Anonym (man) skrev 2020-02-25 16:11:24 följande:
Dagisbarn säger så för att det är vuxna som lär dem det så de ska undvika att dels bete sig som svin mot andra eller bli utnyttjade av svin. Men enligt dina argument borde vi lära barn att det är ok att lura andra barn bara man har en bra ursäkt eller om ingen får reda på det och att man ska tillåta att andra barn lurar dem.
Jag kan absolut förstå att människor med nyttomoral ogillar svartvitt.
Japp det har funnits många konstiga lagar och kulturer genom tiderna, men i ingen kultur har det någonsin varit ok att svika och ljuga och det är det inte nu heller.
Det behövs ingen klinisk diagnos, det räcker med att utgå ifrån deras handlingar.
Japp ärlighet är viktigt för mig och personligen tycker jag det är betydligt bättre än din nyttomoral där ärlighet ska anpassas efter vad som passar en för stunden.
Det är vanligt att man förenklar världen för dagisbarn eftersom de inte är redo för alla nyanser.
Man kan säga att det generellt sett inte är ok att ljuga i vår kultur. Det är dock inte olagligt, vilket på ett sätt visar viss acceptans för att lögner ibland kan få förekomma.
För egen del önskar jag ärlighet men är öppen för att situationer ibland kan uppstå där man av olika skäl väljer att inte vara ärlig. Detta är också något jag diskuterar med min 8-åring, som nu börjar kunna ta till sig att världen inte är svart-vit.