? tror att det är rätt många som får biverkningar av letrozol, bland annat huvudvärk! men tror att det brukar gå över rätt snart efter man slutat med sista tabletten så förhoppningsvis går det över snart! 

inga symtom än förutom väldigt ömma bröst, är på ovitrelle+9 så borde ha bim nästa torsdag den 11e, känns så länge kvar! 

Har ni försökt länge? Hoppas att lutinus är vad som behövs och att det fungerar för er denna månad. Har du något barn sedan innan? Alltid så jobbig väntan precis innan beräknad mens.

Nej, de hittade inget som kunde orsaka missfall. Vet inte om det är positivt eller negativt. Men hade varit skönt att hitta något som man kunde avhjälpa. Även om jag väldigt gärna vill bli gravid igen är jag samtidigt rädd för att det kan hända igen. Att risken är samma som innan och då är mina odds inte så bra.

Jag har regelbunden mens och blivit gravid 6 gånger utan hjälp, så min ägglossning fungerar iaf ibland. Men som läkaren nu misstänker så kanske jag bara har ägglossning ibland. Brukar få ganska diffusa positiva ägglossningstester, men just förra månaden var det solklart. Och så hade jag låga progresteronvärden samma cykel så verkar inte vara det jag ska gå på.
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020