Sambon vill ha procentuell ekonomi
TTV skrev 2020-02-12 16:46:44 följande:
Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne.
Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne.
Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%.
Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta.
Vad säger ni?
Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.
Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.
Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.
Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.
Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.
Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.