Sambon vill ha procentuell ekonomi
TTV skrev 2020-02-12 16:46:44 följande:
Jag bjuder henne självklart på merparten av saker som vi gör tillsammans, äter ute, ger bort presenter, köper dyrare jul och födelsedagspresenter, bjuder på kostnader vid resor. Jag skulle inte varit bekväm med just det du skriver här ovan. Du är generös och bjuder henne på massor, men hon har aldrig möjlighet att vara generös tillbaka, och hon har inte heller möjlighet att själv besluta på samma vis som du angående resor, aktiviteter mm.
Vi gör så att vi lägger ihop alla våra pengar, räknar bort summan för gemensamma räkningar och sparande, samt delar sedan resten lika. På så vis kan var och en bestämma över om man helst sparar sin del, åker på spa, eller köper lite extra gott till helgen. Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som min man.
Du skriver att du tjänar tre gånger mer, men det kan hända att jag inte har samma åsikt om procentuell fördelning beroende på vad ni faktiskt får ut efter skatt, och vad ni bägge har kvar när räkningar är betalda. Viss skillnad om hon har kvar 25000 jämfört med 4000.
Jag tycker också det spelar roll om hon tex valt att gå ner i arbetstid och därför tjänar mindre. Då borde hon inte ha ut lika mycket som om ni bägge jobbar 100%. I samhällets ögon är olika jobb värda olika mycket lön, men inom familjen borde 100% arbete värderas mer lika (tycker jag).
Som sagt, du verkar generös mot henne med dina pengar, men om ni bägge skall känna er jämställda i förhållandet tror jag på att ge henne pengar istället för saker och upplevelser.