Sambon vill ha procentuell ekonomi
Bara sett dina k lägg/svar, TS.
Eftersom ni valt kostnaderna ihop ser jag inte alls varför hon ska vilja ha mer bara för att du börjat tjäna mer. Eller rättare sagt, jag kan se varför hon vill det, men inte varför hon tycker sig förtjäna det. Om hon hade gjort stora uppoffringar för dig och ditt jobbs skull... inte tagit sitt drömjobb, tagit hand om hem och barn mer för att du skulle kunna jobba mer, då hade det varit rimligt
I nuläget ser jag inget som gör det rimligt.
Om hon tjänar sämre idag än hon gjort tidigare och känner att hon har för lite att göra sig med j slutet av månaden skulle ni kunna se över de gemensamma kostnaderna igen. Behöver ni ha så många tv-kakaler, kan ni handla billigare mat eller ha färre tv-kakaler? Så länge du inte tvingar upp henne på en nivå som är för hög, som du själv talat om, så ser jag inget problem.
Lite fult kan jag t o m tycka... pengarna ska gå till en lägenhet till er två, dvs hon kommer att få hälften om ni inte skrivit annorlunda juridisk.
Vill inte låta pessimistisk, men är det såhär det ser ut nu skulle det inte förvåna mig om hon krävde hälften av allt om ni splittrade er, även om hon inte betalat för något av det. Jag har sett ett par där killen vägrade betala för något. Hon fick betala för att möblera hela deras gemensamma hem, inkl alla småsaker. Vid splitten tog han ändå hälfen med sig. Även om allt är bra nu, skydda dig så att det aldrig blir en risk!