Inlägg från: jeanette02 |Visa alla inlägg
  • jeanette02

Corona , är du rädd?

Nej inte rädd, men observant. Känner mest en oro nu för hur all annan vård kan bli drabbad, den är redan ganska belastad. Så är lite orolig att främst hysteriska friska människor med enkla förskylningssymtom kommer gapa och skrika högst om hjälp och belasta vårdapparaten ytterligare, på bekostnad av de riktigt sjuka. De som redan är tex är multisjuka och kanske inte har sådana krafter.

Därför viktigt att försöka läsa vettig information från seriösa sidor. Och inte läsa i typ kvällspressen och på "anti-sjukvård"sidor på nätet.

• jeanette02
    Anonym (Sur) skrev 2020-02-27 11:48:42 följande:

Inte rädd men observant. Finner det intressant att man med dessa snabba spridningar tillåter frivillig karantän i Sverige.

Tar tillfället i akt att ligga på ungarna ,med lite skrämsel , vikten av att tvätta händerna ( hur man gör o när det är extra extra viktigt) .

Kommer spridningen igång här hemma lör jag ju bestämt undvika matbutiker, bussar ja de flesta offentliga platser. Sen är jag ju lite äcklad över folks förfarande kring hygien i allmänhet.

Kan bara hålla med, många människors hygien tänk är lika med 0. Många lever tyvärr här med den villfarelsen att lite skit rensar magen... Säg det i ett utvecklingsland el flyktingläger vet ja.. Många tar allt för givet här, rent vatten osv, det som är en nödvändighet för att kunna bromsa och hindra många infektionssjukdomar.
  • jeanette02

Och så skulle jag tillägga, att då struntar t o m folk här att tvätta händerna. Jisses.

• jeanette02
    Jag tänker ändå att Anders Tegnell och Co gör så gott de kan. Det ändras fort läget, och vi vet först efter allt detta vad som hade varit bäst i alla lägen. Sedan har olika länder lite olika system. Vårdapparaten ser olika ut osv. Det finns dessutom alltid en massa "viktigpettrar" som försöker göra sig ett namn i sådana här tider. Tycker vi alla får ta sitt ansvar, läsa information från seriösa aktörer, skippa kvällspressen, sluta mailbomba skolor all info finns ju på kommunens hemsidor så fort något ändras och genom andra skolinformationssystem, inte störa vården i onödan osv.

Det finns ju så många googleläkare därute, men ändå verkar många inte ens veta hur man tvättar händerna. Märkligt.
  • jeanette02
    Anonym (op) skrev 2020-03-20 09:07:28 följande:

De läkarna jag citerade är dock inte google-läkare. Tegnell har gjort vad han kan för att det inte ska drabba ekonomin för hårt, men den kommer ändå drabbas när enormt många kommer bli sjuka samtidigt. 

Ja, precis. Min poäng var just förövrigt att vissa vill göra sig ett namn och tjafsa med den expertis som försöker så gott de kan.

Självutnämnda googleläkare finns det gott om, kunskapen en annan sak. Menade inte att just den som uttalar sig i klippet skulle vara en sådan. Var kanske otydlig där.
  • jeanette02
    Liberté skrev 2020-03-20 14:03:14 följande:

Inte det minsta rädd eller orolig, blir jag sjuk så blir jag det.

Senaste 2 år åren har jag varit i två krigszoner där malaria varit ett ständigt hot och Corona har ingenting att komma med mot den sjukdomen..

Bryr mig ytterst lite.

Jag tycker det är lite fel inställning. Vi ska bry oss. Även om jag själv resonerat att det verkar inte så farligt i sig just kanske själva coronasmittan, men konsekvenserna den får här med redan en sjukvård som går på knäna på många platser. Plus alla andra områden. Man kan inte tänka att jag minsann arbetat med katastrofmedicin i krig, pesten, överlevt andra världskriget osv. Man kan inte jämföra så. Även ganska gamla människor 70 + kan ha många bra år framför sig. De har ett värde, även om man i Sverige överlag inte har en direkt positiv syn på äldre.

Därför tror jag många struntar i detta. De är ändå gamla och sjuka typ... Visst det stämmer ju i nästan alla fall som dött, men finns även yngre med kroniska sjukdomar vi bör tänka på. Kronisk sjuk innebär ju inte att man redan ligger för döden.

Utan det kan vara din granne som brukar vara ute och springa som lätt kan tippa över och dö av en vanlig infektionssjukdom.

Sedan förstår jag att människor som står mitt i ett Ebolautbrott inte ens fångar upp coronasmittan just nu.

Men vi kan ju iallafall försöka minska smittspridning. Ja, även av andra virus som ofta grasserar främst under vinterhalvåret. Tycker det är bra att många människor överlag fått sig en rejäl påminnelse om det viktigaste man kan göra, tvätta händerna. Sådan kunskap verkar försvunnit bland stora grupper i vårt kunskapssamhälle.
  • jeanette02
    FDFMGA skrev 2020-04-01 21:57:29 följande:

Alltså, om du jämför statistiken över smittade och döda för olika länder så skiljer Sverige inte ut sig och jag tror inte att vi kommer att göra det framöver heller.

Men vi har förmodligen valt ett sätt att förhålla oss till smittskydd som långsiktigt är mer uthålligt än vad en del andra länder har gjort.

Men visst, många, många fler kommer att insjukna under de närmaste veckorna, inte bara i Sverige utan i de flesta länder, Nordkorea möjligen undantaget - om de nu fortfarande har valt att inte rapportera några sjuka.

Mm, så är det nog oavsett linje länder väljer i denna situation. Jag tänker att Sverige kommer såsnåningom få en flockimmunitet och detta virus kommer ju finnas kvar lång tid. År.. i olika vågor mest sannolikt tills det ses som en vanlig förskylning/influensa. Visst då kanske finns vaccin till viss del. Men de länder som nu befinner sig i hård karantän, när och hur ska de ens våga släppa på den? När vaccin finns tro? Någon flockimmunitet byggs ju inte heller upp när "alla" är isolerade. Så fort samhället öppnar då är de helt exponerade förutom de som haft smittan och klarat sig.

Nä, än sålänge gör Sverige rätt. Men som sagt det kan ändras i en handvändning.
Svar på tråden Corona , är du rädd?