Inlägg från: Rudbeckius |Visa alla inlägg
  • Rudbeckius

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Det viktigaste är ju att ni kommer fram till en lösning som båda är nöjda med. 
    Jag har i mitt liv varit med om olika modeller som funkat så läge man är överens om spelreglerna. Det är ju vanligt att man tjänar olika. Man behöver regler som är smidiga och enkla.

För nävarande har vi följande hushållsekonomi:

Vi äger huset hälften var och därför betalar vi 50/50 på alla kostnader runt huset, trots att min sambo har ständigt hemmavarande son och har tagit mer plats. Jag jobbar dock på att ungefär halva husets yta bör kunna ha plats för mina saker....Lustigast är när åtta av tamburen/hallens tio krokar och lådor upptas av henne medan jag och två tonårsgrabbar samsas på två krokar och lådor... och gäster har ingenstans att hänga jackor... (Hon röjde surt några krokar efter tillsägelsen)

Lån till huset betalar jag på ensam, jag har lån på min halva. Hon har inget lånpå  sin halva

Mat betalar vi procentuellt eftersom vi är hemma olika mycket och äter olika mycket. Om jag inte har barn hemma under en månad så står jag för 30% av hushållets matkostnader den månaden (sambons grabb käkar mssor och även min sambo äter frukost, tar med lunchlåda osv emdan jag inte äter frukost, lunchlådor, mellanmål eller tar så stora portioner). Om min grabb är hemma hos oss två veckor per månad så pröjsar jag 40% av hushållets matkostnader i efterhand, skulle grabben vara hos oss hela månaden så betalar jag 50%. Det är en bra deal för sambon eftersom jag och min grabb käkar mycket mindre än vad sambon och hennes grabb gör. Men jag är nöjd med dealen för närvarande.

Övriga utgifter står vi för var och en, dvs kläder, resor, nöjen, vi har varsin bil...

Vid varje månads slut tar vi och räknar en stund vid köksbordet och sedan swishar vi...
  • Rudbeckius
    Intressant tråd detta, vad är rättvist - ska alla familjemedlemmar i ett hushåll ha samma standard (dvs alla pengar läggs ihop och delas lika på?) eller ska man ha helt separerade ekonomier och hur gör man med barnens standard och de vuna som kanske tjänar väldigt lite eller studerar?

Ingen enkel sak, och hur värderas olika mängd hushållsarbete bereoende på arbete, restid osv?

Jag tror att jag är för en sorts mellanväg, man behöver dela på vissa kostnader men ändå ha olika standarder beroende på egna inkomster och förmögenheter. Men blir skillnaderna för stora så blir det jobbigt...
  • Rudbeckius
    möjligt skrev 2020-02-14 12:16:00 följande:

Även stor skillnad om den ena hamnar i svårigheter såsom sjukskrivning eller arbetslöshet men detta är inte fallet i tråden. Här handlar det om att sambon vill ha mer möjlighet att konsumera över sina egna tillgångar och tycker sig ha en rätt till ts pengar.

Nu är deras även deras levnadskostnader satta gemensamt tidigare då ts sambo hade samma inkomst som nu och ts tjänade samma. Så detta handlar inte om att hon inte(eller precis) går runt

Du pekar intressant på hur man hanterar att försörja varandra när inkomsterna blir så olika stora, särskilt om en väljer att tjäna lite utan att detta är ett gemensamt beslut....

Min sambo har lite noja över att bli snyltat på och här finns det kanske änn kvar ett jobbigt jämställdhetsproblem - är det i praktiken mer accepterat att en kille försörjer en tjej som tjänar lite än tvärtom - när en tjej halvt eller helt försörjer en kille långa perioder?

Jag är ju lite äldre och hör hur kvinnor föraktfullt pratar om karlar i bekantskapskretsen som tjänar mindre än sina tjejer men de verkar inte ha något bekymmer med förhållanden där mannen tjänar mer än kvinnan, dessa nämns inte alls och kallas alltså inte alls för snyltare..
  • Rudbeckius
    Amfitrite2 skrev 2020-02-14 14:04:02 följande:
    Visst, men här fanns det ju inga barn. En man och en kvinna utan barn, och som inte är gifta med varandra, är inte en familj. 
    Jag hävdar bestämt att även två sambos är en familj. Wikipedia håller med. Så du har nog inte mycket som backar upp din idé om att endast barn möjliggör att ordet familj kan användas. Sorry.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Familj
  • Rudbeckius
    möjligt skrev 2020-02-14 15:10:04 följande:
    Man är familj när man känner sig som familj.

Vissa är familj tidigt andra aldrig .

När man lägger (nästan) lika stor vikt den andres välmående som sitt eget, då är man familj

:)
    Absolut, självklarheter. Därmed kan ju utan vidare två sambor känna sig som en familj?

Vissa är på det ena sättet och vissa är på det andra sättet. En del bryr sig om varandra och andra inte. Därför är väl wikipedias defnition rätt bäl beskrivande? Och TS bor därmed i familj?
  • Rudbeckius
    MRAKas skrev 2020-02-16 19:01:40 följande:
    Att den som tjänar mer ska betala mer av de gemensamma kostnaderna, men samtidigt ha enskilda ekonomier...

Fullständigt dårskap.

Den som tänker i de banorna är ute på djävligt tunn is, över väldigt djupt vatten.
    Det tyder på att personen i fråga har en riktigt vidrig värdegrund och världsuppfattning rent generellt.

Jag får kalla kårar genom ryggraden när jag hör nått liknande.

Därav mitt råd till TS att snabbast möjligt avsluta relationen om detta resonemang kommer i form av krav.
    Dårskap, vidrig värdegrund, kalla kårar och råd om att snarast avsluta relationen.
    Det låter ju som en välgrundad och balanserad analys...

I rest my case. Jag hoppas TS är förståndig nog att förstå värdet i den sortens råd.
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi