Anonym (Eget val) skrev 2020-03-25 14:52:23 följande:
Visst kan det vara så. Eller en rädsla för att bli ensam.
Ja, båda dessa orsaker tror jag är rätt vanliga, även i kombination. Och vi är väl överens om att jag inte har sagt att det också kan finnas nästan oändligt många andra orsaker.
Men det behöver det ju inte heller alltid vara.
Nej, även där är vi helt överens. Men skrev jag verkligen ALLTID?
TS man har ursäktat sig med att han bara ville ha en avsugning. Är det något man lever ett dubbelliv i flera år för?
Jag tycker mest att det låter som en dålig ursäkt.
Jag hoppas verkligen att vare sig du, jag eller någon annan tror på fullt allvar att avsaknad av en avsugning skulle kunna vara den egentliga orsaken.
Då ligger det nog väldigt mycket närmare till hands att tro att det är sannolikt att personliga problem ligger närmare sanningen. Så även där är vi överens.
Visst kan relationen bli annorlunda om man lyckas lösa sina problem.
Men sen har vi det här med tilliten. Den blir ju raserad efter en otrohet och kan ta lång tid att bygga upp igen.
Och kanske i synnerhet när den pågått under så lång tid som i TS fall.
Om han skulle ha personliga problem och dessa blir lösta så tror jag du kan hålla med om att hela hans liv kommer att te sig annorlunda och därmed också kärleksrelationen, om den fortsätter.
Håller med dig om att tilliten är ett stort problem. Men med god hjälp så är vi många som har klarat av lösa även det problemet. Men det förutsätter givetvis att han har kommit tillrätta med sina problem.
OM man tillsammans klarar att lösa alla sådana här problem så kan man faktiskt gå stärkta ur det, med djupare ömsesidig kärlek, med starka band och få ett lyckligare liv.
Om TS man har personliga problem så är det något han måste lösa själv.
Nej, där håller jag inte med dig. Jag skulle tom våga påstå att det är nästan omöjligt för någon att själv lösa sina personliga problem.
Ja, han måste erkänna sina problem, framförallt inför sig själv, och han måste ta fullt ansvar för dem.
Men sedan är jag övertygad att han behöver hjälp, både professionell hjälp och stöd av sin nära omgivning.
Nej,jag tror inte heller att man måste förlåta alla gånger.
Men samtidigt så tror jag att det kan bli lite svårare att gå vidare om man aldrig lyckas glömma eller förlåta.
Återigen är vi helt överens.
Men med professionell hjälp finns det alltså verktyg och metoder som är mycket framgångsrika och som i de flesta fall ger ett mycket gott utfall.
Absolut. Det kan finnas många orsaker. Det håller jag med om.
Nej,som jag ju också skrev så är det ju något annat som ligger till grund än en avsugning om man väljer att leva ett dubbelliv i flera år.
Ja,men det är ju inte en lätt sak att förlåta och släppa taget om. I synnerhet inte när den har pågått så lång tid.
Så parterapi kan kanske vara en bra idé oavsett om de väljer att fortsätta tillsammans eller ej.
Jo,men har han personliga problem så är ju det något han helst borde ha tagit tag i redan innan han valde att ta steget att vara otrogen.
Nu får han väl söka samtalshjälp eller så.
Han måste göra allt för att försöka få tillbaka TS tillit och kämpa för att visa att han förtjänar en ny chans.