Corona , är du rädd?
Kanske är tvärt om, kanske går dåligt? Ingen vill dricka öl som förknippas med detta? :)
Kanske är tvärt om, kanske går dåligt? Ingen vill dricka öl som förknippas med detta? :)
Ja. Hur som. Ölmärket Corona säljer som smör just nu, men problemet är att det har blivit omöjligt att dricka oironiskt.
Oironiskt?
Det verkar som att de har nu skitit i att stoppa spridningen. De kommer sluta testa folk med symptom. Vi vet nu hur Sverige fungerar i kris: lägger sig på ryggen med tassarna i luften och FUNGERAR INTE ALLS.
Jag fattar inte heller, varför ska de inte testa folk??? har de inte testgrejer eller vad?
Men det är ju helt stört!
Det borde ju ändå vara av vikt att se hur många som har smittan för att göra en kalkyl och riskbedömning hur många som kanske kommer behöva sjukvård? Eller?
Varför fortsätter då Italien testa då t.ex? De gör väl det ? Eller har de okcså slutat?
Det enda jag är rädd för angående detta är hur hysteriska många verkar bli och stänger igen, förbjuder och undviker till höger och vänster. Det är en influensa.
Att tom myndigheter blir totalt galna och försöker stänga ner hela samhället bit för bit bekymrar mig enormt.
Vi behöver mer rakryggade politiker och människor än så. Politiker i andra länder verkar ännu värre än de i Sverige, så hoppas att svenska politiker inte faller in i den ryggradslösa fållan.
Skärp er alla nu, det är bara några hundra smittade i Sverige. Färre än en vanlig influensa. Skärpning.
Vanlig influensa my ass, förresten. Corona sprider sig mycket snabbare, utan att vi ens vet hur exakt den sprider sig. Så "vanligt influensa" är vad Trump säger på Twitter, men i verkligheten står vi inför en ny pandemi med byxorna nere.
Jag har inte fått klarhet i hur lätt det är att bli smittad av det? T ex räcker det med att någon pratar med en som är smittad? I så fall lär väl hela jordens befolkning bli smittade till slut. Eller måste man nysa och hosta för att få ut viruset i större mängder?
För den intresserade finns en sajt som heter c19.se
187 nya fall idag.
Nej, jag är inte rädd. Jag reser runt i hela Sverige i jobbet och åker kollektivt, flyger etc. Är ganska övertygad om att jag kommer bli smittad men är inte rädd för att dö eller blir allvarligt sjuk.
Nu har det gått en månad sen jag skrev tråden
Jag kan bara konstatera att det har hänt Väldigt mycket sedan dess och man ju undra vart det här ska sluta , dels med alla som blir sjuka och hur detta har påverkat ekonomin och alla som blir av med sina jobb. Hoppas verkligen det kommer en vändning på detta elände och till er alla : ? ge kärlek och ha tålamod?
Det kan säkert kännas besvärligt att tvätta händerna. Jag minns när barnen var små hur man fick tjata och tjata innan de liksom internaliserade beteendet.
Att Folkhälsomyndigheten tjatar om tvål beror på att tvål är dödligt för virus. Nu räcker det ju inte med enbart tvål som Folkhälsomyndigheten tjatar om - man ska också hålla sig på avstånd från andra människor och - vilket inte är det lättaste - undvika att peta sig i ansiktet om man rört en potentiell kontaminerad yta.
Hursomhelst är det tur att covid-19 är en så relativt beskedlig sjukdom för de allra flesta. Nästa pandemi kan ju bli betydligt allvarligare och ur detta perspektiv så kanske vi lär oss någor av coronakrisen. T ex att ha välfyllda beredskapsalger, kanske se till att det finns läkemedsbolag här i Sverige som har kapacitet att ta fram läkemed och vaccin - eller föralldel testkitt av olika slag. Kanske fundera om det är så lyckat att regionerna/landstingen är huvudman för sjukvården, möjligen skulle det kunna vara mer effektivt om staten var huvudman, därmed inte sagt att den skulle behöva förstatligas, men kanske styras utifrån enhetliga riktlinjer.
Att många är rädda för covid-19 är väl inte så mycket att säga om, det är kanska naturligt att reagera med ilska, frustration och rädsla inför obehagliga skeenden man själv i väldigt liten utsträckning kan påverka. fast å andra sidan verkar folk här i Stockholm ta det ganska lugnt trots att så många av oss inte ens vet om vi är smittade eller inte - om det var covid-19 vi hade/har eller bara en av alla dessa märkliga förkylningar.
Läste att covid-19 sprids mest i Spånga, Rinkeby, Tensta här i Stockholm.
Att patienterna är därifrån.
Undrar varför?