Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Corona , är du rädd?

mandelskrutten skrev 2020-03-06 21:25:38 följande:

Vågar ni boka weekend resor till London nu när viruset härjar?

Hur gör affärsresenärer tro?

Affärsresenärerna ställer nog in sina resor till stor del nu och byter ut dem mot Skypemöten, om det går. Det var en affärsman som blev intervjuad på P1 igår och han sa att de gjorde så på hans företag.

Köpandet av Sistaminutenbiljetter hade minskat mycket men de som bokade resor längre fram bokar med avbeställningsskydd sa en resebyråanställd som blev intervjuad på radio.

Har du redan bokat en resa eller funderar du på att göra det?
  • Anonym (Orolig)

Det är väldigt hög belastning nu på 1177, trots att de tagit in mer personal så tar det lång tid att komma fram. Hörde på radion imorse att de nu fått införa snabbval på 1177 (tryck på en viss siffra) om man misstänkte att man har Corona. Kan nog vara klokt eftersom alla ringer 1177 oavsett vilken sjukdom det gäller, så kanske bättre de har en speciell fil för misstänkta coronasjuka.

Sen verkar det inte vara så lätt att få testa sig för Corona heller - även på man varit utomlands och blivit sjuk. Marie och familjen fick vänta i sex dagar, på att få testa sig för Corona, trots att de varit i norra italien och nu kommit hem och hela familjen hade symptom.

Artikeln finns att läsa på www.expressen.se

• Anonym (Orolig)

Nån som har koll på vilken vecka det blev känt att Corona härjade i norra italien? När sportlover infaller varierar ju från v.7 och framåt beroende på var i Sverige man bor.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Qui qui) skrev 2020-03-07 22:43:00 följande:

Vad ska folk med mjöl och socker till....? Baka sockerkaka?

Jag är nog mer rädd att sprida det vidare än att själv smittas. Enligt smittade friska är det här som en variant av influensa, med drag av penis. Och influensa dödar de som har taskigt immunförsvar och allmänt svaga i första hand.

Minns inte hur det var med SARS men nu reser vi kanske mer än då, och dessutom är risken för både politiska spel och idioti (man kan ju inte stänga gränserna, vi måste välkomna alla annars är vi rasister), och ryktesspridning stor såsom sociala medier och nyhetskanaler utvecklats.

SARS spreds ju även utomlands. Samtidigt tror jag fler kinesiska medborgare reser idag mot för 20 år sen.

Det var nån som sa att när svininfluensan härjade var folk friskare än aldrig förr, ty då tvättade man händerna bättre...Kanske finns en politisk agenda bakom det. Smitta ner så många man kan och skyll sjukdomen på klimathotet...

I Kina har man sett samma trend, människor förbereder sig inför att behöva sitta flera veckor i karantän och då handlar man hem olika basvaror till hemmet.
  • Anonym (Orolig)

Italien panikstänger nu norra italien och sätter därmed 16 miljoner människor i karantän. Premiärministern meddelade detta via ett tv-tal mitt i natten.

-Vi står inför ett nationellt nödläge sa han.

Läs resten av texten på Aftonbladet.se

Undrar hur länge det dröjer innan ännu fler länder måste stänga ? Vilket land kommer vara nästa land på tur?

I Sverige har vi nu 162 bekräftade Coronasmittade, alla har kommit från iran, italien och Kina enligt Folkhälsomyndigheten dvs områden med väldigt stor smittspridning.

Men nu på texttv står det att i torsdags kom det in en person med ambulans till Danderyds sjukhus -och nu har 15 personer ur personalen tagits ur tjänst. Personen hade varit utomlands, men INTE i något av de nu utpekade riskområdena, men visade sig vara smittad, och personalen hade inte använt skyddsutrustning !

Så det låter inte som att Svenska vården är tillräcligt förberedda på pandemiläge....

Såg ni föresten Folkhälsomyndighetens presskonferens ang Coronaläget i Sverige, som sändes för några dagar sen (Folkhälsomyndiheten som pratar om att man ska hosta i armvecket etc) och så ställer sig föreläsaren på scenen och hostar rejält, (vänd mot publiken) - i händerna !!! Precis som de gått ut och sagt att man inte alls ska göra !

• Anonym (Orolig)

Alla länder som drabbas av detta

har en balansakt med 3 olika faktorer

att ta hänsyn till :

1. Få stopp på pandemin (eller iallafall sakta ner spridningstakten genom tex karantän)

2. Hålla ekonomin igång (iallafall så att folk får mat)

3. Se till att inte sjukhusen blir helt överbelastade

(för då kommer ännu fler att dö pgr av att sjukhusen tvingas prioriera ner vissa).

Vissa länder kommer att välja att koncentrera sig

på bara en av dessa, men alla 3 är viktiga !

Vi kan bara hoppas på att forskarna snart kommer att få fram ett vaccin och även hittar befintliga mediciner som funkar. I Kina har de både testat att behandla svårt sjuka Covid-19 patienter med plasma från nyligen tillfrisknade, samt även en antimalariamedicin, och även flera olika antivirusmediciner som tex hiv-medicin.

Vi får hålla tummarna att de snart lyckas vinna kampen mot viruset !

• Anonym (Orolig)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-08 21:37:55 följande:

Fan nu står det om skolorna att flera elever är smittade men man får inte veta vilka skolor!!

Campus Manilla (skolan prinsessan Estelle går på) hade fått en smittad grundskoleelev, så de stängde före helgen läste jag på texttv. De andra skolorna vet jag ej namnet på.

Hur många skolor har stängt pgr av smittade elever eller personal?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-08 23:42:02 följande:

Om man inte är i någon riskgrupp men har en hosta och luftvägsinfektion då? Jag och min sambo har haft rethosta nu sen efter influensan. Den kan ju sitta i länge. Känns fortfarande sårigt i halsen. Är man mer mottaglig då? I och med att man redan är hostig menar jag?

Jag vet inte svaret på din fråga, men jag tror man kan ringa 113 13 eller 1177 och fråga om detta.
  • Anonym (Orolig)

Vi har nu över 200 smittade i Sverige.

Myndigheterna ska hålla pressträff idag vid 14 ang Coronaläget i Sverige, kan ses på tv och svtplay.

• Anonym (Orolig)

60 nya Coronafall i Stockholm

Ytterligare 60 nya fall av coronasmittade har konstaterats i region Stockholm. Nu är över 200 personer drabbade där, och totalt 325 personer i Sverige.

Risken för coronavirus i Sverige har höjts till nåvån mycket hög, uppger Folkhälsomyndigheten.

Det baseras på att ett flertal smittade personer har identifierats där det inte går att vara säker på var smittan kommer ifrån, i två områden i Sverige, Stockholm och Västra Götaland.

Läs mer på texttv samt se Presskonferensen "Så ser coronaläget ut just nu" på svtplay (visat idag tisdag).

Svar på tråden Corona , är du rädd?