Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Corona , är du rädd?

Flera nya virusfall i Sverige

Flera nya fall med Coronasmitta har bekräftats på olika håll i Sverige. Alla nya fall ska ha en bakgrund i italien. 24 smittade finns nu i Sverige.

Mer info finns på Text-tv

• Anonym (Orolig)

Nu har 30 människor totalt testat positivt i Sverige för Covid-19 enligt Text-tv.

Flygbolaget SAS stoppar nu alla flygningar till Norra Italien och till Hongkong, pgr av viruset, men flygbolaget Norwegian flyger som vanligt.

Människor bunkrar mat och skyddsutrustning, munskydden och handspriten har redan tagit slut, men Apoteken hoppas snart få in mer handsprit.

Vad har ni gjort för att förbereda er?

• Anonym (Orolig)

Fem nya Coronafall i Sverige idag

Ytterligare fem nya fall av Coronaviruset har konstaterats under onsdagen. Två i Göteborgsområdet, två i Värmland och ett i Skåne.

En av personerna i Göteborg har smittats i Iran och blivit sjuk efter hemkomsten. Övriga fyra personer har insjuknat efter hemkomst från norra italien.

Totalt har nu 35 personer i Sverige testat positivt för coronaviruset.

För mer info se texttv.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 14:46:44 följande:

Vad jag läst så verkar det som nästan alla bekräftade fall är personer som kommit hem från Italien eller Iran. Så det kanske inte har skett någon större smittspridning i Sverige ännu då?

Enligt Folkhälsomyndigheten är alla smittade de hittills upptäckt(35st) endera smittade utomlands, eller närstående till någon som rest. (Tex hade någon i Göteborg som varit i Italien sen smittat jobbkollegor).

Men de har tidigare bara testat de som varit utomlands eller varit i nära kontakt med bekräftat Covid-19 fall.

Nu har de även börjat testa andra människor som har lunginflammation (där man inte vet orsaken/smittkällan) för Covid-19.

Men UD avråder inte från resor till italien än så länge, och Folkhälsomyndigheten råder inga skolor att stänga nu pgr av viruset. Medan i Italien håller de nu på att stänga skolorna.

Detta berättade Folkhälsomyndigheten idag på en presskonferens i Stockholm (finns att se på svtplay).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 14:46:44 följande:

Vad jag läst så verkar det som nästan alla bekräftade fall är personer som kommit hem från Italien eller Iran. Så det kanske inte har skett någon större smittspridning i Sverige ännu då?

Enligt Folkhälsomyndigheten är alla smittade de hittills upptäckt(35st) endera smittade utomlands, eller närstående till någon som rest. (Tex hade någon i Göteborg som varit i Italien sen smittat jobbkollegor).

Men de har tidigare bara testat de som varit utomlands eller varit i nära kontakt med bekräftat Covid-19 fall.

Nu har de även börjat testa andra människor som har lunginflammation (där man inte vet orsaken/smittkällan) för Covid-19.

Men UD avråder inte från resor till italien än så länge, och Folkhälsomyndigheten råder inga skolor att stänga nu pgr av viruset. Medan i Italien håller de nu på att stänga skolorna.

Detta berättade Folkhälsomyndigheten idag på en presskonferens i Stockholm (finns att se på svtplay).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 18:17:57 följande:

Ja det var samma för mig, helt slut på konserver! Som att folk förbereder sig på en zombieapokalyps!

Ja, först var det munskydden som tog slut, nu är det slut på handspriten och på nyheterna har de visat butiker som har haft helt tomt på konserver. Tydligen har även saker som handvevade radioapparater och annat "krigs-krismaterial" också strålande åtgång.
  • Anonym (Orolig)

Totalt är nu 52st smittade av Covid-19 i Sverige, de flesta i Stockholm. Prognosen för Sveriges BNP sänks nu för 2020.

Vi vet ju helt enkelt inte hur illa detta kommer bli, det kan bara tiden utvisa.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 22:20:53 följande:

Haha oj! Är baseballträ nästa produkt som kommer gå åt? 

Kanske det...

Det verkar som att receptfria värktabletter är nästa sak som kanske kommer ta slut. Människor hamstrar det nu. Kina tillverkar en väldigt stor del av världens mediciner.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 23:00:21 följande:

Något jag undrar är hur lätt kan man bli smittad av viruset om det finns virus i luften eller om det är en person som har viruset? På TV4 sa de att man behövde ha nära kontakt under lite längre tid för att bli smittad. Stämmer det? T ex om jag sitter på ett tåg och det varit en person med viruset där innan mig som nyst eller hostat några gånger så viruset hamnat i luften och jag kommer in och fångar upp viruset, kommer det göra att jag blir smittad då, eller kräver det snarare en större mängd av viruset?

Ja, jag har hört från flera källor att detta virus ska kunna leva mellan 5-9 dagar på en hård yta tex plast, metall etc Vet ej om det stämmer, men om det stämmer, tänk då om nån hostar i händerna och sen tar i ett dörrhandtag, stoppknappen på bussen etc så kan ju nästa person som rör vid samma ställe och sen tar sig i ansiktet bli smittad även flera dar efteråt.

Tror de sa på tv att man behöver umgåtts med en smittad i ca 15minuter för att bli smittad. Men blir man nyst eller hostad på så tror jag det går snabbare.

Vanligt influensavirus så dör viruset på en hård yta vanligen efter ca 2 timmar har jag hört. Det kan ju vara en förklaring till varför detta nya virus smittar mycket lättare än vissa andra virus (att det är mer seglivat).

Det har att göra med R0 (R-noll) (R-not), dvs hur många varje smittad person sprider viruset vidare till. Vanlig säsonginfluensa har ett R0 på ca 1, detta virus har en högre siffra 2-3 eller ännu mer, vissa säger så högt som 6-7. Dvs varje smittad sprider det vidare till x antal personer.

Sen sprids virus lättare under vintern när det är kallt i luften och ej så fuktigt som på sommaren. Fukten på sommaren tynger ner viruspartiklarna så de cirkulerar kortare tid i luften då, efter någon nyst eller hostat. Därför går säsongsinfluensaspridningen ner på sommaren. Vi får se hur detta virus gör när sommaren kommer.
  • Anonym (Orolig)

60 smittade i Sverige nu, varav ett grundskolebarn som går på samma skola som prinsessan Estelle. Det var ej Estelle som är smittad enligt Hovet. Skolan (Campus Manilla) är nu stängd. Detta är det första barnet som bekräftats smittad av detta virus i Sverige (men smittad utomlands).

Varannan Svensk är oroar sig för Coronaviruset enligt text tv.

På svtplay hittar man Folkhälsomyndighetens presskonferenser om Coronaläget. De hade en sådan igår onsdag och en idag torsdag. På svtplay hittar man också annat relaterat till virusutbrottet om man är intresserad. Bland annat finansministern hade en presskonferens om Coronavirusets effekt på Sveriges ekonomi 2020. De vilö nu införa något de kallar Korttidsjobb (tror jag det kallas)som ska innebära att istället för att varsla nu tex vid denna kris, så ska den anställde kunna gå ner i antal arbetstimmar per vecka. För mer info se svtplay.

Svar på tråden Corona , är du rädd?