Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Corona , är du rädd?

En annan aktuell och potentiell risk är migranterna som nu försöker välla in i EU via Grekland.

Som bekant så öppnade ju Turkiet upp sin gräns och släppte på alla migranter efter flera års stopp.

Dessa befinner ju sig i koncentrerade klungor, så är en enda smittad så har snart jättemånga av dom smittats. Det är alltså av större vikt än någonsin nu att inte släppa in några migranter, men ska man ändå göra det så bör alla som släpps in testas först.

Det är något vi borde ha lärt oss från 2015-2016, att enorma mängder folk släpptes in utan att ens hälsokontrolleras. Gamla sjukdomar som sedan länge dött ut i Sverige kom tillbaka med migranterna.

Så det borde vara totalt stopp för migranter nu tills detta är över eller under full kontroll i alla fall, vilket säkert inte kommer vara i år.

• Bejje
    Anonym (Nejnej) skrev 2020-03-03 18:08:58 följande:
    Tvi på detta du låter som en vidrig människa. Detta är MÄNNISKOR som flyr NU Corona eller inte, det är barn, äldre.... inte någonting man bara kan sopa under mattan till bättre tider.
    Tvi på EU i så fall då, de verkar hålla med mig och ger sitt stöd till Grekland och deras jobb med militären att hålla bort migranterna.
  • Bejje
    Bejje skrev 2020-03-02 18:45:49 följande:
    Jag såg det där idag, så jag åkte iväg och handlade på Ica Maxi idag i Kalmar.
    Det har pratats om hamstring av konserver, toapapper, frysvaror etc. Men i min butik var allt som vanligt, var inte slut eller ens nära slut på någon av dessa saker eller något annat heller för den delen.

Tror inte folk i Kalmar är så oroliga. Inte jag heller, men det är klart, börjar det poppa upp några bekräftade fall i just Kalmar, ja då kanske jag köper på mig så mycket som möjligt för att slippa åka till affären och möta allt folk på ett tag.
    Får faktiskt erkänna mig besegrad.

Var på samma butik idag igen, men nu börjar det bli utplockat även i min butik.
    Sådant som handsprit var helt slut och alla soppor på burk, samt en hel del annat på burk var slut, men i övrigt var det rätt välfyllt. Inga problem med pasta och ris.

Men jag är inte orolig, de stora butikerna får ju leveranser flera gånger i veckan, så det som idag saknas är nog snart uppfyllt igen.
  • Bejje
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-04 18:23:20 följande:
    Eftersom viruset INTE är luftburet sprids det inte via planets ventilationssystem. Du kan däremot få det om något runt dig nyser/hostar och du får in dropsmittan i tex mun eller ögon. Du blir inte sjuk av att få det på tex din hand, dvs om du inte sedan pillar dig i näsa, mun eller ögon med den handen.

Tror det är dags att vi kollektivt anmäler dig Pentra, det är inte bra för någon (men säkert underhållande för dig) att upprepade gånger sprida falsk och felaktig information. Skärp dig!
    Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.

Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.

Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.
    Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.
  • Bejje

Ursäkta min felstavning ovan, går ju tyvärr fortfarande efter alla år inte att rätta felstavningar hos familjeliv, så det går inte göra något åt.

• Bejje

Jag vet inte hur det där fungerar, men har svårt att tro att man måste gnugga i några minuter för att döda det på händerna.

Jag har i många herrans år alltid haft en pumpflaska med handsprit på jobbet för att jag är lite äcklad av bakterier.

Kan tilläggas att jag är IT-tekniker och får ibland vidröra mycket möss och tangentbord som är vidriga. Dessutom är jag snusare, så tar aldrig en ny snus i munnen innan jag dränkt händerna i handsprit.

Denna taktik verkar fungera. Är otroligt sällan sjuk och när jag väl är det är det bara en enkel förkylning. Får aldrig feber (vad jag vet) eller något allvarligare.

Alla influensor som kommit och gått genom senaste åren har jag nog helt duckat.

• Bejje
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-04 19:05:21 följande:
    Absolut! Men det räcker inte med att du får det på handen, du måste ju sedan föra indropsmittan i kroppen (tex mun, näsa, öga). Så låt bli att slicka på ytor och pilla dig inte i ansiktet så är du hyfsat säker.

Lite oklart är det dock fortfarande med ytor. Vissa uppgifter säger att viruset dör ganska snabbt när det kommer utanför kroppen. Det som tyder på annat är väl än så länge den tyska studien som kom fram till maximalt 9 dagar och i snitt 4-5 dagar. Om jag inte minns fel var den studien gjord på ett annat virus som man tror liknar Corona.
    I vilket fall så är jag extra försiktig nu, men är i regel det annars också. Så fort jag tagit i ytor som jag vet att andra tagit i frekvent, så tar jag handsprit innan jag gör saker som lägga in en snus i munnen eller klia mig i ögonen.

En stor flaska tar slut ganska snabbt på jobbet då jag kanske använder handspriten 10 ggr per dag ibland. Beror helt på hur mycket jag varit ute och tagit på saker som andras tangentbord, möss, tagit i hand, toalettbesök och annat.
  • Bejje

Det där med handvevade radios låter lite väl apokalyptiskt.
    Det är ju inte så att all vår elförsörjning slås ut p.g.a. Corona, men även om det hade varit så illa, så hade jag föredragit ett stort paket batterier och en radio som går på batteri. Innan alla dessa batterier tar slut, så har inte elen återställts innan dess så lär den inte göra det och därmed är det en otroligt allvarlig situation liknande Zombieutbrott eller annat som så klart aldrig kommer hända.

Min taktik inför en riktig allvarlig situation (som inte Corona är) är att ha mat nog att klara mig ett par veckor hemma och samma sekund som jag inser att det kan bli riktigt allvarligt, då använder jag alla pengar jag har (innan de bli oanvändbara) på att köpa allt jag behöver.

Om pengarna blir värdelösa, så stormar man butiker och tar det man behöver och fyller upp en hel kombibil till taket.
    Tror dock aldrig något liknande kommer hända, inte under min livstid i alla fall.

• Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-04 22:05:52 följande:

Totalt är nu 52st smittade av Covid-19 i Sverige, de flesta i Stockholm. Prognosen för Sveriges BNP sänks nu för 2020.

Vi vet ju helt enkelt inte hur illa detta kommer bli, det kan bara tiden utvisa.

Nej vi vet inte hur många som drabbas av en enkel influensa.
    Det är vad det kommer vara för de allra flesta. Läser om folk som kanske har blivit smittade, men de hade ingen aning om det för det var inget speciellt, lite hosta osv... tror många skulle tänka som mig, inte tusan hör man av sig till sjukvården om man inte är allvarligt sjuk?

Typ om jag hostar och snorar så självklart hör jag inte av mig till sjukvården.
    Om jag dessutom har feber, så nej, då hör jag inte heller av mig till sjukvården, det är helt normala symptom på en förkylning eller influensa och går över.

Så att de ens hittar smittade måste bero på de som är livrädda och kontaktar sjukvården för minsta lilla.

Troligen skulle jag kunna bli smittad av Corona, men inte ens ha en aning om det. Som sagt, hosta, feber osv, det är inget konstigt, inget man kontaktar vård för.
  • Bejje
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 23:00:21 följande:

Något jag undrar är hur lätt kan man bli smittad av viruset om det finns virus i luften eller om det är en person som har viruset? På TV4 sa de att man behövde ha nära kontakt under lite längre tid för att bli smittad. Stämmer det? T ex om jag sitter på ett tåg och det varit en person med viruset där innan mig som nyst eller hostat några gånger så viruset hamnat i luften och jag kommer in och fångar upp viruset, kommer det göra att jag blir smittad då, eller kräver det snarare en större mängd av viruset?

Vad jag läst mig till så smittar det i första hand via droppar i luften, d.v.s om någon hostar eller nyser, men mer oroväckande är att studier visar att dessa droppar med virus kan stanna och överleva på ytor i flera dagar.

D.v.s om någon hostar på Ica maxi och det landar på korgen du bär eller kortläsaren du knappar in din kortkod på och du sedan kliar dig i ansiktet, typ ögonen, munnen, ja eller lägger in en snus om man är snusare, då kan det vara kört.

Men oavsett om man är snusare eller inte så verkar det otroligt vanligt att folk på något sätt antingen rör sin egen mun, ögon, näsa eller annat under dygnet som kan få igång smittan.
  • Bejje
    mandelskrutten skrev 2020-03-06 21:25:38 följande:

Vågar ni boka weekend resor till London nu när viruset härjar?

Hur gör affärsresenärer tro?

Våra du gå på Ica Maxu, Coop Forum eller andra stora butiker?
    Jag var idag på Ica Maxi och skrämmande många gick omkring och hostade som om de hade rökt 3 ciggpaket nyligen... lät inte bra. Kan säkert vara vanlig förkylning, men man vet ju inte.
  • Bejje
    Bejje skrev 2020-03-06 21:35:15 följande:
    Våra du gå på Ica Maxu, Coop Forum eller andra stora butiker?
    Jag var idag på Ica Maxi och skrämmande många gick omkring och hostade som om de hade rökt 3 ciggpaket nyligen... lät inte bra. Kan säkert vara vanlig förkylning, men man vet ju inte.
    Och återigen , för att familjeliv inte har editera funktion som andra forum hade för 20 år sedan, så kan jag bara konstatera att jag återigen, som ofta, skrev fort och fel och kan inte göra något åt det, för familjeliv inte tillåter editering som typ 99% av resten av forumen på nätet gör.
  • Bejje
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-06 21:57:52 följande:
    Ja lever exakt som vanligt men är mycket ute i friska luften i skogen.

Är på ICA, en man nös rakt ut på en buss igår. Så äckligt men men. Folk hostar men orkar inte bry mig.

Lever mycket sunt och sportar.

Undrar bara om resa till London är tokigt nu när viruset peakar.
    Spelar ingen roll hur sportig eller nyttig du är. En 200 kilos person som aldrig lämnar hemmet kan lika gärna bli smittad som du om den personen lyckas lämna hemmet som dig som går och sportar och rör på dig. Skillnaden är att det är högre chans för dig att smittas som då troligen rör dig runt mer personer. Den som mest är hemma för att han är överviktig och lat, ja han kommer nog inte träffa så mycket folk som du gör, så troligen blir du sjuk först.
  • Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-07 10:13:56 följande:
    Affärsresenärerna ställer nog in sina resor till stor del nu och byter ut dem mot Skypemöten, om det går. Det var en affärsman som blev intervjuad på P1 igår och han sa att de gjorde så på hans företag.

Köpandet av Sistaminutenbiljetter hade minskat mycket men de som bokade resor längre fram bokar med avbeställningsskydd sa en resebyråanställd som blev intervjuad på radio.

Har du redan bokat en resa eller funderar du på att göra det?
    Mitt företag är ett globalt företag med tiotusentals anställda världen över.
    Vårt företag införde reseförbud för så där 1,5 vecka sedan. Undantaget är extremt viktiga resor som om de uteblir kan påverka företagets ekonomi i stort.

Så i det stora hela reser ingen utom möjligen de högsta toppcheferna.

Det innebär vissa problem för mig, men inte några jättestora problem som inte går att lösa.
Svar på tråden Corona , är du rädd?