akalei skrev 2020-06-19 12:33:38 följande:
Hm, ja verkligen ingen aning hur det kan tänkas funka efter Fyremadel. Har dock läst att man kan få spottings vid äl, typ att det kan komma lite lite blod när ägget släpper. Men har ingen aning om det är det i ditt fall såklart.
Har du ätit Metformin tidigare? Ger de det beroende på hur insulin- och glukosvärdena ser ut? Vad är dina erfarenheter av Metformin i allmänhet?
Jag har fått Metformin föreslaget av en annan läkare tidigare men av olika anledningar så blev det aldrig att jag började med det. Jag är normalviktig och åsikterna verkar gå isär lite om det kan hjälpa vid normalvikt. En del studier visar på att det kan göra att man svarar bättre på Letrozol även som normalviktig, men det verkar inte vara standard i Sverige att behandla med det. Men i USA t ex så kombinerar man typ alltid Letrozol med Metformin vad jag har läst mig till... Tydligen kan man ju ha insulinresistens även vid normalvikt även om det tydligen är vanligare i kombination med lite övervikt.
Hade rosa-röda till bruna flytningar i typ två dagar men sen har det inte kommit mer. Är så förvirrad! Trodde mensen var på gång men kanske var det ägglossning? Oavsett så väntar jag på mensen nu. Den skulle komma senast 26/6 enligt läkaren.
Yes, jag har ätit Metformin tidigare, då på prov för mitt sockersug och för att underlätta viktnedgång. Hade då ca 10 kg övervikt (enl. BMI) Gick på 2x500mg/dag i ungefär sex månader. Tyckte generellt att det funkade bra mot det jag tog de för. Kände mig inte lika sugen på sött och kände mig liksom mer stabil i humöret på dem, antagligen för att jag fick ett stabilt blodsocker? Kände att jag kunde hålla mig ifrån att småäta och äta lite bättre. Det jag dock upplevde lite problematiskt då och då var att jag kunde bli illamående inför och efter måltid.
Anledningen till varför jag fick lämna prover för insulin och glukos var just för att se om jag är insulinresistent. Metformin kan då vara till hjälp i hormonbehandlingen, vad jag förstod på min läkare. Om proverna var sämre så skulle jag nog få börja på 3x500mg/dag och var proverna var bra så skulle vi överväga fördelar/nackdelar tror jag. Har nu en övervikt på 6-7 kg.
Hade ingen aning om att det var praxis att kombinera Metformin och Letrozol i USA. Det alternativet kom inte på tal när jag testade Letrozol. Nu skulle jag i så fall få prova i kombination med Menopur vad jag förstått.
Man vill ju inte gå på onödiga mediciner men tänker att det inte skadar att prova ett tag, om det trots allt kan hjälpa en. Kör du behandling med Letrozol nu? Har din nuvarande läkare nämnt Metformin som ett alternativ?