Är skolavslutningen jätteviktig i förskoleklass?
Skolavslutningen till jul är inte viktig alls. Skolavslutningen på vårterminen är betydligt viktigare. Där övar de ju sånger långt innan och laddar för avslutningen.
Skolavslutningen till jul är inte viktig alls. Skolavslutningen på vårterminen är betydligt viktigare. Där övar de ju sånger långt innan och laddar för avslutningen.
Viktig för vem?
Man har ju avslutningen av en anledning, att få knyta ihop och avsluta tillsammans.
Ur utbildningssynpunkt är avslutningen inte viktig, däremot för gemenskapen. Som i sig gynnar lärandet.
Jag själv hade tyckt att det vore supertrist som barn att missa ett så trevligt och gruppstärkande tillfälle.
Du ansöker om ledigt till barnets mentor/klassföreståndare. Ledighetslappar brukar gå att hitta på skolans och/eller kommunens hemsida och är lämpliga att lämna in senast 1 månad innan. Men det finns inga riktiga bestämmelser kring detta.
Beroende på vilka regler som finns i kommunen så kan mentorn godkänna/avslå ansökan själv alt. lämna den vidare till rektor som fattar beslutet. Avslås ansökan och man väljer att åka ändå så bryter man mot skolLAGEN. Att folk tar så lättvindigt på det är skamligt, och att använda förklaringar som ?vi har inte råd att åka på loven? som om resor är en mänsklig rättighet är ju bara idiotiskt. Men det var lite o.t. som jag kände ett behov av att dela med mig av.