Inlägg från: Anonym (Laughing emoji) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Laughing emoji)

Corona , är du rädd?

Rädd?
    Finns väl bara ett enda fall i Sverige?
    Måste finnas betydligt allvarligare saker att vara rädd för? 

Det verkar råda lite hysteri i Sverige. Jag bor i ett land det knappt talas om Corona öht. Ni har väl inget annat att oroa er för verkar det som...

Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 16:31:50 följande:
     Fler än 100 länder i världen har redan fått bekräftade fall, men eftersom inget vaccin finns, och detta är så smittsamt, så kommer smittan fortsätta tills att något av dessa inträffar:

1. Vi får fram ett vaccin och vaccinerar tillräckligt många (att tillräckligt många blir immuna mot detta).

Eller

2. Majoriteten av människor har fått smittan och tillfrisknat från det (och förhoppningsvis därigenom blivit immuna) och viruset sen inte hittar fler att infektera och försvinner.

Se gärna texttv och krisinformation.se för mer info

Folkhälsomyndigheten hade en presskonferens idag ang Coronaläget i Sverige, vid kl 14, den finns också att se nu i efterhand på svtplay.
    Så det kommer bara gå runt och runt en lång tid tills det dör ut? Men va händer med alla flygbolag och annat som kan drabbas av detta? Det måste bli mycket varsel och indragningar i spåren av Corona? Gråter 
    Jag oroar mig mest för att inte kunna träffa min familj eftersom jag bor i ett annat land. Här talas det rätt lite om corona och vi är inte särskilt drabbade ännu. Fast om det fortsätter så här får nog inte svenskar resa hit. Rynkar på näsan
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 17:46:15 följande:
    Ja, eftersom detta är ett nytt virus som ingen av oss sett tidigare, ingen är immun, och det är väldigt mycket mer smittsamt än vanligt säsongsinfluensa. R0 dvs hur lätt något smittar är 1.0 för säsongsinfluensa. Medan Covid-19 har ett R0 på 3 eller 4 eller högre (har sett siffror på upp till 8) så kan alla få det, så det kommer bara fortsätta och fortsätta tills det inte hittar fler att smitta.

R0 står för hur många personer varje smittad person sprider smittan vidare till.

Ja, väldigt många företag kommer drabbas av neddragningar och vissa företag kommer gå i konkurs.

Inte bara resebolag, utan alla olika sorters företag från bilföretag, elektronikbranchen (får inga leveranser från utlandet) resturanger, klädbutiker och annat.

Dels eftersom de inte kommer kunna få leveranser, och inte heller kommer få kunder om människor måste sitta inlåsta i karantän hemma. Det är bara att kolla hur mycket börsen gått ner de senaste 14 dagarna.

Svenska regeringen kommer nu att satsa pengar på bland annat korttidsjobb som företag kan använda sig av istället för att varsla, och också satsa mer pengar på vården.

Men största problemet nu, är att detta berör inte ett enskilt land, utan hela världen samtidigt, och vissa saker kommer ta slut (som vi redan sett munskydd och handsprit ta slut) eftersom hela världen efterfrågar det på en enormt mycket högre nivå än tidigare. Kina tillverkar väldigt mycket munskydd men deras fabriker står stilla. Så endast mer pengar hjälper inte om inga skyddutrustning går att köpa in för sjukhusen.

Indien tillverkar väldigt mycket av världens läkemedel som receptfria värktabletter, olika sorters antibiotika etc . Tabletterna tillverkas i Indien men verksamma ämnena kommer från Kina (vilket står stilla). Nu har det lett till att indien gått ut och sagt att de inför exportstopp på 26 olika sorters mediciner. De kommer inte sälja mediciner till andra länder eftersom de behöver medicinerna själva. Dvs mediciner som Apoteken i Europa och andra länder inte kommer kunna få tag på tex paracetamol som finns i Alvedon.

Ja, många länder har redan stängt sina gränser, och andra länder kommer göra det, i ett desperat försök att minska smittspridningen. Men tyvärr finns smittan redan i över 100 länder så det är försent att stoppa det nu. Åtminstone innan vi har ett fungerande vaccin.

Jag hoppas att forskarna lyckas få fram ett fungerande vaccin. Tyvärr kommer många nu dö pgr av att detta nya djurvirus kom ut från Kina. Redan över 4000 döda nu enligt offenliga siffror.

Så tvätta händerna ofta, undvik sjuka människor och försök håll dig frisk !
    Tack så hemskt mycket för ett så lärorikt och ingående svar. {#emotions_dlg.flower} 
    Situationen ser mycket dystrare ut än jag ens kunnat föreställa mig för någon vecka sedan, allt går så otroligt fort också. 

Jag hoppas verkligen att det vänder, och så snart som möjligt!!
    Ska ta fasta på att tvätta händerna ofta och undvika vistas bland sjuka så gott som möjligt. 
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-10 21:45:59 följande:
    Tack så hemskt mycket för ett så lärorikt och ingående svar. {#emotions_dlg.flower} 
    Situationen ser mycket dystrare ut än jag ens kunnat föreställa mig för någon vecka sedan, allt går så otroligt fort också. 

Jag hoppas verkligen att det vänder, och så snart som möjligt!!
    Ska ta fasta på att tvätta händerna ofta och undvika vistas bland sjuka så gott som möjligt. 
    edit. Så gott det går.
    Anonym (inte rädd att flyga) skrev 2020-03-22 13:22:06 följande:
    Nu vet dom varför vår åldersfördelning avviker i Sverige.

Det är unga som varit och åkt skidor i Italien och Österrike och smittat oproportionerligt många i sin egen åldersgrupp, det ändrar inte helhetsbilden av hur viruset slår.
    För unga blev det väl sällan mer än en vanlig förkylning eller influensa? Varför så många i behov av sjukvård?
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-30 15:50:28 följande:
    Fast det har ju varit länge förbjudet i Sverige att sälja levande och nydöda (färska) djur på marknader i Kina. Så kallade Wet markets var och är förbjudna.

Det är ju vilda djur som t.ex fladdermöss som kommer nära varandra, som sprider smittan.

Sådana marknader finns t.ex. i Vietnam, Thailand. De fungerade och fungerar fortfarande.
    Jag kanske är lite trött, men förstår inte riktigt vad du menar med att det har varit förbjudet i Sverige att sälja färska djur i Kina? 

Det borde vara förbjudet att sälja färska djur (kött som inte testats) vilket de nu fortsätter med i Kina som om inget hänt. Dessa marknader borde totalförbjudas oavsett var de är. Särskilt då fladdermus som är en känd värd för fler smittsamma virussjukdomar exv. ebola. 

Hursomhelst förstår jag inte hur de kan agera som inget hänt, när detta orsakat stor katastrof i flera länder både gällande människoliv och ekonomi? 
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-30 15:50:28 följande:
    Fast det har ju varit länge förbjudet i Sverige att sälja levande och nydöda (färska) djur på marknader i Kina. Så kallade Wet markets var och är förbjudna.

Det är ju vilda djur som t.ex fladdermöss som kommer nära varandra, som sprider smittan.

Sådana marknader finns t.ex. i Vietnam, Thailand. De fungerade och fungerar fortfarande.
    Ok, ledsen kom nu på vad du menade, men tyvärr tror jag inte förbudet kommer hindra de att fortsätta med den illegala handeln.
    Tycker att det borde ha varit helt nedstängt tills att saker lugnar sig åtminstone. Samt att det åtminstone bör finnas inspektioner för vad som säljs på marknaderna.

Ja jag är ordentligt orolig. Har sett på nyheter fran både US och UK , och enligt flera läkare var det många som råkade ut för blodproppar och stroke av de allvarligare sjuka, utan att ha underliggande sjukdomar, och även bland yngre. Det stod nog även en om något fall i svensk media , men det verkar ännu Inte ha utvärderats så mycket i Sverige.

Obehagligt..

Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-04-24 21:33:08 följande:

Ja jag är ordentligt orolig. Har sett på nyheter fran både US och UK , och enligt flera läkare var det många som råkade ut för blodproppar och stroke av de allvarligare sjuka, utan att ha underliggande sjukdomar, och även bland yngre. Det stod nog även en om något fall i svensk media , men det verkar ännu Inte ha utvärderats så mycket i Sverige.

Obehagligt..

Glömde få med någon länk 
    https://globalnews.ca/news/6851642/blood-clots-coronavirus/
Svar på tråden Corona , är du rädd?