34 år och singel- frysa in ägg för framtiden
Det spelar ju ingen roll hur det gått för andra eftersom det inte säger någonting alls om hur det kommer gå för dig. Att frysa ägg ger ju en liten trygghet men det man ska vara medveten om och beredd på är att det inte finns några som helst garantier på att något av äggen resulterar i barn sen. Även om man skulle få ut ett bra antal ägg och allt ser bra ut på pappret så är det inte säkert att alla klarar upptining, inte säkert att alla blir befruktade och delar sig som de ska och inte säkert att alla eller ens något fäster och resulterar i levande barn. Det är ju en risk man tar och för många blir det en falsk trygghet. De väntar och väntar medan de tänker att de har sitt på det torra i och med de frysta äggen och sen visar det sig att det inte blev något av dem men då kanske det är för sent att göra nya försök med nya egna ägg. Jag vet från facebookgrupper flera kvinnor som råkat ut för just detta. För vissa funkar det såklart, men som sagt, det är en stor risk.
Det jag läst är att kliniker rekommenderar att man fryser minst 20-30 ägg per barn man vill ha och då är det ca. 70% chans att man får ett levande barn av dessa ägg om man är i din ålder (men alltså 30% risk att man inte får det).
Jag fick inga biverkningar av ivf-sprutorna annat än ökade flytningar, sådana sega och slemmiga som man kan få innan ägglossning.