Vicki89 skrev 2020-12-01 21:08:00 följande:
Tack för all input!
Vi har nog bestämt oss för att göra precis så som CairoCarro skrev. Jag tänker att jag väntar någon dag med att ta sprutan, och då hoppas på att båda äggblåsorna har hunnit mogna för att på så sätt maximera våra chanser till graviditet. Är ju inte det läkaren sa att vi skulle göra, men samtidigt sa ju hon att det gick bra med en tvillinggraviditet om det skulle bli så. Det är ju väldigt liten chans att det skulle bli så hur som helst tänker jag. Det kan väl omöjligt skada om jag skulle ta sprutan någon dag senare, eller är det dumt av mig att göra så? Vad tycker ni?
Idag var blåsorna på 14 och 18, hade ni tagit sprutan imorgon (onsdag)kväll eller torsdag kväll?
Bra val tycker jag! Att ni maximerar era chanser är ju det bästa ni kan göra :)
Vad jag fått höra på min klinik är att blåsor över 14 mm brukar växa 1,5-2 mm per dag om allt rullar på så den mindre borde ju i så fall vara redo på torsdag på ca. 17-18 mm medans den större då är på ca 21-22 mm.
Men det är ju ingen exakt vetenskap och man behöver dessutom räkna in att Ovitrellen faktiskt ger blåsorna den där sista pushen i slutet så du kan nog både ta sprutan onsdag och torsdag kväll, eller varför inte något där mittemellan, vid lunchtid på torsdagen? Jag har inte tagit Ovitrelle på kvällen någon gång under våra tre försök så tror inte det är ett måste. Jag hade nog gjort så iaf, tagit den på torsdag lunch. För att ge den mindre chansen att växa till sig men sen ge sista boosten och hoppas att båda är redo sen.
Hoppas någon annan här också kan ge input i frågan. Jag hade inte velat vara i er situation med detta beslutet, att hitta den perfekta tidpunkten för Ovitrelle för bäst resultat. Det är ju sånt läkaren är där för att berätta. Jag är en sån person som har velat veta exakta klockslag och vilka dagar man ska ha sex och allt, ALLT för att följa råd och professionella rekommendationer för bästa utfall.
Men oavsett så kommer detta gå bra. Ni får filura lite och som sagt, hoppas någon annan kan ge sin input. Lycka till med beslutet! Skriv gärna hur det blev :)