• Noname00

Sambon vill ha procentuell ekonomi

TTv vem äger bostaden, har ni betalat lika mycket för inköt kontantinsats etc om det är något spdant inblandat?

• Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-12 17:09:14 följande:

Klart det blir orättvist att ni ska dela lika om du tjänar tre ggr så mycket! Det är enkel matematik.

Om du tjänar tre gånger så mycket betalar du 75 % av gemensamma utgifter.

Jag fattar inte ens hur du kan tycka att hon ska betala lika mycket som dig!

Hur resonerar du om man tex köpt en gemensam bostad hur ska man göra där om inte 50/50?
  • Noname00
    larssonc skrev 2020-02-13 13:26:13 följande:

Jag är på din tjejs spår. Hade min sambo tjänat så mycket mer än mig hade jag inte tyckt det var mer än rätt att han stod för större delen av de gemensamma utgifterna. Det handlar inte om att bli försörjd utan att båda ska ha samma möjlighet. Jag hade ansett att vi skulle tillämpa procentuell betalning på hyra, räkningar kopplat till boendet, bil, mat och andra gemensamma saker man kan tänkas ha. Detta gör att det skulle bli pengar över till båda. Hade tyckt det var väldigt orättvist om min sambo varje månad kunde lägga undan 10-20 tusen medans jag knappt kunde lägga undan något. Argumentet om att ?ja men det finns saker man kan ta bort för att spara? köper jag inte heller. Varför ska hon få lov att leva ett tråkigt liv bara för att ni ska betala 50/50? Ska hon plocka bort allt i sitt liv för att kunna spara? När du både kan spara och unna dig? Hade inte varit ett förhållande jag hade varit lycklig i. Hade för mig känts som jag levde med en väldigt snål person.

Kvinnor tjänar generellt ofta sämre än män. Yrken som kvinnor ofta är inom har inte så höga löner. Att börja prata om att ?ja men du har valt jobbet själv?. Ja klart som fan, man väljer ett jobb som intresserar en/är möjligt att få. Ska man bli straffad för det och leva tidigt bara för att man inte, likt sin partner, har ett högavlönat jobb?

Jag tycker det är snålt att sitta och trycka på sina pengar. För mig är det att dela lika = dela jämnt och det gör man när man betalar efter sin inkomst. Vi skattar ju olika efter vad vi tjänar? Så varför inte då betala olika i hemmet utefter vad man tjänar? Tror det blir mindre tungt för dig som tjänar så mycket att lägga några tusenlappar mer än henne än det är för henne att lägga 50/50.

Har man ett tråkigt liv om man fixar sina naglar en gång i månaden och lägger pengar på sina hobbies och intressen + att sambon bjuder på annat?

Knappast hon har pengar över att hon väljer att konsumera är hennes val.

Skillnaden hade varit om on inte haft möjlighet att göra något när nödvändiga kostnader är betalda.

Dom är inte gifta eller har barn, jag ser ingen mening att ha gemensamt konto eller betala procentuellt under nuvarande förutsättningar.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-12 17:09:14 följande:

Klart det blir orättvist att ni ska dela lika om du tjänar tre ggr så mycket! Det är enkel matematik.

Om du tjänar tre gånger så mycket betalar du 75 % av gemensamma utgifter.

Jag fattar inte ens hur du kan tycka att hon ska betala lika mycket som dig!

Säg att man har en gemensam bostad och står för 75% hur anser du att man ska dela vid en separation? 50/50 eller 75/25?
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-14 10:23:11 följande:

Köp är en helt annan sak, vi pratar om löpande kostnader. Hur blir det rättvist att en person som tjänar 25 % av inkomsten betala 50 % av utgifterna?Jaså det har hon? På vilket sätt då? Jag vill gärna veta så jag kan tillämpa det på min egen arbetsplats. Samma fråga till dig; hur blir det rättvist att en person som tjänar 25 % av inkomsten betala 50 % av utgifterna?En separation är en helt annan sak och där finns det lagar som styr, det är inget varken du eller jag behöver ha åsikter om.

Självklart kan vi ha åsikter om hur man anser hur man bör dela upp det om man separerar.

Hur resoner du när du hänvisar till lagar som styr?
  • Noname00

TTV

Av ren nyfikenhet , hur gamla är ni?

Du och jag har nog samma bakgrund.
    Jag har aldrig spenderarbrallorna på mig förutom några ggr per år när det tex är semester, tex för att nämna några.

Det är nog inget man kommer till om man är van att konsumera och spendera, utan det krävs lite diciplin.
    Ju mer du förbereder dig för framtiden ekonomiskt ju mindre behöver du tex spara när  du bli äldre, om ditt kapital automatiskt genererar nya pengar.

Du skriver att du sparar till lägenhet, gör du det på ett gemensamt konto eller eget?
    Det är också något hon har fördel av, en kontaninsats som används till bostad som hon brukar något gynnar henne oavsett om ni väljer att kontantinsatsen ska vara dina pengar eller hennes.
    Mitt tips är att om du sparat ihop den så skriv ett skuldebrev en sk revers på pengarna, tänk på att den  måste förnyas varje år det räcker med att informera att den existerar.

Reversen kan ni när som helst välja att den inte ska existera tex om ni skaffar barn.

Om vi tar några korta punkter.

Hyr mycket har hon kvar efter att hennes kostnader är betalda?
    Sparar hon något varje måna i så fall hur mycket?

Jag har också svårt att se detta med % ekonomi då det kan bli så fel.
    Den andra sparar  och den andre konsumerar.

Det viktigaste är att allting blir betalt oavsett vilket konto det kommer ifrån. 

• Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:53:05 följande:
    Hur då "resonerar"? Sambolagen existerar och om parterna inte kan komma överens är det den som gäller.
    Precis det är det lagen är till för om man inte kan komma överens det finns inget som säger att man måste dela 50/50.
    Så det blir lite fel när man säger att det finns lagar som reglerar detta, ingen kommer kasta dig i fängelse för att ni inte delar lika.

Därför är det också bra att man diskuterar hur man ska göra vid en separation och skriver nödvändiga papper även om det är tråkigt.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:55:21 följande:
    Så en kvinna ska bara se till att bli tillsammans med en partner som tjänar ungefär lika mycket som henne själv? Och om ena blir arbetslös måste de så klart göra slut. Ja det låter väl rimligt. Eller inte.

Personangrepp är så fruktansvärt barnsligt så jag vet inte ens vad jag ska säga annat än att det är så man skrattar när man ser hur du håller på. Du vet inte ett skit om mig och mitt liv, och det har du heller inte med att göra.
    Varför skulle man behöva göra slut bara för att den ena blir arbetslös?
  • Noname00
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 15:40:18 följande:
    Absolut, självklarheter. Därmed kan ju utan vidare två sambor känna sig som en familj?

Vissa är på det ena sättet och vissa är på det andra sättet. En del bryr sig om varandra och andra inte. Därför är väl wikipedias defnition rätt bäl beskrivande? Och TS bor därmed i familj?
    Vad är att "bry sig om varandra" för dig?
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 12:32:13 följande:
    Enligt GGN är det ju tydligen ts tjejs eget fel att hon tjänar mindre, hon borde ha sett till att skaffat ett jobb där hon tjänar lika mycket blablabla. Med det följer ju då att man bara ska vara tillsammans med någon som tjänar lika mycket som en själv så om ena blir arbetslös så har man bevisligen två val; göra slut eller flytta isär. Mitt inlägg var menat som ironi om det inte var tydligt nog.
    Vad är det som hindrar att båda parter är med i akassan eller hjälper till när den ena blir arbetslös?
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi