Corona , är du rädd?
HPV virus och cancer är mer läskigt än Coronavirus
HPV virus och cancer är mer läskigt än Coronavirus
Bra skrivet i Aftonbladet ikväll
Där det är en Jämförelse mot den vanliga influensan eller den som alla är rädd att få varje år.
www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om
Ypperligt få dör av viruset.Vi kan vara lugna.
Men att alla är så oroliga! HPV virus är ju jättefarligt det med!!
Det enda jag egentligen är lite orolig för är denna tilltagande masshysteri som bland annat medier skapar. Rädda människor i stort antal kan bli farliga.
Och alla påståenden hit och dit. Den ena säger "Det är ju bara vanlig influensa", den andra säger "80% kommer att dö, detta är slutet". Inga källor för någonting förstås.
Jag är jätterädd. Har ett jobb där jag möter mycket folk från hela världen och har dessutom en make med nedsatt immunförsvar och hjärtproblem.
Fast det där stämmer inte! Än så länge finns det inget som tyder på att just denna influensan är värre än någon annan (tvärt om). Siffrorna visar tydligt att dödligheten är lägre, dina påhittade siffror ändrar inte på det! Jag har läst precis allt jag kunnat hitta och känner mig därmed hyfsat välinformerad.
Min fråga är således helt seriös, vad är det som INTE kommer fram i offentliga sammanhang som gör att det läggs miljarder på att stoppa just denna influensan?
Har en granne som jobbar inom en av myndigheterna för smittspridning. Hon är så trött på allt prat kring Corona viruset nu. Tydligen inget farligt.
Asiater är normalt väldigt bra människor när det gäller smittspridning. De använder mask när de själv är sjuka, för att inte smitta andra. Det är alltså inte för att skydda sig själv normalt... men nu är det nog både som skydd och skydda andra.
Ur vilken aspekt menar du? Om du inte är i någon riskgrupp lär du knappast dö. Finns ju en viss risk att du blir smittad eller blir smittbärare. Då kan du ju råka smitta någon ifrån en riskgrupp. Du kan ju även råka hamna i karantän.
Med det sagt är detta ju knappast den enda sjukdomen som har dödlig utgång för riskgrupper. Så rent medicinskt är det väl iaf ok.