Inlägg från: BeautifulLiz |Visa alla inlägg
  • BeautifulLiz

Sambon vill ha procentuell ekonomi

MRAKas skrev 2020-02-16 11:03:35 följande:
    Själva poängen är att detta är gemensamma pengar, det är familjens pengar. Det finns inget mitt eller ditt, det finns bara vårat.

Ska man separera o det finns pengar på det gemensamma kontot så delas detta givetvis lika rakt av.
    Dumheter.
    Här  har vi levt ihop i tio år med separata ekonomier. 

Vi tjänar ganska lika och delar alla gemensamma utgifter 50/50, sen betalar vi våra egna räkningar från respektive konto.

Jag hade ett hyfsat sparkapital redan när vi träffades, de kommer han aldrig att få tillgång till. Skulle jag gå bort före honom så ärver mina barn mig, plus att jag skrivit dem som förmånstagare på min livförsäkring.

Vi har inga gemensamma barn.

Varför skulle jag, vid en eventuell separation, ge honom hälften av mitt sparkapital? Eller för den delen tillgång till det under förhållandet? En stor del av dessa pengar hade jag som sagt innan vi ens kände varandra.
  • BeautifulLiz
    sextiotalist skrev 2020-02-16 12:32:09 följande:
    Ingen idé att förklara. En del fattar inte

Jag har saker som är mina, en del arvegods. Sambon har egna saker också. Men det är inget som ingår i hushållet.

Jo varsin säng har vi, som är köpta för att passa oss.

Jag har en mjukare säng.
    Samma här, vi har till och med varsitt eget sovrum!

En hel del i vårt hem kommer från mitt barndomshem, alltså är det mina saker.
  • BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 13:03:52 följande:
    Möjligen kan det uppfattas jämlikt o rättvist så länge det knappt skiljer i inkomst mellan parterna.

Men låt säga att du tjänat 20 netto o din partner 60, hur hade du uppfattat det då?
    Du hade då kanske varit i princip pank efter att du betalt din del av det gemensamma och dina egna utgifter, medans din partner har 30.000 över att spendera på sig själv om han så önskar.
    Hade du då på något sätt kunnat se er som ekonomiska jämlikar i förhållandet? Inte alls fått känslan att din partner styr familjen ekonomi genom sin betydligt högre inkomst?

Väljer man att leva sitt liv tillsammans med en annan människa i en familj så ska man se varrandra som jämlikar på alla plan, man ska se sig själv som en del av en familj, inte 2 individer som bor ihop.

Det du beskriver är i mina ögon likställt med 2 polare som delar lägenhet.
    Jag skulle inte kräva att få ta del av hans pengar, nej. Jag hade inte heller generöst delat med mig av mina.

Jag hade inte försatt mig i en situation där jag knappt har råd att leva för att en partner vill leva så. Då är det fritt för honom att göra det, men då får han räkna bort mig.

Du tycker att "man ska", det tycker inte jag. Som tur är så är det upp till var och en att göra sin egna val.

Det är väl tur att inte vi två ska leva ihop då! 
  • BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 13:17:57 följande:
    När du även i ett annat svar beskriver att du och din partner inte ens sover i samma säng, eller ens rum.

Då är det väldigt uppenbart för mig att din o min definition på vad som är ett jämställt förhållande.... eller ens ett förhållande skiljer sig rätt avsevärt.

Håller fullständigt med om vi två inte ska försöka leva ihop.
    Du kanske kan sova med någon som snarkar som ett åskväder, plus att man inte har samma tider. Ibland kommer min sambo hem mitt i natten och skulle han då komma in och böka runt i sängen så hade min sömn varit förstörd.

Det är inte så att vi har besöksförbud, om man säger så. Men för att få en fungerande sömn så krävs det separata sovrum.

Skulle du offra din sömn för att absolut dela säng?
  • BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 16:16:00 följande:
    Utgifter inom familjen ska man givetvis vara överens om, den ena ska inte springa runt o konsumera på eget bevåg.

Men jag håller med dig att det faller sig bättre med gemensam ekonomi när man stadgat sig ordentligt o ser sig leva tillsammans resten av livet...

När man flyttar ihop med sin partner i 25års åldern så passar det nog bättre att man bara delar på de gemensamma utgifterna.
    Men då delar man givetvis LIKA, det där vansinnet att den enes pengar skulle vara mer eller mindre värda är bara dårskap.
    Hur menar du?

"det där vansinnet att den enes pengar skulle vara mer eller mindre värda är bara dårskap."
  • BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 16:16:00 följande:
    Utgifter inom familjen ska man givetvis vara överens om, den ena ska inte springa runt o konsumera på eget bevåg.

Men jag håller med dig att det faller sig bättre med gemensam ekonomi när man stadgat sig ordentligt o ser sig leva tillsammans resten av livet...

När man flyttar ihop med sin partner i 25års åldern så passar det nog bättre att man bara delar på de gemensamma utgifterna.
    Men då delar man givetvis LIKA, det där vansinnet att den enes pengar skulle vara mer eller mindre värda är bara dårskap.
    Så om person A tjänar säg 30 000 mer i månaden än person B, så får person A inte göra dyrare spontaninköp utan att fråga person B?
    Tror du att någon öht går med på det?
    Alltså, utan att vara kuvad och nerkörd med skallen i ett par gamla gummistövlar?

Utöver det så är det nog oftare lite äldre personer som inte vill baka ihop sina ekonomier.
    Jag hade gemensam ekonomi när jag var ung och gift. Idag skulle jag hellre leva ensam än att inte få ha mina pengar i fred.
  • BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 19:05:38 följande:
    Om man lever tillsammans som familj så borde det inte förekomma att någon accepterar att ens partner har 30.000 mer än en själv att spendera hur denne behagar.

Hur nertryckt behöver man inte vara för att acceptera nått så vidrigt?
    Fast nu svarade du inte på det jag undrade över.

Får person A inte göra dyrare spontaninköp utan att fråga person B? Om person A tjänar 30 000 mer i månaden.
  • BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 20:20:29 följande:
    Det gjorde jag visst. Läs igen.

Person A har precis lika stor rätt att göra "dyrare spontaninköp" som person B, dvs ingen alls utan att först ha diskuterat saken med den andra.
    Precis fullständigt ointressant hur pengarna kommit in, utgifter ska båda vara överens om.

Annars kör man enskild ekonomi o delar alla gemensamma utgifter rakt av, som polare....
    Vi gör som du säger i sista raden, men vi är då rakt inte som ett par polare. Glad
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi