Tingting skrev 2020-02-17 19:35:00 följande:
Nej fick inte göra någon screening. Jag berättade samma saker som jag skrivit om ovan, fast mer ingående och mer kring de känslor jag känner. Sen ställde läkaren några frågor kring mitt jobb, socialt umgänge, mat och träningsvanor mm. Såna basic grejer.
Ja jag får försöka igen, men just nu känns det tyvärr lite meningslöst.
Men det är bara att kämpa på, skam den som ger sig!
Ang. KBT via nätet. Fungerar det bra? Har läst om det men tänkt att det inte skulle vara lika bra som att få träffa någon via ett fysiskt möte. Det känns som att det kan kännas lite opersonligt? Men jag har ingen aning, så berätta gärna ni som vet!
Då tycker jag du kan försöka igen och säg direkt i telefon att "jag tror jag är deprimerad och behöver hjälp". Det är svårare för folk och läkare att misstolka och neka om man är rak och tydlig. Sen kan du fråga efter att få göra ett skattningsformulär. Har glömt förkortningen.
Oftast är det lite kämpande innan man hittar rätt vård och det är svårt när allt känns som ett mörker eller som om ingen vill ha med en att göra. Men till slut brukar det lösa sig. Jag har sökt vård sen augusti och nu börja det lösa sig jag har en del andra problem med. Men oftast går det fortare och är lättare.
Kämpa på det finns hjälp och man ska inte behöva gå i ett mörker.