LucyLoo skrev 2020-03-19 18:46:23 följande:
Hej och välkommen ????
Åh vad tråkigt med missfallet - förhoppningsvis bättre lycka denna gången! Är det ert första barn ni kämpar för?
Okej kul - stor blåsa !! Tar du Ovitrelle-spruta?
När har du BIM?
Jag kan lägga in dig i listan om du vill! Men skriv i så fall gärna BIM då så har vi lite koll.
Mig kan du följa på @jakttornet. Vad heter du? Och hur vet man om man har PCOS? om man inte har de klassiska symptomen?
Tackar! - något sent svar, men åkte till sommarstugan i helgen och uppkopplingen är inte den bästa där..;)
Mycket tråkigt, framförallt då det var min första graviditet (inga barn ännu). Men vi kämpar på!
Jag fick pos ägglossningstest i lördags, och tog även Ovitrelle-spruta efter det. Vågar nämligen inte lita på ägglossningstester, då jag många gånger (utan behandling med Letrozol dock) fått positiva tester utan någon ägglossning som följd. Men med sprutan har jag alltid ägglossat (y).
Gör det, jag har BIM 5/4 :D Jag lade till dig på insta, jag heter @saraniilsson.
Via vaginalt ultraljud kan en gynekolog se ifall man har "typiska" PCO-äggstockar, det vill säga ett ökat antal omogna folliklar. Detta brukar i sin tur orsaka att man kan få andra symtom såsom, oregelbunden/utebliven mens, utebliven ägglossning, acne, ökad manlig behåring (pga ökade värden av testosteron i kroppen) och viktuppgång.
Utöver PCO-äggstockar, behöver man minst ETT symtom till för at få diagnosen PCOS. Jag har PCO-äggstockar, men de enda symtomet jag har utöver det är just utebliven ägglossning, och mens då. Haft mens ca 3-4 ggr per år, och aldrig någon ägglossning. Har inga andra besvär. Men det räcker för att ställa diagnosen.