• möjligt

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Tycker det är helt ok om du inte vill dela procentuellt men då borde du erbjuda att ni gemensamt ser över möjligheter att byta ned era kostnader, framförallt för boende.

Med det sagt, om du ser ert förhållande som långsiktigt att hon är din familj och tex ni planerar att skaffa barn etc

Då hade jag själv delat procentuellt med tanken att det jämnar ut dig med pengar och andra värden med tiden. Undantaget hade varit om du investerat i en lång utbildning och jobbar heltid medans hon medvetet själv väljer(!) att jobba väldigt få timmar.

• möjligt

Har din sambo valt att utbilda sig inom något kreativt för att hon känner att detta ger henne tillbaka i andra värden än ett annat (tråkigare) mer välbetalt yrke medans du valt en utbildning och karriär mer baserat på finansiell trygghet så tycker jag att det är magstarkt av henne att nu komma och vilja ha en del av kakan.

Du vet det säkert redan men säger det iaf, glöm inte att kräva ett skrivet samboavtal om du nu tänker lägga dina sparpengar på en gemensam lägenhet. Annars ger du ju bort hälften av dem iaf om ni någongång separerar

• möjligt

I

larssonc skrev 2020-02-13 13:26:13 följande:

.

Men om man nu väljer att arbeta med sin hobby inom kultur, konstnär etc och ens sambo istället väljer att gå igenom en lång och krävande utbildning just för att skapa finansiella möjligheter för sig själv, varför anser du då det så självklart att den andre ska ha en del av dessa pengar?

Hade det handlat om sjukdom eller liknande så köper jag det men när det är självvalt... nja...

Om hon skulle valt att bara jobba 50%? Eller 25% ?

Ska hon ändå ha rätt till sin sambos pengar?

Hade båda varit skådespelare och den ena mer framgångsrik hade det varit något annat
  • möjligt
    larssonc skrev 2020-02-13 16:07:39 följande:

Nej man ska inte ha varandras pengar men man ska betala procentuellt lika på utgifter. Han kommer ändå ha BETYDLIGT mer kvar än hon och kan göra vad han vill med dom. Hon får ju inte hans pengar som läggs på utgifter? Det gör bara att hon får några tusenlappar mer över i månaden om han betalar någon tusenlapp mer än hon. Jag tycker det är det mest rättvisa om man lever ett liv ihop. Trist om den ene ska ha massor av pengar att göra vad man vill med och den andre knappt något kvar bara för att man valt olika jobb? Skulle aldrig köra av att leva med en person som är så snål och rädd om sina pengar att man inte kan se till att det är jämnt när det gäller utgifter man har gemensamt. Tur nog lever jag med en vettig person.. flera av er här inne gör en mörkrädd. Det handlar inte om att leva av den andre. Det handlar om att betala procentuellt lika mycket på de gemensamma utgifterna.

Så om en sambo väljer(!) att jobba 25% ska den andra täcka upp automatiskt?

Gäller detta även om sambon väljer att sluta jobba?

Klart att det blir samma sak som att han ger henne pengar. Hade varit en annan sak om de levt med kostnader för tex boende som legat högt över hennes nivå men nu har de lagt ribban för bostadskostnad när de båda tjänat mindre. Så ts sambo har samma levnadskostnad och inkomst som hon haft i flera år enda skillnaden är att ts nu har mer pengar över, pga taktiska studie och karriärval.

Ser man sig själv långsiktigt som familj och planerar barn så kan det bli en annan sak då man plötsligt blandar in föräldraledighet etc
  • möjligt
    gbgumman skrev 2020-02-14 10:25:12 följande:

Både jag och min man har långa krävande utbildningar. Jag har en master och han en kandidat. Båda jobbar med våra hobbys (vi har båda fler än en hobby). Anledningen till att vi jobbar med hobbys är för att det är det vi är duktiga på. Att vara duktig på mitt jobb är viktigt för mig, viktigare än att tjäna pengar. Hatar när man träffar någon professionell som verkar avsky sitt jobb och därmed är riktigt usel på det. Min dotter hade en sådan lärare. Hon rättade inte ens barnen uppgifter utan skrev bara rätt längst ner. Hon märkte inte ens att dottern genomgående hade räknat fel räknesätt. Hon hade däremot en hobby som hon gärna bloggade om och verkade lägga mycket tid på och vara duktig på. Hon var ALLDRIG kvar i skolan även om man hämta tidigt. Pinsamt

Men då är ni ju inte i samma situation som TS och hans sambo?

Han har gjort uppoffringen att välja att gå en lång krävande utbildning med utgångspunkt i vad som var långsiktigt stabilt ur ett finansiellt perspektiv. Hans sambo valde istället sin utbildning för att hon prioriterade andra värden dvs att jobba mer med intresse och kreativt även om hon var medveten om att det inte skulle ge så goda inkomstmöjligheter i framtiden.

Varför ska hon då automatiskt få rätt till de fördelar han fått från sina uppoffringar?

Hade han velat ha en procentuppdelning så hade det ju varit en non issue men nu är det hon som tycker att det är självklart att hon ska ha mer pengar om han har mer pengar.

Om en part väljer att konsumera bort hela sin inkomst och den andra med samma inkomst sparar och snålar. Ska då den som slösat sedan få hälften av sparandet som byggts upp?

Nej alla pluggar och jobbar definitivt inte med sin hobby, det behöver inte innebära att man är dålig eller inte tycker om sitt jobb. Men kanske hade man tyckt det var roligare att jobba med dockteater än att bli revisor men insåg att det inte hade varit ett sämre ekonomiskt val även om man hade tyckt det var roligt
  • möjligt
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 10:56:16 följande:
    Intressant tråd detta, vad är rättvist - ska alla familjemedlemmar i ett hushåll ha samma standard (dvs alla pengar läggs ihop och delas lika på?) eller ska man ha helt separerade ekonomier och hur gör man med barnens standard och de vuna som kanske tjänar väldigt lite eller studerar?

Ingen enkel sak, och hur värderas olika mängd hushållsarbete bereoende på arbete, restid osv?

Jag tror att jag är för en sorts mellanväg, man behöver dela på vissa kostnader men ändå ha olika standarder beroende på egna inkomster och förmögenheter. Men blir skillnaderna för stora så blir det jobbigt...
    Verkar ändå som de flesta i tråden ser olika på situationen beroende på om man har gemensamma barn eller ej. Sedan verkar de flesta även överens om att vill man dela 50/50 så måste man lägga levnadsstandarden efter den som har lägst inkomst följer man det så blir vissa av de problemen ju automatiskt ickeproblem
  • möjligt
    Akira Öken skrev 2020-02-14 12:04:46 följande:

Var läser du att TS gått en lång krävande utbildning? TS skriver att både han och hans sambo har högskoleutbildning.

Till TS: tänker du att din sambo är den kvinna du ska bygga ett liv tillsammans med eller ser du henne som något tillfälligt? Kan vara värt att fundera på. Om ditt företag skulle gå i konkurs eller du skulle bli långtidssjukskriven, skulle det fortfarande kännas rättvist att dela 50/50? Just nu går det bra för dig ekonomiskt. Om några år kanske det är omvänt.

Även om ni i realiteten kanske redan betalar ungefär lika mycket, så handlar det just nu om din "goda vilja" och kan aldrig bli jämställt.

Det finns inte ett enda rätt alternativ för hur ekonomin kan delas. Men att tjurskalligt hålla fast vid att ni ska fortsätta som ni gjort fast era ekonomiska förutsättningar helt har förändrats kan kosta dig din relation. Hade jag varit din sambo hade jag nog tappat respekten för dig. Och det hade inte handlar om att jag vill åt dina pengar, utan om att vi skulle ha fullständigt olika levnadsvillkor. Att du ger mig presenter och bjuder mig på saker väger inte upp det, då allt är på dina villkor.

Jag drar slutsatsen eftersom TS skriver att han valde sin utbildning och inriktning baserat på framtida finansiell stabilitet och de allra flesta utbildningar som fyller det kriteriet är krävande och ofta långa.

Att båda studerat på högskola gör det inte likvärdigt per automatik. Om den ena älskar att spela fiol och väljer att studera för att kunna göra detta professionellt trots att framtida karriärmöjligheter och följande ekonomi kan vara osäkra medans den andra väljer att göra en master i ekonomi så ger utbildningarna olika utdelning. Fiolspelaren njuter av sin självuppfyllande utbildning medans en master i ekonomi kan sannolikt vara tuff men ger utdelning efteråt
  • möjligt

Även stor skillnad om den ena hamnar i svårigheter såsom sjukskrivning eller arbetslöshet men detta är inte fallet i tråden. Här handlar det om att sambon vill ha mer möjlighet att konsumera över sina egna tillgångar och tycker sig ha en rätt till ts pengar.

Nu är deras även deras levnadskostnader satta gemensamt tidigare då ts sambo hade samma inkomst som nu och ts tjänade samma. Så detta handlar inte om att hon inte(eller precis) går runt

• möjligt
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 14:07:50 följande:
    Jag hävdar bestämt att även två sambos är en familj. Wikipedia håller med. Så du har nog inte mycket som backar upp din idé om att endast barn möjliggör att ordet familj kan användas. Sorry.

sv.wikipedia.org/wiki/Familj
    Man är familj när man känner sig som familj.

Vissa är familj tidigt andra aldrig .

När man lägger (nästan) lika stor vikt den andres välmående som sitt eget, då är man familj

:)
  • möjligt
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 12:32:13 följande:

Enligt GGN är det ju tydligen ts tjejs eget fel att hon tjänar mindre, hon borde ha sett till att skaffat ett jobb där hon tjänar lika mycket blablabla. Med det följer ju då att man bara ska vara tillsammans med någon som tjänar lika mycket som en själv så om ena blir arbetslös så har man bevisligen två val; göra slut eller flytta isär. Mitt inlägg var menat som ironi om det inte var tydligt nog.

Fast TS har ju inga problem med att tjejen tjänar mindre. Snarare borde logiken då vara att skaffa en partner som tjänar lika mycket för annars kommer du att ?tvingas? ge bort hälften är ditt överskott.

Och om du går med på det så blir det ju mycket mindre poäng med att investera i en jobbig utbildning eller satsa på en karriär från perspektiv av ekonomisk stabilitet.

Varför ska den enas utdelningar från investeringar och uppoffringar direkt delas mellan sambos? När partnern inte ens har någon brist på pengar alls
  • möjligt
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 13:18:46 följande:

Jag tycker inte man ska tvingas ge bort sitt överskott på så sätt att man för över pengar till sin partners konto. Däremot är det inte rättvist att en som tjänar 25 % av inkomsten ska betala 50 % av utgifterna. Det finns många argument att göra här men i grunden kan man säga att ts annars får anpassa sig till sin partners inkomst, dvs de får flytta till en lägenhet hon har råd att betala hälften av osv och de flesta är nog inte villiga att göra det. Då får vardera parten leva som de har råd till och i övrigt göra vad de vill med sina pengar.

Alla utbildningar är väl mer eller mindre jobbiga, de tar tid och kostar pengar på ett eller annat sätt men man kan ju inte ge upp att bygga ett liv för risken att man inte träffar någon ekonomiskt likvärdig.

Räkneexempel:

Två personer lever ihop. Den ena får 30' i månaden efter skatt, den andra 10'. De har fasta utgifter (räkningar) på 15' och utöver det kostar mat, bensin etc 5' i månaden. De delar lika. När nästa löning kommer har den ena personen då 20' att sätta på sparkontot och den andra har typ en tjuga i börsen.

Hur gör man denna situation mer rättvis? Eller tycker du som GGN att det här fullständigt normalt, att den med mindre pengar isf får "se till" på något magiskt sätt att skaffa sig en annan utbildning med mer välbetalt jobb några år senare? Eller ska man bara skylla sig själv att man blivit ihop med en som tjänar mer än en själv och vill ha en viss livsstandard?

Ska man ha någon som helst framtid tillsammans vill man väl vara med en partner som är beredd att ta hand om en till viss del, inte att bli snyltad på men som ändå ser efter hela familjens behov och inte bara sina egna med millimeterrättvisa.

Men de lever ju redan helt anpassat till hennes ekonomi

och hon använder endast 40% av sin nettoinkomst till de fasta kostnaderna
  • möjligt

Så här handlar det snarare om att en har 7000 över(som hon väljer att konsumera bort) och den andra har 14000 över. Den som har 14 väljer att sätta en stor del är dem på ett sparande.

Medans sambon då Tycker att han ska ?ge? henne 3500 till, typ

• möjligt
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 14:20:00 följande:

Som jag läste så var det inte riktigt så, det var något om att de skulle ha haft en lgh som passade bådas ekonomi men sen blev det inte så iaf osv. Sedan väljer ju ts själv att bjuda ut henne på restaurang osv, det är isf hans val förstås.

Jag vet inte hur dåligt ställt hon har men det känns som att hon anser sig ha mindre pengar än hon egentligen har, svårt att säga. Däremot stod det inget om att hon betalar 40 % av utgifterna men ts skrev att han har ungefär tre ggr så mycket kvar efter att deras utgifter är betalade.

Jo all den faktan finns i TS inlägg.
  • möjligt
    Noname00 skrev 2020-02-15 18:05:19 följande:

Ja den kom till för att skydda den svagare partern.

Kvinnan är hemma och mannen gör karriär är ett exempel.

Men så ser det inte ut längre.

Frågan är vem som är den svagare parten, den best bostadslån på dagens marknad eller den utan.

Det finns lite att utveckla och aveckla när det gäller sambolagen.

Att få 50% av nettovärdet bara för att man flyttade med in och brukat någon annans egendom är lite för generöst.

Samma syfte skulle kunna uppfyllas om det var omvänt, att det är upp till sambos att reglera sina egendomar sins emellan.

Lagen kom troligen till då det finns ett skydd för de som gifter sig och då giftemål slutade vara en nästan exklusiv norm så infördes ett delvis skydd även för de som endast valde att vara sambos genom livet
  • möjligt
    PeppePeppeKop skrev 2020-02-16 07:29:07 följande:

Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ? 

jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.

Orkar inte googla just nu men tror man tillämpar samma jämnkningsprincip som man gör vid bodelning av ett äktenskap, dvs att man räknar upp andelen som ska delas baserat på boendetid upp till 5 år för att undvika väldig snedfördelning
  • möjligt

Gick fort

Paragraf 15 i sambolagen

Tror praxis brukar jobba utifrån 5 år men har inte kollat noggrannare
  • möjligt
    PeppePeppeKop skrev 2020-02-16 09:44:18 följande:

Jag skrev på min andra komentar om du hade läst, att jämkning måste vara det hon syftar på, jämkning är inte = praxis...

"15 §   I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning" 

Eftersom du är så bra på att läsa kanske du skulle läst vad min poäng var, TS är redan idag sambo med denna kvinna, varför skulle det krävas 5 år i den NYA lägenheten för att dess värde skulle delas? Har du någon juridisk kompetens öht eller sitter du bara o gissar begrepp ?

Läs ordentligt själv. Inlägget du svarade var från morticsia80 och uttryckte sig generellt kring sambolagen, hon skrev följande:

Fast så är det inte riktigt. Vid första anblicken kan det se ut så men praxis är att man måste ha bott ihop ett längre tag. Har man bara bott ihop ett år får den inflyttade sambon knappt någonting av värdet, det är tydligen först efter fem år som man delar lika. En förutsättning är fortfarande att bostaden inköpts för samboendet, inte bara att ena haft den sedan tidigare och den andra flyttat in.

Hon talar inte någonstans om att endast den nya lägenheten räknas in utan hon skriver att det beror på hur länge paret varit sambos. Uppenbarligen kan samboskapet även ha funnits innan den nya lägenheten inköptes, det är väl lite av poängen med sambolagen?

Att om man köper en lägenhet efter 20 års samboskap så har man över tid delat liv, omständigheter och ofta kostnader och bostaden tillhör då båda vid en bodelning inte endast den som på papper stått för betalningen.

Du svarade som följer;

Var har du fått för dig detta? Vilken " praxis " skulle hävda att det inte räcker att man införskaffar lägenheten för gemensamt bruk och således blir gemensam egendom som de kommer att dela på 50/50 oavsett vem som köpt den ?

jag vill väldigt gärna se denna "praxis " som hävdar att man ska ha bott i den tillsammans i ett år.

Det finns en praxis som innebär att man viktar fördelningen av bostadens värde vid en bodelning baserat på samboskapetslängd upp till 5 år. Och det är just praxis med grundläggande lagstöd i paragraf 15 vilket du efterfrågade
  • möjligt
    MRAKas skrev 2020-02-17 10:30:45 följande:

Det jag menar är att genom att ställa krav i denna anda väldigt tydligt hintar om att det finns en väldigt felaktig och snedvriden syn på rättvisa i denna persons grundvärderingar.

Detta kommer med all sannolikhet enbart ta sig värre o grövre uttryck ju längre tiden går.

Att kräva att man ska behöva betala mindre för något än någon annan med enda motivering att man tjänar mindre pengar än den andra, eller att den som har mer ska betala mer, är inget annat än simpelt offertänk, som i sina tur baseras på ren o skär avundsjuka.   

Eller för att sammanfatta det kort, en vidrig grundvärdering.

Och som en ironi just principen bakom Sveriges skattesystem. Efter förmåga kallas den principen :)

Men den har ju sina brister
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi