Inlägg från: Crash Man |Visa alla inlägg
  • Crash Man

Corona , är du rädd?

Jag är inte lverdrivet rädd för att få det själv, dock är jag rädd att sjukvården ska haverera. Som de flesta säkert känner till så har Sverige minst vårdplatser i hela EU. Vi kommer inte klara av att hantera ett större utbrott.

• Crash Man
    FDFMGA skrev 2020-03-13 08:24:54 följande:

Endast åtta nya fall i Kina senste dygnet - så där det började håller det sannolikt på att sluta.

Nu tror jag att få om ens någon skulle vilja att Sverige styrdes av en totalitär regim med i princip obegränsade möjligheter att kontrollera folket  - men åtminstone jag kan tycka att det var sorgligt att inte Folkhälsomyndigheten kunde gå ut med direktiv om isolering av återvändare från riskområden.

En "killgissning" från min sida är att Sverige kommer att placera sig någonstans i mitten sett till faktisk effektivitet att hantera pandemin där Kina och några andra länder kommer att ses som de mest effektiva medan bananrepubliker som USA riskerar att hamna i andra änden på skalan.

Jag tror snarare att Sverige kommer placera sig i botten av listan. Oerhört få vårdplatser, vägrar att stänga skolor, falsk information om att kulmen var nådd innan det stora utbrottet skedde.

Dessutom ska man sluta testa folk för att det är "oviktig". Men de flesta förstår nog att "oviktigt" betyder "vi saknar resurser.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall
  • Crash Man
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:16:06 följande:

Och ändå tycker vissa att det inte gör något om personalen på sjukhusen minskar...

Skrämmande att folk inte förstår vad det innebär om man skulle stänga alla skolor och förskolor.

Jag tror de flesta vet varför man inte stänger skolor. Men detta visar bara hur oförberedda svenskarna varit. Norge och Danmark har kunnat stänga skolorna eftersom de inte lider lika hårt om folk tvingas stanna hemma med sina barn.

Man skulle kunna stänga alla gymnasium och universitet utan större replissarier, men det gör man inte.
  • Crash Man
    FDFMGA skrev 2020-03-13 10:58:51 följande:

Nu är jag inte expert på smittskydd och pandemier men det kanske inte du heller är

För mig som amatörtyckare så betvivlar jag att en generell stängning av skolor har andra effekter än att det spär på paniken.

Jag tror dessutom att det när läkemedelsbolagen väl fått fram ett vaccin och/eller ett effektivt antiviralt läkemedel och man då kan summera coronavirusets effekter så kommer det att visa sig att det inte är mycket dödligare än vanliga influesnsvirus - men att den sanslösa paniken inneburit att många nationers, företags och privatpersoners ekonomi skadats allvarligt.

Vidare tror jag att coronautbrottet tyvärr kommer att innebära att Kina vinner kampen med USA om ekonomiskt världsherravälde. Det är ju oerhört olyckligt att USA har en okunnig narr och narcissist som president just nu.

För två veckor sedan hade Italien ungefär lika många smittade som Sverige har idag. Nu har Italien över 15000 smittade. De väntade tills det var över 10000 smittade innan de satte landet i karantän.

Hade Sverige varit kloka så hade de redan satt landet i karantän. En dum man lär av sina egna misstag, en klok lär av andras som man brukar säga.

Jag tror den främsta anledningen till att Sverige kommer hantera virusutbrottet dåligt är för att sjukvården är rejält underbemmanad. Sverige klarar knappt av att hantera de som är smittade i dagsläget, hur ska de då hantera det när antalet smittade är över 1000?

Jag håller dock med om att USA kommer hantera de oerhört dåligt.
  • Crash Man
    Anonym (Kan?) skrev 2020-03-30 18:04:00 följande:

Nu har de gått några veckor sen denna pandemi kom till oss.

Jag börjar bli livrädd, mina kollegor också.

Folk är naiva, tänker att dom inte ska bli smittade men tro mig, ingen är odödlig. Dessutom förstår inte folk att på dig kanske det blir som en förkylning medans den du smittas ligger och dör i en respirator??

Det kommer gå åt helvete dehär. Det finns knappt skydd kvar till oss och dom sänker hygienkraven. Vägrar vi gå in oskyddade får vi sparken.

Kan säga att jag kommer gå på dagen än att gå in oskyddad och suga slemm på någon och riskera min och min familjs hälsa.

Ta och tagga ner lite. Den överväldigande majoriteten av alla som smittas uppfattar det inte värre än en vanlig influensa. 92% av alla smittade upplever milda symptom och bland de 8% som upplever värre symptom är nästan alla multisjuka.

Visst att 8% av alla smittade kräver intensivvård är mycket om man jämför med andra sjukdomar, men det är inte superhemskt.
Svar på tråden Corona , är du rädd?