• R84

Vaccinera eller ej

Jag vaccinerade mig i november (är nu i v 31). I förra veckan blev jag sjuk och om det var en lightversion av influensan (vaccinet skyddar inte 100% men gör så att OM du blir sjuk blir det ofta mildare symptom. Så sa min barnmorska i alla fall) så vågar jag inte ens tänka på hur jag hade mått utan vaccinationen. Jag låg helt däckad i fyra dagar och hostan var inte nådig mot mina stackars ihoptryckta lungor. Så jag hade tagit vaccinationen om jag var du.

• R84
    Sanna1978 skrev 2020-02-19 11:46:10 följande:

Men OM man drabbas blir det ju i en mycket mildare form?

Det var precis vad min barnmorska sa - att OM jag blir sjuk så blir det inte lika farligt. Jag blev som sagt sjuk förra veckan (hade då haft fyra sjukdagar på NIO år så jag blir väldigt sällan sjuk) och var heeeeeelt däckad. Tänker att om jag hade fått en fullskalig influensa vet i fasen hur jag hade pallat det med en stor gravidmage.
  • R84
    Sanna1978 skrev 2020-02-19 13:00:40 följande:

Så skönt du hade vaccinerat dig :) En kompis hade inte det hon blev otroligt dålig, lades in på sjukhus till och med. Nu var det några år sedan men ändå ;) Speciellt blir man extra sjuk om det är "svininfluensan" som vissa år dominerar, tror numera att den delen alltid ingår i säsongsvaccineringen :)

Ja!! Fick rejäl hosta och några av dagarna vågade jag varken röra mig eller prata. Minsta ansträngning och pulshöjning fick mig att hosta och både revben och lungor gjorde så ont eftersom de redan är helt ihoptryckta därinne. Så hostningarna gjorde helt vansinnigt ont. Min barnmorska sa innan att just lungorna kan bli väldigt utsatta om man får influensa som gravid. Förstår vad hon menar!
Svar på tråden Vaccinera eller ej