PeppePeppeKop skrev 2020-02-16 09:44:18 följande:
Jag skrev på min andra komentar om du hade läst, att jämkning måste vara det hon syftar på, jämkning är inte = praxis...
"15 § I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning"
Eftersom du är så bra på att läsa kanske du skulle läst vad min poäng var, TS är redan idag sambo med denna kvinna, varför skulle det krävas 5 år i den NYA lägenheten för att dess värde skulle delas? Har du någon juridisk kompetens öht eller sitter du bara o gissar begrepp ?
Läs ordentligt själv. Inlägget du svarade var från morticsia80 och uttryckte sig generellt kring sambolagen, hon skrev följande:
Fast så är det inte riktigt. Vid första anblicken kan det se ut så men praxis är att man måste ha bott ihop ett längre tag. Har man bara bott ihop ett år får den inflyttade sambon knappt någonting av värdet, det är tydligen först efter fem år som man delar lika. En förutsättning är fortfarande att bostaden inköpts för samboendet, inte bara att ena haft den sedan tidigare och den andra flyttat in.
Hon talar inte någonstans om att endast den nya lägenheten räknas in utan hon skriver att det beror på hur länge paret varit sambos. Uppenbarligen kan samboskapet även ha funnits innan den nya lägenheten inköptes, det är väl lite av poängen med sambolagen?
Att om man köper en lägenhet efter 20 års samboskap så har man över tid delat liv, omständigheter och ofta kostnader och bostaden tillhör då båda vid en bodelning inte endast den som på papper stått för betalningen.
Du svarade som följer;
Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ?
jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.
Det finns en praxis som innebär att man viktar fördelningen av bostadens värde vid en bodelning baserat på samboskapetslängd upp till 5 år. Och det är just praxis med grundläggande lagstöd i paragraf 15 vilket du efterfrågade