Liberté skrev 2020-03-20 14:03:14 följande:
Inte det minsta rädd eller orolig, blir jag sjuk så blir jag det.
Senaste 2 år åren har jag varit i två krigszoner där malaria varit ett ständigt hot och Corona har ingenting att komma med mot den sjukdomen..
Bryr mig ytterst lite.
Jag tycker det är lite fel inställning. Vi ska bry oss. Även om jag själv resonerat att det verkar inte så farligt i sig just kanske själva coronasmittan, men konsekvenserna den får här med redan en sjukvård som går på knäna på många platser. Plus alla andra områden. Man kan inte tänka att jag minsann arbetat med katastrofmedicin i krig, pesten, överlevt andra världskriget osv. Man kan inte jämföra så. Även ganska gamla människor 70 + kan ha många bra år framför sig. De har ett värde, även om man i Sverige överlag inte har en direkt positiv syn på äldre.
Därför tror jag många struntar i detta. De är ändå gamla och sjuka typ... Visst det stämmer ju i nästan alla fall som dött, men finns även yngre med kroniska sjukdomar vi bör tänka på. Kronisk sjuk innebär ju inte att man redan ligger för döden.
Utan det kan vara din granne som brukar vara ute och springa som lätt kan tippa över och dö av en vanlig infektionssjukdom.
Sedan förstår jag att människor som står mitt i ett Ebolautbrott inte ens fångar upp coronasmittan just nu.
Men vi kan ju iallafall försöka minska smittspridning. Ja, även av andra virus som ofta grasserar främst under vinterhalvåret. Tycker det är bra att många människor överlag fått sig en rejäl påminnelse om det viktigaste man kan göra, tvätta händerna. Sådan kunskap verkar försvunnit bland stora grupper i vårt kunskapssamhälle.