Inlägg från: Anonym (JA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JA)

Corona , är du rädd?

Ja nu börjar verkligheten krypa närmre och jag märker för första gången att folk i min omgivning börjar bli rädda och pratar mycket om det. Har flera gamla och svaga i familjen och som bla haft cancer och taskigt immunförsvar och jag själv brukar dra på mig det mesta och ha svårt att bli frisk.

Har hela tiden misstänktatt de underdrivit informationen och kommer agera alldeles för sent som alltid i detta passiva land. Tror det är mycket värre och mer allvarligt än vad som skrivs. Vi har det i Sverige om några/veckor, dagar är jag övertygad om. Ska fylla på ett lager av mat och nödvändigheter i dagarna med risk för karantänen. Man vet ju inte hur länge man ska behöva stanna inne och hur svårt det kan bli att få tag på mat och mediciner.

Svenskar är ett obekymrat folk som haft det bra väldigt länge och tror att de är UNTOUCHABLES! Naivt så det stänker.

• Anonym (JA)

Hittade denna info ikväll som kändes betydligt mer saklig och trovärdig än annat jag läst.

Svenska Dagbladet ? Sveriges kvalitetssajt för nyheter
    Professor: Vi bör förbereda oss för ett värstascenario
    Artikelförfattaren Fredrik Elgh är professor i virologi och överläkare i klinisk virologi, vid Umeå universitet respektive Region Västerbotten.
    Artikelförfattaren Fredrik Elgh är professor i virologi och överläkare i klinisk virologi, vid Umeå universitet respektive Region Västerbotten. Foto: Tomas Oneborg, Per Melander/Umeå universitet

Kunskapen om hur tidigare pandemier påverkat Sverige talar för att vi bör förbereda oss på en rejäl anstormning, som kommer att påverka både oss som individer och vårt samhälle. Det skriver Fredrik Elgh, professor i virologi.

Under strecket
    Uppdaterad 22:04
    Publicerad 20:00
    Dela artikeln:
    Professor: Vi bör förbereda oss för ett värstascenario
    DEBATT | CORONAVIRUSET

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Under åren 2006?2009 var jag ledare för ett projekt finansierat av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som samlade erfarenheter för framtiden från äldre influensapandemier.

Vår forskning om pandemiers påverkan på individ och samhälle tog fram information om de tidigare kända pandemierna och är mycket relevant för vad som eventuellt komma skall när sjukdomen covid-19 orsakad av coronavirus sars-cov-2 nu kommer hitåt, så småningom på bred front. I dagsläget ser det ut som att vi får räkna med att så blir fallet.

Vi kunde visa att pandemierna 1889 (ryska snuvan), 1918 (spanska sjukan), 1957 (asiaten) och 1969 (Hongkonginfluensan) påverkade viktiga samhällsstrukturer som sjukvård, kommunikationer, brandskydd och annat. Dessa pandemier orsakades av influensavirus A och förstås inte av coronavirus.

Mot influensa finns det ju i dag både vaccin och antivirala medel samt visst skydd hos befolkningen av att man haft infektioner av olika influensavirus under livet, så kallad pre-immunitet. Det gör det däremot inte när det gäller coronavirus sars-cov-2 som vi måste räkna med nu är på väg hitåt.

Coronavirussjukdomen sprider sig på ett sätt som påminner mycket om det vi känner från asiaten 1957 och Hongkonginfluensan 1969. Då som nu förekom många rapporter i media om spridning i övriga världen, rapporter om mindre härdar i Sverige och så plötsligt var pandemin över oss på bred front. Vi gick igenom Medicinalstyrelsens asiaten-statistik när det gällde inrapporterade fall av influensasjukdom från samtliga län i Sverige och där kan man tydligt se att pandemin, när den väl kom på bred front, härjade i Sverige under tre månader med ett crescendo på två?tre veckor. Under den perioden var samhällsfunktioner som sjukvård, kommunikationer et cetera mycket ansträngda. De här tidsspannen har gällt samtliga influensapandemier mellan 1889 och 2009. Denna historiska kunskap gör det mycket troligt att det blir något liknande även denna gång. Problemet för oss i dag jämfört med 1957 och 1969 är att vi har en så mycket mer slimmad sjukvård än tidigare och överhuvudtaget har mindre luft i systemet när det gäller organisationer och infrastruktur än det som var fallet då. Till exempel har vi mycket få vårdplatser, svårt att rekrytera sjukvårdspersonal och vi har gjort oss av med det mesta av beredskapssjukhus som vi tidigare hade till vårt förfogande. Positivt är förstås att vi är bättre på att diagnosticera och kommunicera än då.

Coronaviruset sars-cov-2 orsakar svår sjukdom hos en god andel av de som smittas och många dör. Man har hittills kommit fram till at det kan röra sig om 1 till 2 procent. Förhoppningsvis kommer den siffran att sjunka när vi lär oss mer om hur många som faktiskt har insjuknat med mycket lite symtom. Hur stor andel av befolkningen som kommer att insjukna är också svårt att sia om men risken att en majoritet av oss får sjukdomen i någon form är mycket stor. Om det blir så måste vi förbereda oss på en rejäl anstormning som kommer att påverka både oss som individer och vårt samhälle. Och att många kommer att dö. Om hälften av vår befolkning smittas och insjuknar i någon grad och vi räknar med 1 procent dödlighet hos de sjuka så blir utfallet 50 000 döda, helt i likhet med spanska sjukan 1918. Den gången var det en majoritet unga människor (20?40 år gamla) som dukade under medan vi i dag får räkna med att de flesta döda återfinns bland äldre (60 år och uppåt) samt multisjuka.

Ingen kan i dag säga hur detta exakt kommer att gestalta sig. Ett är dock säkert. Vi måste förbereda oss för ett värstascenario omedelbart!

Fredrik Elgh
    professor i virologi och överläkare i klinisk virologi vid Umeå universitet respektive Region Västerbotten, 1999?2002 chef för dåvarande Smittskyddsinstitutets ?Kunskapscentrum för mikrobiologisk beredskap?

Vidare läsning

Elgh F. ?Pandemiers påverkan på samhället?. Historisk erfarenhet nödvändig för dagens beredskapsåtgärder. Läkartidningen 2007;104:615-619.

• Anonym (JA)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-10 21:59:44 följande:

Det märkliga nu jämfört med svininfluensan 2009 är att det var aldrig tal om att stänga ner skolor eller länder.

Varför sådan hysteri nu?

Det hade du vetat om du läst på om virusets spridning och hur det drabbar olika från svininfluensan. Mängden människor var ju inte i närheten då och inte så globalt eller dödligt.
  • Anonym (JA)
    Anonym (Anthonia) skrev 2020-03-10 23:58:36 följande:

Inte så kul att veta att jag troligtvis stryker med, om jag blir smittad eftersom jag har kol. Likadant med min far......

Usch vad oroande! Preppa er fulla med vitaminer och nyttigheter och tvätta, tvätta tvätta, även mobilerna och undvik folksamlingar. Vi får hoppas på det bästa och att vi får bukt med skiten.
  • Anonym (JA)

Inte så kul att veta att jag troligtvis stryker med, om jag blir smittad eftersom jag har kol. Likadant med min far......

Usch vad oroande! Preppa er fulla med vitaminer och nyttigheter och tvätta, tvätta tvätta, även mobilerna och undvik folksamlingar. Vi får hoppas på det bästa och att vi får bukt med skiten.
  • Anonym (JA)

Svar på tråden Corona , är du rädd?