FDFMGA skrev 2020-03-13 10:58:51 följande:
Nu är jag inte expert på smittskydd och pandemier men det kanske inte du heller är
För mig som amatörtyckare så betvivlar jag att en generell stängning av skolor har andra effekter än att det spär på paniken.
Jag tror dessutom att det när läkemedelsbolagen väl fått fram ett vaccin och/eller ett effektivt antiviralt läkemedel och man då kan summera coronavirusets effekter så kommer det att visa sig att det inte är mycket dödligare än vanliga influesnsvirus - men att den sanslösa paniken inneburit att många nationers, företags och privatpersoners ekonomi skadats allvarligt.
Vidare tror jag att coronautbrottet tyvärr kommer att innebära att Kina vinner kampen med USA om ekonomiskt världsherravälde. Det är ju oerhört olyckligt att USA har en okunnig narr och narcissist som president just nu.
För två veckor sedan hade Italien ungefär lika många smittade som Sverige har idag. Nu har Italien över 15000 smittade. De väntade tills det var över 10000 smittade innan de satte landet i karantän.
Hade Sverige varit kloka så hade de redan satt landet i karantän. En dum man lär av sina egna misstag, en klok lär av andras som man brukar säga.
Jag tror den främsta anledningen till att Sverige kommer hantera virusutbrottet dåligt är för att sjukvården är rejält underbemmanad. Sverige klarar knappt av att hantera de som är smittade i dagsläget, hur ska de då hantera det när antalet smittade är över 1000?
Jag håller dock med om att USA kommer hantera de oerhört dåligt.