Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Corona , är du rädd?

Sjukhusen kan bli överbelastade, vilket i sin tur kan påverka andra behandlingar, medicindistribution från Kina etc riskeras och tillgången kan bli låg för dem som verkligen behöver dem. Snöbollseffekten kan bli stor, det oroar mig.

• Tow2Mater
    Anonym (Kan?) skrev 2020-02-27 00:02:55 följande:
    Kan bli? Vi är redan totalt överbelastade. De går åt helvete om de kommer hit. Vi har inte bra akutvård. Svårt sjuka Patienter ligger redan i korridorer/fikarum m.m
    Nu pratar du väl om ett par sjukhus (som figurerat i kvällspressen), inte sjukhus överlag?
  • Tow2Mater
    Anonym (Bored) skrev 2020-02-28 15:39:09 följande:

Nope, inte orolig, snarare lätt hoppfull att det sprider sig rejält.

'Gretaanhängare', eh? Flygningen minskar, snart ser vi arbetslöshet i den sektorn som efter 9/11, aktiemarkanden faller - kommer påverka de flestas pensioner mm.
  • Tow2Mater
    Bejje skrev 2020-03-04 18:42:54 följande:
    Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.

Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.

Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.
    Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.
    Men bordet och liknande verkar kunna saneras lätt med ett drag av en alkotrasa medan du måste gnugga händerna i tvål och alkosprit i nån minut.... tycker inte det går ihop...
  • Tow2Mater
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 18:27:40 följande:

Jag kände inte till så mycket om Spanska sjukan, som spreds över världen 1919 och 1920,  men jag hittade denna dokumentär om det är någon som är intresserad av att veta mer.
    Se länk nedan.

Den verkade mest drabba barn och människor i åldern 20-40 år, och enligt dokumentären berodde det troligtvis på, att de som var äldre hade möjligtvis drabbats av någon liknande infektion för länge sedan, och att de var immuna och därför inte drabbades.

Men skillnaden mot då och nu, är att vi numera har tillgång till bättre teknik och även antibiotika och antivirala mediciner. Medan 1919 så hade de inte ens mikroskop för att kunna se saker som var mindre än bakterier (de kunde inte se virus som alltså är mycket mindre än bakterier). Så inte föränn väldigt många år senare fick världen veta vad som egentligen hade orsakat Spanska sjukan.

urplay.se/program/211537-spanska-sjukan-dodar-de-unga

Både Kina och Indien t ex reducerar sin export av mediciner och ingredienser till medicintillverkning nu pga av Corona. Det ska inte tas for givet att vi har tillgång till alla när det behovs.
  • Tow2Mater

Apropa resa; skidtävlingar i Norge körs utan publik på läktarplats, medan Greta reser som vanligt och trängs i folkmassor om tusentals demonstranter. Tycker det är ganska klart vem som rikskerar sprida smittan vidare.

Svar på tråden Corona , är du rädd?