Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Corona , är du rädd?

Crash Man skrev 2020-03-13 10:23:15 följande:
    Jag tror de flesta vet varför man inte stänger skolor. Men detta visar bara hur oförberedda svenskarna varit. Norge och Danmark har kunnat stänga skolorna eftersom de inte lider lika hårt om folk tvingas stanna hemma med sina barn.

Man skulle kunna stänga alla gymnasium och universitet utan större replissarier, men det gör man inte.
    Varför ska man göra det, om folk är friska. För du tror väl ändå inte att de som inte får gå till skolan stannar hemma om de är friska?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:37:02 följande:
    Man kan ju i alla fall stänga alla gymnasieskolor och högstadieskolor !

Såpass gamla barn klarar sig själva hemma.

De borde få hemundervisning genom alla befintliga lärarplatformer. Alla högstadelever och gymnasieelever har ju skoldatorer! Alla är redan vana att få uppgifter på Google Classroom och lämna in dem där. Ingen från åk 7 och äldre behöver vistas i skolan i en sådan krissituation.
    Så du tror att dessa friska elever kommer att hålla sig hemma, isolerade?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:41:05 följande:
    Jag tror ändå att svenska ungdomar har mera vett än italienska, som passade på att åka till skidsemester/ ordna stora fester för att de var lediga.

Särskilt nu, när alla är mera medvetna.
    Så du tror att de skulle isolera sig hemma frivilligt?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 10:46:57 följande:
    På vilket sätt menar du att vårdpersonalen inte kommer att stanna hemma nu? Kan de inte bli smittade av sina barn hemma?
    Naturligtvis kan de bli smittade, och då ska de inte jobba. Men så länge de är friska så behövs dom i vården.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:54:24 följande:
    De flesta friska svenska ungdomar föredrar att spela datorspel hemma även på sommaren vid fint väder. Tror inte de vill så gärna gå ut nu när det är så tråkigt väder. I alla fall inte högstadieelever eller gymnasieelever. Dessutom är de flesta gym och sportevenemang stängda ändå.

De känner sig inte isolerade, de umgås med kompisar genom internet (datorspel, Snapchat osv), även när föräldrar FÖRSÖKER få dem ut.
    Fördomar. Jag ser ungdomar hänga i stan dagligen när det är lov t ex. Både tjejer och killar.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:47:09 följande:
    Det är bevisat att skolstängning under influensatider hjälper att minska antalet sjuka med 17%.
    Var kommer den statistiken ifrån? Och detta är ju inte en vanlig influensa. Och var stänger man skolor i vanliga influensatider?

Med tanke på att man inte vet hur många som är sjuka, så ä det ju svårt att räkna ut en procent.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 11:13:13 följande:
    I Frankrike t.ex. stänger man skolor. Finns många länder där man gör det.

Finns i alla fall många studier, sök bara.

Sedan är det inte så smart ekonomisk sätt, vid vanlig influensa. Men nu, när man ändå vill göra allt för att förhindra spridning, då vore det logiskt.
    Du kan alltså inte visa att det du skriver stämmer? Varför inte, om det nu finns så många studier?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 11:29:06 följande:

mobile.edweek.org/c.jsp&bcid=25919821&rssid=25919811&item=http%3A%2F%2Fapi.edweek.org%2Fv1%2Few%2F%3Fuuid%3D02074BE8-5E5F-11EA-9683-8AF258D98AAA

En massa åsikter alltså.

Har du ingen fakta?
  • Anonym (xxx)

1 miljon barn mellan 0-10 ska alltså vara hemma, tillsammans med lika många föräldrar.

Och det kommer inte att påverkar viktiga samhällsfunktioner.

Intressant.

Drygt 1 miljon människor jobbar inom välfärden i Sverige av de 5 miljoner som arbetar.

Och det kommer inte att påverka viktiga samhällsfunktioner om 25% av välfärdens personal stannar hemma.

Intressant.

• Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 14:25:32 följande:
    Det är ju möjligt i andra länder, de har hittat andra lösningar. 25% av deras vårdpersonal är nog inte hemma pga sina barn, andra kan i många fall passa barnen, barn klarar sig också själva i ganska stor mån över en viss ålder. Bara extremt curlade barn mellan 9-18 som inte kan vara ensamma hemma med ett telefonnummer att ringa om det händer något.
    Fast 1 miljon barn mellan 1-10, resten är inte inräknade här.

Jag pratar inte om barn mellan 11-18.

Vem är någon annan, jobbar inte de också inom vården då? Eller är det de äldre som ska passa småbarn, tycker du? Varje dag hur länge då?

Du verkar inte ta detta på allvar, tror att alla kan skaffa barnvakt hur lätt som helst.

Nej, i Italien  går läkarna på knäna, de jobbar dubbla pass.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 14:28:16 följande:

På 80-talet var jag ensam hemma ganska många timmar varje dag från sex års ålder. Säger inte att alla sexåringar klarar det, men lite perspektiv.

Fast idag lämnas inga 6-åringar hemma. Hur skulle det se ut, tror du, en 6-åring med yngre syskon?

Det är ju du som inte har perspektiv. Du tror att alla blir jättesjuka av smittan. Det blir dom inte.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 15:49:08 följande:
    Man kan ha barnomsorg för vissa grupper såsom Danmark. 
    Ja, äldre släktingar kan passa friska barn, eller syskon, eller en annan partner. det är väl inte alltid så att båda föräldrarna arbetar inom vården, om de gör det kanske deras arbetsschema kan anpassas till varandra, sjukvårdspersonal jobbar ju ofta olika tider på dygnet och helger.  

Jag tycker ju man klarar sig ganska länge själv betydligt tidigare än från 11 år också. 
    Du tycker ja, men nu är det ju inte dina barn vi pratar om...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 16:50:05 följande:
    Jag tycker de flesta barn med normalfungerande föräldrar kan. Om dina barn inte kan det så kanske du borde träna dem mer i att vara självständiga.
    Mina barn är vuxna, så du behöver inte oroa dig för oss...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 16:50:05 följande:
    Jag tycker de flesta barn med normalfungerande föräldrar kan. Om dina barn inte kan det så kanske du borde träna dem mer i att vara självständiga.
    Som sagt, det är inte upp till dig vad andra föräldrar tycker att deras barn klarar av eller inte.

Med alla diagnoser som finns, samt de barn som inte har fungerande hem, så skulle det bli närmast en katastrof för dom att vara hemma.

Denna tråd visar verkligen egoismen ute i samhället.

De som är sjuka håller sig hemma, så kan friska gå till jobbet och skolan.
Svar på tråden Corona , är du rädd?