• Sommar26

Sluta nattamma, hur länge tar det?

Vi ska sluta nattamat eftersom hon snuttar på mig hela nätterna och jag får aldrig sova ordentligt. Vaknar 8-9 ggr per natt och det enda som funkar har varit att ge bröstet. Hon vägrar flaska och napp.

Hon är åtta månader och äter ganska dåligt med mat, tycker liksom inte att något annat än bröstmjölk är gott.

Jag och vår treårigt har nu sovit borta under helgen för att pappan ska få ta henne själv och att hon ska vänja sig vid att inte äta på natten.

Första natten var ganska jobbig men nu andra natten var tydligen fruktansvärd. Hon går inte att lägga ner, då vaknar hon. Han har haft henne i selen då nästan hela natten.

Nu är helgen slut och även vår kraft.

Skulle vilja veta hur länge det tagit för er andra?

• Svar på tråden Sluta nattamma, hur länge tar det?
  • Sommar26

Ok hoppas det är samma för oss. Hon vill dock inte äta mat under dagen.

• Sommar26

Jag förstår hur du tänker men enligt bvc så ska man göra så för att få dem att istället äta mer mat?! Tänker väl att självbevarelsedriften är tillräcklig för att den ska äta mat istället och då hålla sig mätt längre?!

• Sommar26

Hon har hela tiden ätit ofta på natten. Problemet är att hon är en kräkbebis så efter varje amning måste jag ta upp henne i 5-20 min på axeln och massera och ?bompa? stryka ryggen För att rapen ska komma. Blir som att kräket och rapen gör ont annars.

Hon äter såklart men inga mängder. Har fått i henne en grötklämmis och två mindre portioner med potatismos och renskav under dagen samt amning på vaken tid. Men på förpackningarna verkar det ju som att de äter en burk med mat per mål och det gör hon inte.

Min rygg klarar inte att ta upp och ner henne 8-10 ggr/natt längre.

Ser att många tycker att jag ska fortsätta amma på natt men jag kommer inte orkar med barnen under dagen då.

• Sommar26
    SysterEm skrev 2020-02-23 14:36:51 följande:

Nja. Alltså, hon kanske äter mer på dagen men om hon inte är intresserad av mat så blir det ju att hon vill amma i sig den energin. Och det är hon inte mätt av på natten. Dvs, först måste hon ju börja intressera sig för att äta mat/gröt/välling, dvs sådant som mättar bättre. Jag hade istället försökt ersätta amning med mat på dagen till att börja med. (Den här övergången går ju med vissa barn långsamt) Som sagt, förstår verkligen att det är kämpigt! Men håll ut bara lite till, försök lyssna på hennes signaler istället. BVC är superbra på att väga, mäta, hålla koll på kurvor osv. Men de är inte hennes föräldrar (och de är enligt min erfarenhet sällan bra på att ge levnadsråd som fungerar i det praktiska livet).

Artikeln gick dessvärre inte att läsa, endast prenumeranter ????

Den här artikel tycker jag är bra: www.viforaldrar.se/barn/bebis/darfor-strular-somnen-sa-ofta-vid-8-manader/

Nu vet ju inte jag om det är så att du ska börja jobba inom den närmsta tiden, för då måste du såklart få till ett skifte där pappan tar nätterna. Och då får han vara beredd på att bära henne på nätterna när hon skriker. Ska han jobba under den här tiden är det såklart helt ohållbart, det orkar man ju inte. Annars är mitt råd att du läser artikeln ovan och att ni följer hennes signaler och gör det som är enklast för er just nu, där ni alla får ut så mycket sömn som möjligt.

• Sommar26
    SysterEm skrev 2020-02-23 17:20:38 följande:

Det måste väl vara mycket jobbigare att bära runt på henne hela nätter? Varför sover ni inte bara ihop?

Hon behöver uppenbarligen er på natten. Antingen ammar du eller så bär ni henne som nu eller liknande. Vad som är jobbigast för er och framför allt för henne får ju ni avgöra. Men hennes behov av er kan ni inte träna bort det är hon för liten för. Bebisar är olika. En del behöver mindre närhet, medan andra (de flesta) kräver mycket. Det är ju en enorm stress för ett barn att inte ha tillgång till den primära anknytningspersonen och särskilt känsligt är det på natten. Och jo, man orkar. Gör man verkligen inte det så får man turas om med sin partner, vara kreativ och hitta andra lösningar som inte går ut över bebisens behov.

Alltså vi sover ihop. Detta har vi gjort sedan ca 5 månader då hon visade att hon behövde mer närkontakt än innan. Första månaderna sov jag med henne, sedan sov hon någon månad o spjälsäng bredvid och sedan ca 5 månader i mitten av oss två.

Nu dessa två nätter utan amning har hon sovit bredvid pappan då jag och storebror åkt iväg för att sova på annan plats men hämtat upp henne 07 och lämnat tillbaka henne på kvällen.

Pappan har senaste två veckor sövt henne i sele för att ?fasa ut? att hon ligger och suger tills hon somnar.
  • Sommar26

Jag har fått för mig att anknytning inte helt baseras på amning utan mer på närkontakt mellan barn och föräldrar?! Alla ammar ju inte ens från början.

quote=80243469][quote-nick]SysterEm skrev 2020-02-23 17:20:38 följande:[/quote-nick]Det måste väl vara mycket jobbigare att bära runt på henne hela nätter? Varför sover ni inte bara ihop?

Hon behöver uppenbarligen er på natten. Antingen ammar du eller så bär ni henne som nu eller liknande. Vad som är jobbigast för er och framför allt för henne får ju ni avgöra. Men hennes behov av er kan ni inte träna bort det är hon för liten för. Bebisar är olika. En del behöver mindre närhet, medan andra (de flesta) kräver mycket. Det är ju en enorm stress för ett barn att inte ha tillgång till den primära anknytningspersonen och särskilt känsligt är det på natten. Och jo, man orkar. Gör man verkligen inte det så får man turas om med sin partner, vara kreativ och hitta andra lösningar som inte går ut över bebisens behov.[/quote]

Anknytningen stärks väl inte bara av amning, utan av närkontakt?!
  • Sommar26

Tänker att hon kanske sedan kan vakna men att hon lugne sig då vi ändå ligger precis bredvid och att nedreglering på amning gör att annat matbehov ökar, tror inte min mjölk är speciellt kraftig just nu.

Det som är så konstigt är att de som inte kan eller vill amma av olika anledningar, verkar ha barn som sover bättre. Jag tänker att det kanske är för att de måste äta snart som har mer näringstäthet?!

• Sommar26

Tänker att hon kanske sedan kan vakna men att hon lugne sig då vi ändå ligger precis bredvid och att nedreglering på amning gör att annat matbehov ökar, tror inte min mjölk är speciellt kraftig just nu.

Det som är så konstigt är att de som inte kan eller vill amma av olika anledningar, verkar ha barn som sover bättre. Jag tänker att det kanske är för att de måste som har mer näringstäthet?!

• Sommar26

Nä det hade varit härligt om napp fungerade. Den första var det inget problem med.

• Sommar26

Räkan, nä precis. Min första kräktes aldrig men vaknade dock mellan 15-20 ggr/natt ändå men han är troligen ett ?plusbarn?.

Natten gick över förväntan. Sov från 20-02 och sedan skrek hon en timme med mig sedan tog pappan över och fick ha henne i sele en timme tills hon somnade. Vaknade 06.

Hoppas fjärde natten går ännu bättre.

Svar på tråden Sluta nattamma, hur länge tar det?