• GGN

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Hon har valt sin inkomst själv, hon får stå för det.

Jag har valt att jobba mindre och därför tjäna mindre. Har inte heller pluggat. Min man däremot har gjort det och tjänar 10 000 mer än mig ungefär. Vi lägger in lika mycket på det gemensamma kontot, därifrån går boendekostnader och mat.

Om en av oss blir sjuk eller arbetslös så tar såklart den andra det tyngsta lasset, vi tar hand om varandra.

• GGN
    Mortiscia80 skrev 2020-02-12 17:09:14 följande:

Klart det blir orättvist att ni ska dela lika om du tjänar tre ggr så mycket! Det är enkel matematik.

Om du tjänar tre gånger så mycket betalar du 75 % av gemensamma utgifter.

Jag fattar inte ens hur du kan tycka att hon ska betala lika mycket som dig!

På vilket sätt är det orättvist? Hon har valt sin egen lön.
  • GGN
    Nilas2 skrev 2020-02-14 16:43:44 följande:

Eftersom ni även delar 50/50 på matutgiften, så försörjer din sambo delvis dig. Män äter generellt mer än kvinnor och står därför för en större del av matkonsumtionen. En utgift ni idag delar lika på. Sambon betalar alltså mer av de gemensamma utgifterna eftersom du ( generellt) förbrukar mer av de gemensamma tillgångarna i form av mat.

TS sambo använder väl förmodligen mer schampo och kanske köper mensskydd för gemensamma kassan. Kanske har mjölk i kaffet, har TS inte mjölk i kaffet så bjuds ju hon på det.

Orka räkna kronor och ören.
  • GGN
    Mortiscia80 skrev 2020-02-14 10:23:11 följande:

Köp är en helt annan sak, vi pratar om löpande kostnader. Hur blir det rättvist att en person som tjänar 25 % av inkomsten betala 50 % av utgifterna?Jaså det har hon? På vilket sätt då? Jag vill gärna veta så jag kan tillämpa det på min egen arbetsplats. Samma fråga till dig; hur blir det rättvist att en person som tjänar 25 % av inkomsten betala 50 % av utgifterna?En separation är en helt annan sak och där finns det lagar som styr, det är inget varken du eller jag behöver ha åsikter om.

Hon kunde ha utbildat sig till något/valt ett yrke där lönen är högre.

Är du en sån som släpar benen efter dig och snyltar på andra? Kanske dags att ta ansvar?
  • GGN
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 10:56:16 följande:
    Intressant tråd detta, vad är rättvist - ska alla familjemedlemmar i ett hushåll ha samma standard (dvs alla pengar läggs ihop och delas lika på?) eller ska man ha helt separerade ekonomier och hur gör man med barnens standard och de vuna som kanske tjänar väldigt lite eller studerar?

Ingen enkel sak, och hur värderas olika mängd hushållsarbete bereoende på arbete, restid osv?

Jag tror att jag är för en sorts mellanväg, man behöver dela på vissa kostnader men ändå ha olika standarder beroende på egna inkomster och förmögenheter. Men blir skillnaderna för stora så blir det jobbigt...
    För några år sedan jobbade jag på timme. Det fanns mycket jobb i branschen men inte så jag alltid fick ihop en heltid. Dock passade det förträffligt med min mans schema. Han var lärare och med mitt jobb där jag bestämde min ledighet själv så kunde vi resa alla lov. Då gjorde vi så att han betalade mer därhemma, eftersom min otrygga anställning gynnade oss båda.
  • GGN
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:55:21 följande:

Så en kvinna ska bara se till att bli tillsammans med en partner som tjänar ungefär lika mycket som henne själv? Och om ena blir arbetslös måste de så klart göra slut. Ja det låter väl rimligt. Eller inte.

Nej, det håller jag inte med om. Har jag skrivit det?
  • GGN
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 13:05:42 följande:

Fråga GGN som anser att man måste tjäna lika. Jag har inga invändningar.

Jag anser inte att man måste tjäna lika. Det har jag inte skrivit heller. Jag tror du missförstod det jag skrev om att man har ansvar för sin egen försörjning och lön. Det är helt okej om TS sambo vill tjäna mindre än honom. Men då får hon stå för det valet också.
  • GGN
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 13:31:15 följande:

Du skrev att det var ts tjejs eget fel att hon valt sin egen inkomst. Ja, om man kan välja att jobba mindre så tjänar man mindre men så är det ju inte i ts fall. Hans tjej har en annan bransch, osäkrare inkomst som det verkar osv, dvs inget hon kan påverka utan att byta inriktning helt, vilket inte är gjort i en handvändning. Du menar att hon kunde ha valt en annan utbildning från början, ska man verkligen bara tänka på pengar här i livet? Vad hände med livskvalitet, eller att ens trivas med sitt jobb? Med det följer ju naturligtvis att hon då måste ha en partner med ungefär samma inkomst, eller leva fattig som sambo, för enligt dig får hon ju skylla sig själv.

Ja, jag menar precis det, att hon i så fall får byta inriktning.

Jag har valt att inte plugga, och att jobba på timme. Det kostar men jag skulle aldrig begära att min man betalade mer än mig därhemma.
  • GGN
    möjligt skrev 2020-02-15 14:19:30 följande:

Så här handlar det snarare om att en har 7000 över(som hon väljer att konsumera bort) och den andra har 14000 över. Den som har 14 väljer att sätta en stor del är dem på ett sparande.

Medans sambon då Tycker att han ska ?ge? henne 3500 till, typ

Han sparar dessutom till boende. Sparar hon något alls till det?
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi