Sambon vill ha procentuell ekonomi
Det viktigaste är ju att ni kommer fram till en lösning som båda är nöjda med.Jag har i mitt liv varit med om olika modeller som funkat så läge man är överens om spelreglerna. Det är ju vanligt att man tjänar olika. Man behöver regler som är smidiga och enkla.
För nävarande har vi följande hushållsekonomi:
Vi äger huset hälften var och därför betalar vi 50/50 på alla kostnader runt huset, trots att min sambo har ständigt hemmavarande son och har tagit mer plats. Jag jobbar dock på att ungefär halva husets yta bör kunna ha plats för mina saker....Lustigast är när åtta av tamburen/hallens tio krokar och lådor upptas av henne medan jag och två tonårsgrabbar samsas på två krokar och lådor... och gäster har ingenstans att hänga jackor... (Hon röjde surt några krokar efter tillsägelsen)
Lån till huset betalar jag på ensam, jag har lån på min halva. Hon har inget lånpå sin halva
Mat betalar vi procentuellt eftersom vi är hemma olika mycket och äter olika mycket. Om jag inte har barn hemma under en månad så står jag för 30% av hushållets matkostnader den månaden (sambons grabb käkar mssor och även min sambo äter frukost, tar med lunchlåda osv emdan jag inte äter frukost, lunchlådor, mellanmål eller tar så stora portioner). Om min grabb är hemma hos oss två veckor per månad så pröjsar jag 40% av hushållets matkostnader i efterhand, skulle grabben vara hos oss hela månaden så betalar jag 50%. Det är en bra deal för sambon eftersom jag och min grabb käkar mycket mindre än vad sambon och hennes grabb gör. Men jag är nöjd med dealen för närvarande.
Övriga utgifter står vi för var och en, dvs kläder, resor, nöjen, vi har varsin bil...
Vid varje månads slut tar vi och räknar en stund vid köksbordet och sedan swishar vi...