Inlägg från: Anonym (Nojja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nojja)

Corona , är du rädd?

Varför hetsar hela världen kring just denna influensan? Dödligheten är ju lägre än normalt och de allra flesta får endast lindriga symtom. Massor av människor dör i sviterna (dvs följdsjukdomar) av influensa varje år. Snart kommer denna, likt alla andra influensor, ebba ut och världen kommer undra varför vi satsade så många miljarder på just denna variant (lex svininfluensa, SARS osv).

Upplys mig med fakta!!

• Anonym (Nojja)
    Anonym (Miranda) skrev 2020-02-28 15:54:56 följande:

DU bör uppdatera dig!! Detta är mycket mer allvarligt då det smittar betydligt lättare än tex sars?? Influensa dör 0,1 % i! I Corona dör 2,0% VEM är det som är okunnig här?? LÄS PÅ!!! Du har missat MKT!!

Fast det där stämmer inte! Än så länge finns det inget som tyder på att just denna influensan är värre än någon annan (tvärt om). Siffrorna visar tydligt att dödligheten är lägre, dina påhittade siffror ändrar inte på det! Jag har läst precis allt jag kunnat hitta och känner mig därmed hyfsat välinformerad.

Min fråga är således helt seriös, vad är det som INTE kommer fram i offentliga sammanhang som gör att det läggs miljarder på att stoppa just denna influensan?
  • Anonym (Nojja)
    riyit skrev 2020-02-29 00:01:58 följande:

20 GÅNGER MER DÖDLIGT! Hah vad har du att säga nu?

www.washingtonexaminer.com/news/2019-coronavirus-is-20-times-deadlier-than-the-seasonal-flu-study

Tittade du på nyheterna imorse? Det finns inga bevis än så länge för att Corona har högre dödlighet än en normal influensa. Om du litar på siffror ifrån kina är du hyfsad naiv. Antal döda stämmer kanske men antal smittade har kina en lång och trogen historik av att mixtra med. Sluta sprid skit och börja lära dig lite om källkritik!
  • Anonym (Nojja)
    riyit skrev 2020-02-29 23:55:36 följande:

Försökte mig på ironi, men det fungerade visst inte.

Oj, älskar ironi men svårt i text på ett forum. Ber om ursäkt för min hårda ton !
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (inte rädd att flyga) skrev 2020-03-01 17:12:39 följande:

Om man inte är över 70 eller har kronisk sjukdom som diabetes, lungsjukdom eller hjärta/kärl så lär man nog överleva corona. Men man kan ändå få permanenta ärr på lungorna som påverkar syreomsättningen så jag satsar nog på att ducka.

Har just rest runt halva världen i jobbet och det är i princip bara asiater och viss flygplatspersonal som jag har sett som använder mask även om jag varit på tre internationella flygplatser senaste två dagarna.

Satt framför en mänska på långflyget som snörvlade var femte sekund och nös rakt ut, så det kändes sådär. Då kan man gott använda mask tycker jag!

Asiater är normalt väldigt bra människor när det gäller smittspridning. De använder mask när de själv är sjuka, för att inte smitta andra. Det är alltså inte för att skydda sig själv normalt... men nu är det nog både som skydd och skydda andra.
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-01 20:15:44 följande:

Är det ok att resa till Singapore nu? Eller stor risk?

Ur vilken aspekt menar du? Om du inte är i någon riskgrupp lär du knappast dö. Finns ju en viss risk att du blir smittad eller blir smittbärare. Då kan du ju råka smitta någon ifrån en riskgrupp. Du kan ju även råka hamna i karantän.

Med det sagt är detta ju knappast den enda sjukdomen som har dödlig utgång för riskgrupper. Så rent medicinskt är det väl iaf ok.
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-01 20:15:44 följande:

Är det ok att resa till Singapore nu? Eller stor risk?

Ur vilken aspekt menar du? Om du inte är i någon riskgrupp lär du knappast dö. Finns ju en viss risk att du blir smittad eller blir smittbärare. Då kan du ju råka smitta någon ifrån en riskgrupp. Du kan ju även råka hamna i karantän.

Med det sagt är detta ju knappast den enda sjukdomen som har dödlig utgång för riskgrupper. Så rent medicinskt är det väl iaf ok.
  • Anonym (Nojja)
    Pentra skrev 2020-03-04 13:03:07 följande:

Nej, jag VET att viruset far runt i hela planet och drabbar de med svagast immunförsvar hårdast. Men, även genetiska faktorer spelar in. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Eftersom viruset INTE är luftburet sprids det inte via planets ventilationssystem. Du kan däremot få det om något runt dig nyser/hostar och du får in dropsmittan i tex mun eller ögon. Du blir inte sjuk av att få det på tex din hand, dvs om du inte sedan pillar dig i näsa, mun eller ögon med den handen.

Tror det är dags att vi kollektivt anmäler dig Pentra, det är inte bra för någon (men säkert underhållande för dig) att upprepade gånger sprida falsk och felaktig information. Skärp dig!
  • Anonym (Nojja)
    Bejje skrev 2020-03-04 18:42:54 följande:

Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.

Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.

Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.

Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.

Absolut! Men det räcker inte med att du får det på handen, du måste ju sedan föra indropsmittan i kroppen (tex mun, näsa, öga). Så låt bli att slicka på ytor och pilla dig inte i ansiktet så är du hyfsat säker.

Lite oklart är det dock fortfarande med ytor. Vissa uppgifter säger att viruset dör ganska snabbt när det kommer utanför kroppen. Det som tyder på annat är väl än så länge den tyska studien som kom fram till maximalt 9 dagar och i snitt 4-5 dagar. Om jag inte minns fel var den studien gjord på ett annat virus som man tror liknar Corona.
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-05 18:28:35 följande:

Många nya Covid-19 smittade upptäckta idag, nu har vi 94 smittade totalt i Sverige säger Expressen och Aftonbladet.

Nu verkar det inte öka i enstaka fall längre, utan antalet ökar snabbare. Stockholm och Göteborg har flest fall i Sverige.

0,001% av svenskarna har alltså konstaterats smittade. Ve och fasa...stäng landet...
  • Anonym (Nojja)

Kan någon förklara varför vi ska stänga ner hela Europa för att några gamlingar ska leva några år till? Det är nästan enbart gamla och redan sjuka som dör, resten klarar sig med lindriga symptom.

Som referens dör över 3 miljoner barn varje år av svält. Åtgärderna för att rädda dessa barn går inte i paritet med åtgärderna för att rädda gamlingarna.

• Anonym (Nojja)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-14 10:06:20 följande:

Tja. Jag gillar ju min gamla morfar, min mor med njurproblem, min syrra och mitt barn med svår astma, min mycket unga kollega med lungcancer etc etc...

Jo absolut, jag gillar mina också. Men samtidigt så är det egoistiskt att samhället stänger ner och 100-tusentals familjeförsörjare nu blir arbetslösa. Som sagt har vi tidigare inte presterat speciellt mycket för de i världen som har det absolut värst, men för vår egen morfars skull anser vi det rimligt att miljontals människors liv förstörs!?
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-14 10:58:05 följande:

Självklart är morfar viktigare för mig än en främling i somalia eftesom jag inte är en känslomässig robot. Och livet blir inte förstört för att man blir arbetslös ett tag. Samhället kommer att återhämta sig, men liv är borta för evigt.

Fast det är ju precis det du är, en känslomässig robot som anser att din morfar är viktigare än 3 miljoner barn. Ett stort problem för samhället att snittpersonen är egoistisk och bara tänker på sig själv och sina närmsta.
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-14 22:36:14 följande:

En ganska normal person tänker på sina närmsta i första hand skulle jag säga. Skulle i så fall tycka att den som tänkte på några helt okända framför sin familj vore en känslokall robot . Typ tänka att "det logiska är detta för vi räddar fler", och robotar tänker ju som man vet logiskt. Sen är ju såklart det väldigt bra att tänka på andra än sina närmsta. Både och behövs.

Du anser det alltså rationellt att minska risken för 1 äldre person att få Corona och därmed riskerar att bli svårt sjuk/dö istället för att garanterat rädda 1000 barn ifrån att dö av svält? Tror det är ungefär den kostnaden vi pratar om nu. Aldrig tidigare har vi använt så mycket pengar för att rädda så få. Varje dag dör ca 10 000 barn enbart av svält, men det är klart att det är viktigare att din sjuke morfar får leva något är till.
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Länk tack! Och länken bör gå till en seriös sida, om du inte kan prestera en seriös länk hoppas jag du blir avstäng härifrån. Eventuellt bör det leda till polisanmälan om du inte kan backa upp ditt påstående.
Svar på tråden Corona , är du rädd?