Inlägg från: Anonym (Sur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sur)

Corona , är du rädd?

TL12 skrev 2020-02-26 21:42:41 följande:

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

Inte rädd men observant. Finner det intressant att man med dessa snabba spridningar tillåter frivillig karantän i Sverige.

Tar tillfället i akt att ligga på ungarna ,med lite skrämsel , vikten av att tvätta händerna ( hur man gör o när det är extra extra viktigt) .

Kommer spridningen igång här hemma lör jag ju bestämt undvika matbutiker, bussar ja de flesta offentliga platser. Sen är jag ju lite äcklad över folks förfarande kring hygien i allmänhet.
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-01 22:04:41 följande:

Resa dit som svensk turist då mina släktingar bor där i mycket rent, bästa området. Vakter och noga med hygienen

På vilket sätt skulle du vara safe från Sjukdomen för att du ska till släktingar boendes i ett fint rent område med vakter?

Har du missat något vitalt?
  • Anonym (Sur)

Nu har vi fått tag i den sista handspriten vi kunde hitta. Tar den slut blir det etanol????

Nu är det snart kört för Sverige också , garanterat.

Tar lite extra hänsyn till mormor sen ska nog resten gå bra.

• Anonym (Sur)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 21:09:09 följande:

Ja, detta är allvarligt nu, och allvarligare ser det ut att bli...vi får väl se om de i Sverige kommer börja stänga ner större arrangemang framöver ? Eller förbjuda stora folksamlingar?

Varannan svensk är orolig för coronaviruset läste jag på texttv förra veckan. Det är ju begripligt och naturligt att man oroar sig för något nytt som en pandemi...

Bara knasigt att myndigheterna ger så olika budskap kan jag tycka, MSB säger i ena meningen att folk inte ska handla på sig matkonserver, för att i nästa andetag säga att det är viktigt att man är förberedd inför en kris genom att ha tex mat och vevradio hemma.....

Då blir ju folk bara ännu mer fundersamma när de säger så, eller hur?

Hörde nyss att i Stockholm ska de sluta smittspåra där nu, och istället koncentrera sig på de mest sjuka.

Har ni gjort några förändringar i ert liv pgr av Coronaviruset?

Har ni sett några som börjat använda munskydd utanför vården nu i Sverige? tex i tunnelbanan i Stockholm?

I Kungsbacka förra veckan såg man flertal människor gå med munskydd både utanför och på maxi kungsmässan. Surrealistiskt!

Vad dom nu tror det gör för nytta... men dom kanske kom från Italien hela bunten
  • Anonym (Sur)

Har ni uppmärksammat att man på Apotea bara kan inhandla 3 paracetamol paket?

Det som stör mig mest är att jag har svårt att på nätet finna oralt paracetamol till barn. Det första jag gör imorgon är att besöka apoteket för att inhandla det och suppar( dom det dock inte verkar vara brist på).

Undrar hur det är med vuxen suppar... kanske är det man ska satsa på att handla på sig

• Anonym (Sur)
    Anonymm20 skrev 2020-03-10 23:25:28 följande:

Alvedom hjälper ändå inte mot Corona, varken tabletter, supp eller brus.

Är du dum lr? Skulle paracetamol inte hjälpa som febernedsättande vid virusinfektion covid 19???
  • Anonym (Sur)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-11 00:23:31 följande:

Lite sent att gå ut med råd hur vi ska sköta oss med smittan nu kanske, men bättre sent än aldrig? Det skulle myndigheterna gjort för flera veckor sedan så kanske vi kunnat stoppa allmän spridning? Men då var det ju hur lugnt som helst och det skulle gå över enligt "experterna". Ändå många noviser på familjeliv som varnade för detta. Hur kan Sverige ha varit så ovetande kring vad som skulle ske? 

Handlar som vanligt om att pampar som så långt som möjligt vill hålla igång sitt cashflow, i grund o botten. O så en del strutsar och andra idioter med varierande agenda.
  • Anonym (Sur)

Snart stänger förskola o skola ner. Frågan är bara när...om en vecka två, tre? Vad tror ni?

• Anonym (Sur)
    Anonym (op) skrev 2020-03-12 07:07:10 följande:

Nästa vecka någon gång gissar jag. 

Hunt fungerar det praktiskt med jobb. Tänker om man ej har föräldradagar kvar. Blir det tjänstledigt då? Eller semester?

Kollar med ag idag men någon som vet kanske?
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:16:41 följande:

Ni som är noga med handtvätt.

Tvättar ni även era mobiltelefoner när ni kommer hem?

Ni vet väl att mobilerna är långtifrån sterila.

Mobilen har jag glömt:/ ärligt slarvat med , man har ju fen i anden mer eller mindre hela tiden ,så jättedumt.

Spritar av alla handtag lunchbord kaffemaskin på morgonen varje dag, arbetsplatsen.

Hemma handtag o andra ytor som pillas på, även barnhöjd, hemma varje kväll o tittsom.

Sjuk kommer man ändå bli men könns iaf som man gjort det man kan. Spritar omg mobilen o integrerar i rutin
  • Anonym (Sur)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-14 20:06:06 följande:

Läste att Sverige fått sitt andra Coronadödsfall nu. Känns så tråkigt allt detta, att bara för att människor i Kina inte kan låta bli att äta fladdermöss (eller vilket djur nu detta virus kom ifrån) så måste hela världen lida länge för det.

Vad tänker ni andra?

Har ni fått ändra något i era liv nu pgr av viruset? Eller lever ni på precis som vanligt utan att ändra något?

Du är rolig
  • Anonym (Sur)

TAgit till mig av mycket uppdateringar idag från diverse håll. Denna vecka verkat ganska ?lugn? i media. Däremot lite lite mer ?uppdateringar? från skola förskola o andra instanser som hör till vardagen. Känns som det drar ihop sig nu.

• Anonym (Sur)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-18 23:21:29 följande:

Drar ihop sig till vad menar du?

Ja till att vi är där vissa andra europeiska länder är. Det har låtit ? ta hand om hygienen, hamstra inte, håll er hemma om minsta sjuka?.

Snart blir det fullblås med fält tälten, nedstängd grundskola, uppsamling av förskolor, vårdcentraler som stänger igen eller kraftigt drar ner på verksamhet.

Var hos läkaren i veckan han skriver sina sista remisser sen är det stop i väntan på utvecklingen.

Kris o beredskaps bilarna har kört kring i stan o haft inventeringar av material o lokaler för upprättande av tillfälliga vårdinrättningar.
  • Anonym (Sur)

Pratas från sjukhusen om lugnet före stormen så har det känts i Gbg senaste veckan. Lördag- idag lugnt men vad händer nästa vecka? Tälten står lugnt utanför sjukhusen med stängsel o barrikadstängsel, köra förbi o tänker hur ser det ut om en vecka , två, tre.

Samtidigt blir jag arg när jag läser om folk som uttalar sig knasigt på bloggar o som uppenbarligen inte är intresserade av att förhålla sig realistisk logiskt o vaksamt till situationen. Dom verkar inte förstått den verkliga oron som pågår för alla som har någon slags insikt.

• Anonym (Sur)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 10:45:26 följande:

Nej, jag är inte rädd. Jag reser runt i hela Sverige i jobbet och åker kollektivt, flyger etc. Är ganska övertygad om att jag kommer bli smittad men är inte rädd för att dö eller blir allvarligt sjuk.

Sånna som du som bidrar till vad som sker nu o i framtiden. Fyfan.
  • Anonym (Sur)

Svenskarna är så klemade jämfört med andra länder, i jämförelse inte upplevt lika många hot som andra länder i världen.

Svenskar är enligt mig en stor massa av grått och ?snegla på grannen hur gör han?. Lyssna till Löfvens budskap för någon vecka sedan då han höll tal. Massor struntade i att titta och LYSSNA.

Det är inte bara vad myndigheter o regering säger, det är orden dom väljer hur dom säger det!

O när dom sen säger rakt ut ?res inte? o folk ändå tar nöjestrippar tvärt över landet, det är dom som i slutändan inte kommer fatta något ändå... har flera sådana i min närhet och jag är så förbannad. Farliga egoistiska puckon, Inga jag skulle vilja bestiga berg eller befinna mig på samma sida i krig med. Usch.

Svar på tråden Corona , är du rädd?