Inlägg från: Amfitrite2 |Visa alla inlägg
  • Amfitrite2

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Eftersom ni varken är gifta eller har barn, så tycker jag egentligen inte att du har någon skyldighet att gå med på detta. Man skulle kunna hävda att ni är pojkvän och flickvän fortfarande, även om ni bor under samma tak, eftersom ni inte är bundna till varandra med varken äktenskap eller barn. Och som den enas arbete inte är beroende av att den andra arbetar mindre (vanligen för att sköta barn och hem, och i vissa specialfall även representationsplikter i samband med den andres yrkesutövning, företagande etc.). 

Din sambo är lite osmart - hon borde ha drivit igenom ett bröllop först! :) Därefter hade det ha varit mer naturligt, att ni skulle ha alla pengar tillsammans. 

Så - du gör inget fel om du vägrar att gå med på den procentuella uppdelningen, men följden kan förstås bli att hon lämnar dig. Om HON upplever eran nuvarande uppgörelse som orättvis (och det hon ju tydligen). 

• Amfitrite2
    isolande skrev 2020-02-14 09:43:43 följande:

Jag kan tycka att den procentuella ekonomin är självklar när man är gift och har barn. Är man sambo är man inte lika etablerad i relationen och då kan 50/50-principen vara ok om båda är överens.

Nja, är man gifta och har barn så tycker jag inte ens att man behöver sitta och räkna på procent av varenda räkning och kvitto längre. Då borde man ha kommit så långt att man har allt gemensamt. (Om det inte finns särkullsbarn.)
  • Amfitrite2
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 10:56:16 följande:
    Intressant tråd detta, vad är rättvist - ska alla familjemedlemmar i ett hushåll ha samma standard (dvs alla pengar läggs ihop och delas lika på?) eller ska man ha helt separerade ekonomier och hur gör man med barnens standard och de vuna som kanske tjänar väldigt lite eller studerar?

Ingen enkel sak, och hur värderas olika mängd hushållsarbete bereoende på arbete, restid osv?

Jag tror att jag är för en sorts mellanväg, man behöver dela på vissa kostnader men ändå ha olika standarder beroende på egna inkomster och förmögenheter. Men blir skillnaderna för stora så blir det jobbigt...
    Visst, men här fanns det ju inga barn. En man och en kvinna utan barn, och som inte är gifta med varandra, är inte en familj. 
  • Amfitrite2
    Nilas2 skrev 2020-02-14 16:43:44 följande:

Eftersom ni även delar 50/50 på matutgiften, så försörjer din sambo delvis dig. Män äter generellt mer än kvinnor och står därför för en större del av matkonsumtionen. En utgift ni idag delar lika på. Sambon betalar alltså mer av de gemensamma utgifterna eftersom du ( generellt) förbrukar mer av de gemensamma tillgångarna i form av mat.

Men - hur kan man ens TÄNKA så att man räknar ut priset på sin partners konsumtion av mat??? Jag skulle VÄGRA att leva mitt liv med någon som ens TÄNKTE så!!!
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 09:16:14 följande:
    Under en kortare period så hade sambon ingen inkomst. Då levde vi självklart på min inkomst.

Om du läst mina svar i liknande trådar så vet du att jag alltid förordar generositet

Jag hade aldrig gått med på gemensam ekonomi ändå.

Vi hade fortfarande separata konton och ingen tillgång till varandras under denna begränsade period.

Hade jag träffat en man som förväntade sig gemensam ekonomi så hade det inte blivit något samboförhållande
    Nu är du, vad jag har förstått, högutbildad och högavlönad. Så i ditt fall tjänar du ju på den modellen (antar jag). Men du måste ju också veta (annars finns det statistik där ute...), att i majoriteten av alla parförhållanden är det inte så? Utan kvinnan tjänar betydligt mindre än mannen, och efter småbarnsperioden har hon kommit efter ännu mer - och kommer aldrig ikapp. 

Det du förordar - utifrån ett mycket privilegierat perspektiv - skadar majoriteten av alla kvinnor där ute.

Vidare tycker jag inte att begreppet "generös" har något i ett förhållande att göra. Det signalerar att en är överordnad och en underordnad, och att den som är överordnad kan tänka sig att vara lite snäll mot den andra ibland. Men bara när det passar och på sina egna villkor. Jag skulle ALDRIG acceptera att leva så!
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 09:57:37 följande:
    Glömde ömsesidigt generöst. Självklart utgår jag hur jag vill leva ekonomiskt utifrån min situation.

Om man inte är ömsesidigt generös mot varandra så spelar det ingen roll vilken form av ekonomi man väljer.

Läste en undersökning att 1/3 har gemensam ekonomi, 1/3 det vi har, 1/3 som ts har.

För sambon var det lika självklart att ha det upplägget som vi har.
    ...men kan du se problemen som uppstår, om hon är låt oss säga timanställd som springvikarie på kommunens äldreboenden, dagis eller bibliotek - och han har en hög befattning och tjänar, låt oss säga 90 000 i månaden. En gång i framtiden blir även pensionerna där efter.

Och de ska leva så i kanske 50 år, fast de har gemensamma barn och allt?
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 10:06:55 följande:
    Fast nu är det inte så och jag hade troligen inte valt att bli sambo under sådana omständigheter.

För MIG är inte gemensam ekonomi inte ett alternativ

Hur andra vill ha det är upp till dom.
    Du väljer alltså partner efter inkomstklass..? Fräscht...
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 11:26:11 följande:
    Fördelen med att ha separata konton är om sambon trillar av pinn. Så kommer jag ändå kunna betala mina räkningar eftersom kontot är mitt.

Vid t.ex dödsfall så kan ett gemensamt konto spärras.
    Så du inrättar hela ditt liv i en massa år, efter tanken på hur det kommer att vara några veckor eller högst ett par månader efter att din sambo DÖR??? Vet han om att du går och väntar och planerar för hans död?

För övrigt stämmer inte det du skriver. JA kontot spärras, men man kan lämna in räkningarna på banken, och dom granskar räkningarna och betalar dom ifall det är rimligt. Och det är naturligtvis löpande räkningar som hyra, el och liknande, som alltid betalats från det kontot. 
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 11:36:26 följande:
    Nä, men troligaste scenariot idag. Men jag har varit medveten om detta då min pappa dog ung. Så självklart har detta också varit en faktor, speciellt när sambon hade med sig barn in i relationen.

Men eftersom det är ett val som vi har gjort och det har fungerat i ett kvarts sekel. Varför ändra ett vinnande koncept?

Mycket sällan diskussioner på negativt sätt om pengar. Sällan bråk
    Jag bryr mig egentligen inte om hur du personligen gör i ditt liv, men din propaganda för delad ekonomi här på Familjeliv är väldigt aggressiv. Du går in i i princip varje tråd som har något med ämnet att göra, och propagerar för det. Jag tror som sagt att du skadar kvinnor genom det... För det är i nästan samtliga fall kvinnor som tjänar minst i förhållandet, och därför har mest att förlora på konceptet. 

(Att kvinnor i nästan samtliga fall tjänar mindre än sina män, beror i sin tur på flera saker. a) s.k. kvinnoyrken är lägre betalda - och kanske "måste" de vara det, för att det är skattepengar som går dit, b) kvinnor har även lägre lön för lika arbete, c) kvinnor tar mer föräldraledighet och vabb och kommer därför efter i löneutvecklingen, d) kvinnor gifter sig ofta "uppåt" och män "nedåt" på den sociala skalan. En manlig läkare kan gifta sig med en kvinnlig sjuksköterska, och en manlig pilot med en flygvärdinna - men man ser ytterst sällan det motsatta.) 

De skilda lönerna gör inget i de flesta fallen, eftersom familjer av naturliga skäl består av en man och en kvinna. Och då jämnar det ut sig inom familjen. Men om delad ekonomi skulle bli norm, så hamnar ju även gifta och samboende kvinnor i ett slags fattigdom, där de hela tiden måste be mannen om pengar och hoppas att han ska vara "generös"... 
  • Amfitrite2
    S23 skrev 2020-02-16 11:53:20 följande:
    Kanske utgår du från att den som tjänar minst aldrig har pengar kvar?

Vi delar 50/50. Han tjänar 37, jag 27. Jag konsumerar garanterat mer i vardag än vad han gör (men han lägger oftare sina pengar på rejält dyra saker). Jag har aldrig någonsin känt mig begränsad och han styr absolut inte vad vi gör. Jag kan spara 10.000 i månaden. Då har jag ändå konsumerat på annat än de stående utgifterna.

Då han har en mer minimalistisk syn på livet än jag så skulle jag aldrig vilja hamna i läget att konsumera hans pengar som han arbetat för. Hans mål är att inte behöva arbeta 100% hela livet. Ska jag då förstöra det han kämpar för genom att kasta pengar på materiellt skit?

Jag anser att vi gör vad som passar bäst. Dom som känner att de vill dela lika ska naturligtvis göra det. Men det betyder inte att vi som valt annorlunda lever ett pissliv där den andre bestämmer.

Jag skulle snarare bli mer begränsad om vi hade gemensam ekonomi eftersom jag inte skulle vilja spendera pengar på saker som han anser onödigt. Och naturligtvis det omvända, han skulle då inte känna sig fri att spendera pengar på sådant som jag kanske anser onödigt
    Jo, men då har du ju en hyfsad lön i alla fall, och skillnaden mellan era löner (efter skatt) är inte så stor. Men hur skulle du ställa dig till, om det skilde kanske 60 000 kr i månaden mellan er? 

Och vad händer, om ni får barn och du går ner i tid för att ERA GEMENSAMMA barn inte ska behöva vara långa dagar på ett stökigt dagis? Och tar hela föräldraledigheten (plus kanske mer hemmatid); alla dagishämtningar och det mesta av vabben? Ska ni fortfarande sitta och vakta på var sin penningpung då?
  • Amfitrite2
    BeautifulLiz skrev 2020-02-16 16:31:07 följande:
    Så om person A tjänar säg 30 000 mer i månaden än person B, så får person A inte göra dyrare spontaninköp utan att fråga person B?
    Tror du att någon öht går med på det?
    Alltså, utan att vara kuvad och nerkörd med skallen i ett par gamla gummistövlar?

Utöver det så är det nog oftare lite äldre personer som inte vill baka ihop sina ekonomier.
    Jag hade gemensam ekonomi när jag var ung och gift. Idag skulle jag hellre leva ensam än att inte få ha mina pengar i fred.
    Ja, jag tror att alla normala människor går med på det faktiskt. Om jag tänker på mina föräldrar t.ex., så var min mamma alltid hemmafru. Men det var helt otänkbart att min pappa skulle ha sett på de pengar han tjänade som "sina". Jag kommer ihåg hur de satt vid köksbordet och diskuterade alla ekonomiska beslut, och räknade med sina miniräknare. Fina förebilder. 

Med ditt sett att se det, så skulle min mamma ha varit tvungen att be min pappa om pengar varje gång hon skulle köpa en ny kjol t.ex.? För att hon inte tjänade några pengar? Och fått en hushållskassa av honom att handla livsmedel för, som hon måste redovisa till honom varje vecka eller månad? HUA! 
  • Amfitrite2
    Kusinen skrev 2020-02-26 07:45:06 följande:
    Det är en ganska stor skillnad om pengarna till huset ligger på ett gemensamt konto än på ett privat och om huset kommer ägas av båda eller bara de som tjänat pengarna.

Om man har gemensam ekonomi bör ju båda också bestämma över pengarna. Har man väldigt olika syn på vad pengarna ska gå till kanske man inte passar ihop eller åtmi stone ska ha spearerade ekonomier.

Att hellre shoppa till sig själv än att se till familjens bästa är väl lika illa oavsett vem som fått i pengarna? Om en är extremt slösam med pengar är det ju rimligt att den andre tar srörre ansvar. Men det behöver ju i sin tur inte har att göra med vem som tjänar in pengarna.

Den som Amfiditre citerade tyckte ju att det var självklart (som jag tolkar det) att den som tjänar mest har rätt att förfoga över de pe garna fritt utan insyn av den andre och trodde inte att någon skulke gå med på något annat. Men som Amfidrite skriver är det många par som görjust tså, attman ser pengarna som gemensamma och beslutar tillsammans om vad det ska gå till för familjens bästa. Den som tjänar mer behöver inye ha mer makt i det.
    Precis så - tack för att du förklarade vad jag menade, så slipper jag själv! :)
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi