• Anonym (1986)

34 år och singel- frysa in ägg för framtiden

Jag är lika gammal som du och frös in mina ägg nyligen. Jag har ett ahm-värde på 3,4 och jag frös in 15 ägg på en omgång/cykel. Jag fick ut 20 ägg men endast 15 var mogna. Jag har gjort rätt mycket research och det verkar vara så att om man i min ålder ska vara "säker" (statistiskt sett) på att få ett barn så ska man frysa 20 ägg. Jag hade såklart hoppats på att frysa 20 ägg men känner mig nöjd med 15 ägg och kommer inte göra en omgång till. Vad jag har läst ger 15 ägg mig cirka 80-85 % chans att få ett barn om jag behöver använda äggen. Jag resonerar som så att det är en liten "försäkring" som gör att jag kan känna mig mindre stressad över att hitta en ny partner och inte behöva stressa med att skaffa barn när jag väl träffar någon. Jag är dock fullt medveten om att det inte finns några garantier. Jag tänker att jag gör det bästa jag kan i min situation som nybliven singel vid 34 års ålder. Förhoppningsvis kommer jag aldrig ens att behöva använda dem :)

Jag tyckte det var rätt jobbigt att ta sprutorna även om det gick bättre efter ett par dagar. Jag blev rätt svullen sista dagarna men annars mådde jag bra. Själva uttaget gick bra men hade rätt ont timmarna efteråt. Dagarna efter uttaget kände jag mig fortfarande rätt svullen men hade inte ont.

Svar på tråden 34 år och singel- frysa in ägg för framtiden