• LFF

Sambo lämnar mig annars

Anonym (Sebben) skrev 2020-02-19 10:04:12 följande:
    Hur vet du att TS inte planerade graviditeten? Det är mycket som varnar i TS berättelse om att inte prata graviditet utan att fördröja. Det är misstänkt manipulation. Och en sorts utpressning när partnern onödigt sedan ställs inför fullbordat faktum.

Man ska naturligtvis stå upp för sina rättigheter, det handlar det inte om här. Du försöker blanda bort korten. De hade en gemensam överenskommelse och TS berättade inte att den brutits med oerhörda konsekvenser för många.

Det är också oerhört ensidigt att lägga hela ansvaret för graviditeten på mannen. De var två i relationen och han hade väl säkert använt kådis om de hade kommit överens om det. Istället valdes p-spruta om hon nog slarvade med, avsiktligt eller oavsiktligt, sannolikt  i syfte att utpressa den andre förälderns fortsatta engagemang. Helt fel sätt att vårda relationen och skapa bra förutsättningar för ett barns uppväxt.

Ditt råd om att barnet inte ska ha samverkande goda föräldrar att växa upp med (du tycker att TS ska isolera sig och frysa ut den andre föräldern ur barnets liv) visar på en egoism och en oförståelse för ett barns behov under uppväxten. Att ett barn ska växa upp i skuggan av en förälder med den sortens värderingar är inte i barnets bästa intresse.
    Även om de hade en gemensam överenskommelse (att TS skulle stå för att skydda båda från en graviditet) så kan sådana komma att ändras iom att inget preventivmedel är 100%. 

Vet du hur p-spruta fungerar? Det är inget som man tar själv utan man har en stående tid var tredje månad hos barnmorska, vårdcentralen eller liknande. 

Du lägger ju ansvaret på TS för att inte bli gravid. Nu är olyckan ett faktum och då ska TS få skulden för att hon inte sa på en gång till den blivande pappan att hon var gravid utan ville göra det ansikte mot ansikte. Varför ska allt ansvar ligga på TS att förhindra en graviditet (eller tjejer rent generellt)? Om man ligger med någon så vet man (om man inte är 15 typ) att sex kan leda till graviditet även om man har preventivmedel. Att inte ta med det i beräkningen utan räkna med att kvinnan gör abort om preventivmedlet inte fungerar är rätt jäkla oschysst. Om mina söner skulle bete sig som TS sambo när de blir vuxna skulle jag bli väldigt arg på dem kan jag säga. De har all rätt i världen att lämna relationen men inte att kräva en abort. Och, även om de inte önskar att bli föräldrar just där och då så ska de ta ansvar för barnet.

Ja, TS kunde ha berättat via videosamtal/mail etc. Nej, TS har inte gjort rätt i att vänta med att berätta. Men, TS sambo beter sig ändå som ett as som kräver en abort annars drar han (han har all rätt att dra men inte att kräva en abort). Det är inte TS fel att sambon var tvungen att åka iväg en längre period så hon inte hann berätta ansikte mot ansikte. Eller skulle hon gjort det när han stod med väskorna packade för att resa?
  • LFF
    Anjisen skrev 2020-02-19 12:10:22 följande:
    Ångrar han sig och vill komma tillbaka tycker jag att du ska sätta hårt mot hårt. Säg att han fick sin chans när du berättade att du var gravid och inte ville ta bort det. Hans beteende kommer säkerligen visa sig igen om ni skulle börjat om på nytt. Hans beteende var att gå över gränsen. När jag blev gravid med min och min sambos dotter så hamnade sambon i en chock, han ville egentligen inte ha mer än det barnet han hade sedan tidigare men han sa aldrig "ta bort det eller så går vi isär". Din sambos reaktion var INTE naturlig av en chock. Jag förstår inte att män kan vara så idiotiska och tro att de kan bestämma allt när det kommer till kvinnokroppen =( det är ändå DIN kropp och DITT psyke som är på spel när det gäller en abort. Har en vän som gjorde abort, jag var med henne under hela tiden och efteråt var hon ett vrak psykiskt, efter att ha återhämtat sig fysiskt. Lämna honom om han inte vill ha barnet, bygg ett nätverk, som någon annan skrev, och involvera morföräldrarna i graviditeten och barnets uppväxt, kanske farföräldrarna också om de är medvetna om din graviditet och är glada över den. 

Grattis till din graviditet förresten, försök ta hand om dig på bästa sätt och ta det lugnt när det gäller pappan, vill han inte så vill han inte, men han ska inte kunna komma krypandes sen om ett par år på alla 4 och tro att allt är förlåtet. Det finns män där ute som faktiskt vill ta hand om andras barn om de verkligen älskar barnets förälder <3 
    Nej, TS ska inte sätta hårt mot hårt. Hon ska inte vara en dörrmatta men hon ska absolut låta pappan vara en del av barnets liv. Om det sen innebär att de blir tillsammans igen eller inte är helt och hållet upp till dem. Men de behöver även sannolikt att gå till någon form av familjerådgivning för att kunna bearbeta det som skett nu under början av graviditeten. Att sätta hårt mot hårt och säga att "han fick sin chans när TS berättade om graviditeten" är inte bra för någon inblandad, speciellt inte barnet.

Att din sambo inte reagerade som TS sambo har ingenting med det hela att göra. Alla reagerar olika på ett oväntat/oönskat besked om en graviditet.
  • LFF
    Anonym (Ja) skrev 2020-02-20 07:13:17 följande:
    Nja, alltså.. hon har ju vetat om graviditeten utan att berätta på några månader. Hon använde preventivmedel för att det var enkelt sätt att slippa graviditet. Det framgår inte att man pratat om vad som händer vid ev. graviditet.

Man är två om att sätta ett barn till världen och sambon fick aldrig en chans att uttala sig innan det var för sent.

Det är TS som varit oansvarig, ingen skuld på sambon.

Jag hade också blivit oerhört besviken i samma situation.
    Det är en sak att bli besviken. Det är något helt annat att kräva abort! Han har all rätt att bli besviken och lämna TS men ingen som helst rätt att kräva abort. Och han kan avsky TS hur mycket han vill utan att för den sakens skull överge barnet!
  • LFF
    Anonym (Sebben) skrev 2020-02-20 11:59:18 följande:
    1) Helt OK att du är man. Du lägger ändå allT ansvar och skuld på män och försöker göra kvinnor ansvarslösa. Inte särkilt jämställt.

2) Det är fullt tillåtet att fundera över hur TS har skött sitt preventivmedel när hon blivit gravid trots det. Huvudargumentet är hon inte berättat om sin graviditet i tid och hur situationen nu ska kunna bli så bra som möjligt.

3) Det är fullt tillåtet att tolka varandras inlägg. Din hånfullhet och ditt högmod om bildning är inte särskilt klädsamt och sannolikt ett tecken på nån sorts självgodhet och grälsjuka. Helt onödigt och rätt förvånande. Du kan hitta bättre forum för där du kan vara nedlåtande. Du hjälper knappast någon med detta. Se dig i spegeln. Nån sorts frustration finns där nog.
    1) Kvinnor är ALDRIG ansvarslösa när det kommer till preventivmedel eftersom det alltid förutsätts att det är kvinnan som ska handha detta och stoppa kroppen full med hormoner för att undvika graviditet.

2) Det är alltid kvinnans fel om det, trots hormoner, blir en graviditet

3) Det är kvinnan som ska underkasta sig (helst) mannens vilja eller ovilja att bli förälder och eventuellt göra ett medicinskt eller kirurgiskt ingrepp på sin kropp om mannen inte önskar att bli förälder.

4) Oavsett vad kvinnan gör så ska hon skambeläggas. Antingen för att hon behåller ett barn mot mannens vilja (=andra skambelägger henne) eller för att hon gör en abort mot sin egen vilja (=hon skambelägger sig själv).

Detta har inget som helst med TS inlägg att göra och hennes hantering (eller bristande hantering) av den uppkomna situationen utan är bara en generell reflektion över hur det ser ut för kvinnor som blir gravida trots preventivmedel.

Männen har det sjukt enkelt som inte behöver ta något som helst ansvar för sina spermier eftersom "det sköter kvinnan" och "det är ju obehagligt att ha kondom, det är som att äta kola med pappret" och allt annat skit man fått höra genom åren.

Är glad över att ha en ansvarsfull man som inte tyckte att vi skulle köra med avbrutet samlag eller "säkra perioder" innan vi bestämde oss för att försöka bli gravida utan var helt ok med att köra med kondom i 5 år då jag mådde dåligt av hormoner.
  • LFF
    Anonym (Sebben) skrev 2020-02-20 11:59:18 följande:
    1) Helt OK att du är man. Du lägger ändå allT ansvar och skuld på män och försöker göra kvinnor ansvarslösa. Inte särkilt jämställt.

2) Det är fullt tillåtet att fundera över hur TS har skött sitt preventivmedel när hon blivit gravid trots det. Huvudargumentet är hon inte berättat om sin graviditet i tid och hur situationen nu ska kunna bli så bra som möjligt.

3) Det är fullt tillåtet att tolka varandras inlägg. Din hånfullhet och ditt högmod om bildning är inte särskilt klädsamt och sannolikt ett tecken på nån sorts självgodhet och grälsjuka. Helt onödigt och rätt förvånande. Du kan hitta bättre forum för där du kan vara nedlåtande. Du hjälper knappast någon med detta. Se dig i spegeln. Nån sorts frustration finns där nog.
    Glömde: Skulle kvinnan bli gravid trots hormoner så kommer alltid argumentet upp att hon slarvat medvetet med sitt preventivmedel för att snärja mannen.

Tillägg till inlägget ovan om den generella synen på kvinnor, oönskade graviditeter och preventivmedel.
Svar på tråden Sambo lämnar mig annars