Bejje skrev 2020-03-04 18:42:54 följande:
Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.
Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.
Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.
Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.
Absolut! Men det räcker inte med att du får det på handen, du måste ju sedan föra indropsmittan i kroppen (tex mun, näsa, öga). Så låt bli att slicka på ytor och pilla dig inte i ansiktet så är du hyfsat säker.
Lite oklart är det dock fortfarande med ytor. Vissa uppgifter säger att viruset dör ganska snabbt när det kommer utanför kroppen. Det som tyder på annat är väl än så länge den tyska studien som kom fram till maximalt 9 dagar och i snitt 4-5 dagar. Om jag inte minns fel var den studien gjord på ett annat virus som man tror liknar Corona.