• MRAKas

Sambon vill ha procentuell ekonomi

TTV skrev 2020-02-12 16:46:44 följande:

Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%.
    Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

Vad säger ni?

Jag orkar inte läsa igenom 13 sidor.. Så ursäkta om nån redan kläckt samma vishet..

Det finns enligt alla sunda sätt att tänka endast 2 alternativ som är rättvisa.

Det ena är att ni fortsätter som nu gör idag, ni delar alla gemensamma utgifter rakt av.
    Detta blir lite som att dela lägenhet med en polare o jag skulle aldrig personligen acceptera att leva på detta sätt i en relation. Men ekonomiskt rättvist är det utan tvekan.

Det andra är att ni går all-in med fullständigt gemensam ekonomi, in med allt på samma konto o så dras allting därifrån. Detta gör att ni på alla sätt blir ekonomiska jämlikar inom förhållandet. Detta är det enda naturliga sättet att fördela ekonomi om avser att leva sitt liv tillsammans med en annan människa. Detta blir ju oerhört mer viktigt senare när det kommer barn o allt som det innebär för det ekonomiska med i bilden.

Men att fördela det ekonomiska ansvaret procentuellt efter inkomst är inget annat än fullständigt o totalt orättvist ur alla perspektiv.
    Rent kommunistiskt vänstergängat vansinne rakt av, om din sambo kräver detta av dig så bör du avsluta förhållandet omedelbart.   

• MRAKas
    sextiotalist skrev 2020-02-16 08:20:18 följande:
    Vet många som gör det och fixar det utmärkt.

Vi har haft det så i 25 år och är allt annat än kommunister. För mig är fullständig gemensam ekonomi mer kommunistiskt och hade personligen aldrig gått med på detta
    Fullständigt befängt upplägg, helt vansinnigt.

Hur kan ni någonsin känna er som jämlikar inom förhållandet om den ena har ett betydligt större överskott än den andra?

Den ekomiskt starka parten får på detta sätt makten att helt ensam bestämma hur familjen ska leva och vad de ska lägga pengar på. Den ekonomiskt svagare lägger i praktiken enbart fram önskemål om hur familjen ska leva, som den starka väljer om den vill bevilja eller inte.

Helt vansinnigt, vem faan accepterar att leva på detta sätt?
  • MRAKas
    Noname00 skrev 2020-02-16 10:34:29 följande:
    Du som förspråkar samma konto, säg att dom slänger in allt på ett konto, hur ska man resonera angåene vad man gör med pengarna om man separerar efter ett par år?
    Själva poängen är att detta är gemensamma pengar, det är familjens pengar. Det finns inget mitt eller ditt, det finns bara vårat.

Ska man separera o det finns pengar på det gemensamma kontot så delas detta givetvis lika rakt av.
  • MRAKas
    BeautifulLiz skrev 2020-02-16 12:03:55 följande:
    Dumheter.
    Här  har vi levt ihop i tio år med separata ekonomier. 

Vi tjänar ganska lika och delar alla gemensamma utgifter 50/50, sen betalar vi våra egna räkningar från respektive konto.
    Möjligen kan det uppfattas jämlikt o rättvist så länge det knappt skiljer i inkomst mellan parterna.

Men låt säga att du tjänat 20 netto o din partner 60, hur hade du uppfattat det då?
    Du hade då kanske varit i princip pank efter att du betalt din del av det gemensamma och dina egna utgifter, medans din partner har 30.000 över att spendera på sig själv om han så önskar.
    Hade du då på något sätt kunnat se er som ekonomiska jämlikar i förhållandet? Inte alls fått känslan att din partner styr familjen ekonomi genom sin betydligt högre inkomst?

Väljer man att leva sitt liv tillsammans med en annan människa i en familj så ska man se varrandra som jämlikar på alla plan, man ska se sig själv som en del av en familj, inte 2 individer som bor ihop.

Det du beskriver är i mina ögon likställt med 2 polare som delar lägenhet.
  • MRAKas
    BeautifulLiz skrev 2020-02-16 13:10:45 följande:
    Jag skulle inte kräva att få ta del av hans pengar, nej. Jag hade inte heller generöst delat med mig av mina.

Jag hade inte försatt mig i en situation där jag knappt har råd att leva för att en partner vill leva så. Då är det fritt för honom att göra det, men då får han räkna bort mig.

Du tycker att "man ska", det tycker inte jag. Som tur är så är det upp till var och en att göra sin egna val.

Det är väl tur att inte vi två ska leva ihop då! 
    När du även i ett annat svar beskriver att du och din partner inte ens sover i samma säng, eller ens rum.

Då är det väldigt uppenbart för mig att din o min definition på vad som är ett jämställt förhållande.... eller ens ett förhållande skiljer sig rätt avsevärt.

Håller fullständigt med om vi två inte ska försöka leva ihop.
  • MRAKas
    Noname00 skrev 2020-02-16 13:58:20 följande:
    Hur resonerar du om man är ett par och inte en familj.
    Ska den som arbetat hårt och slängt in pengar för att spara dela kontot om den andre bara konsumerat?

Jag skulle inte rekommendera delat konto till någon som är ung och inte har stadgat sin än.
    Förhållanden kan komma och gå, hur ska man kunna bygga upp ett sparande själv för sin egna framtid.
    Utgifter inom familjen ska man givetvis vara överens om, den ena ska inte springa runt o konsumera på eget bevåg.

Men jag håller med dig att det faller sig bättre med gemensam ekonomi när man stadgat sig ordentligt o ser sig leva tillsammans resten av livet...

När man flyttar ihop med sin partner i 25års åldern så passar det nog bättre att man bara delar på de gemensamma utgifterna.
    Men då delar man givetvis LIKA, det där vansinnet att den enes pengar skulle vara mer eller mindre värda är bara dårskap.
  • MRAKas
    BeautifulLiz skrev 2020-02-16 16:25:41 följande:
    Hur menar du?

"det där vansinnet att den enes pengar skulle vara mer eller mindre värda är bara dårskap."
    Att den som tjänar mer ska betala mer av de gemensamma kostnaderna, men samtidigt ha enskilda ekonomier...

Fullständigt dårskap.

Den som tänker i de banorna är ute på djävligt tunn is, över väldigt djupt vatten.
    Det tyder på att personen i fråga har en riktigt vidrig värdegrund och världsuppfattning rent generellt.

Jag får kalla kårar genom ryggraden när jag hör nått liknande.

Därav mitt råd till TS att snabbast möjligt avsluta relationen om detta resonemang kommer i form av krav.
  • MRAKas
    BeautifulLiz skrev 2020-02-16 16:31:07 följande:
    Så om person A tjänar säg 30 000 mer i månaden än person B, så får person A inte göra dyrare spontaninköp utan att fråga person B?
    Tror du att någon öht går med på det?
    Om man lever tillsammans som familj så borde det inte förekomma att någon accepterar att ens partner har 30.000 mer än en själv att spendera hur denne behagar.

Hur nertryckt behöver man inte vara för att acceptera nått så vidrigt?
  • MRAKas
    BeautifulLiz skrev 2020-02-16 19:47:54 följande:
    Fast nu svarade du inte på det jag undrade över.

Får person A inte göra dyrare spontaninköp utan att fråga person B? Om person A tjänar 30 000 mer i månaden.
    Det gjorde jag visst. Läs igen.

Person A har precis lika stor rätt att göra "dyrare spontaninköp" som person B, dvs ingen alls utan att först ha diskuterat saken med den andra.
    Precis fullständigt ointressant hur pengarna kommit in, utgifter ska båda vara överens om.

Annars kör man enskild ekonomi o delar alla gemensamma utgifter rakt av, som polare....

• MRAKas
    Rudbeckius skrev 2020-02-17 08:48:36 följande:
    Dårskap, vidrig värdegrund, kalla kårar och råd om att snarast avsluta relationen.
    Det låter ju som en välgrundad och balanserad analys...

I rest my case. Jag hoppas TS är förståndig nog att förstå värdet i den sortens råd.
    Det jag menar är att genom att ställa krav i denna anda väldigt tydligt hintar om att det finns en väldigt felaktig och snedvriden syn på rättvisa i denna persons grundvärderingar.
    Detta kommer med all sannolikhet enbart ta sig värre o grövre uttryck ju längre tiden går.

Att kräva att man ska behöva betala mindre för något än någon annan med enda motivering att man tjänar mindre pengar än den andra, eller att den som har mer ska betala mer, är inget annat än simpelt offertänk, som i sina tur baseras på ren o skär avundsjuka.   

Eller för att sammanfatta det kort, en vidrig grundvärdering.
  • MRAKas
    möjligt skrev 2020-02-17 12:23:39 följande:
    Och som en ironi just principen bakom Sveriges skattesystem. Efter förmåga kallas den principen :)

Men den har ju sina brister
    Har jag någonsin påstått att jag anser att dagens marxistiska o feministiska vänstervridna ideologi som ligger till grund för landets nuvarande skattesystem inte är lika vidrigt?

Som tur är börjar ju skiten monteras ner nu o mer sunt förnuft letar sig in.
    Efter 2022 lär vi få se en mängd stora steg i en sundare riktning, inte bara skattepolitiskt.

Finns inget värre än den "offerkofta-politik" som de röd/gröna dårarna drivit till absurdum senaste mandatperioderna.
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi