• klyban

    Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

    AndreaBD skrev 2020-02-13 18:24:15 följande:
    Jag tänker inte kartlägga folk i detalj här, jag har i den här situationen mest sett språkliga missförstånd och problem att förklara. 

    Finns det ett gentest för autism?
    Om det är så, varför lägger man tid på omfattande utredningar med massor av frågor på områden och när man kan lösa det så enkelt som ett blodprov?

    Vet inte riktigt vad som triggar många här, om det är autismen som triggar(prata om den) och att jag säger nästan alla får poäng/träffar nått kriterier för autism.
    Det gör inte en person till autistisk, och inget jag heller säger.
    Utan att nästan alla har dom dragen i någon grad och få helt utan.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 19:27:54 följande:
    När jag skrev att alla har drag av Asperger så menade jag att det måste ju komma någonstans ifrån och att alla på något sätt har det inom sig, även om det inte yttrar sig. Hoppas jag var tydligare nu.

    Vad gäller ADHD så kan jag se vissa fördelar med det, men det är först nu efter puberteten och att jag faktiskt fick min diagnos som jag har lyckats hantera det och vända det till min fördel.

    Är den lugnaste människa man kan hitta, men på sjukhusvistelser och hälsa på någon där, så kryper det i kroppen på en som en ADHD.
    Efter barnen var föddes, så fick jag besöka 2-3 ggr per dag och kortare tid, för det gick bara inte.
    När jag ligger inne själv för mina skovsmärtor,  inget sånt alls.

    Även reaktionstester för mig gör mig irriterad och stressa, medan spelar jag och väntar på något, så är man kolugn.
    Roliga i reaktionstester via appar/program, så har jag hög reaktionstid, men i spel har jag en av de snabbaste.
    Det är en sak som länge förundrat mig, och varför det ibland triggar otålighet.


    Människor är bara för lustiga och alla de konstiga saker vi har för oss.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (anonym 2) skrev 2020-02-13 20:33:15 följande:
    KÄLLA PÅ DET. 

    Alla får poäng på testerna, det är en logisk slutsats.
    Annars är diagnosen svart och vit, det vet vi redan den inte är.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-13 21:19:52 följande:
    Självklart finns det ingen gentest. Annars skulle man ju inte göra dessa utredningar. Så enkelt är det inte. 

    Och nu börjar du i alla fall säga att inte är exakt alla. 

    Inte menat alla någon gång, om det har antyddes så är det fel.
    Utan de allra flesta.


    Pope Joan II skrev 2020-02-13 21:09:37 följande:
    Han är bra på att äta Tradolan.

    Det var extremt längesedan jag tog sådana, men älskar ad hominem dock.


    Tog 3 st oxy när jag hade tandinflammation i somras, innan det var det också oxy och bruten tå.
    Det var 2½ år sedan kanske.
    Tramadolhydroklorid, det var extremt länge sedan, bara en sådan sak.
    Men ibland vill man trycka ned någon, för du ska få känna dig bra själv.
    Så det känns bra nu hoppas vi.

    Dock kvarstår vi vid ad hominem och personliga påhopp, och det får du stå för som person.


    pyssel skrev 2020-02-13 21:19:46 följande:
    Jo jag vet... och nu kommer moddarna

    För någon har inte ätit tramadolhydroklorid?
    Det var nått nytt.


    pyssel skrev 2020-02-13 21:31:47 följande:
    Du är fortfarande inte läskunnig eller autismkunnig. Nej alla som har ätit en kalori har inte "lite bulimi" heller.

    Jo det har du, ägnat dig åt påhopp. På direkten gjorde du det med delirium om min personlighet, min självbild och något om att tro man är perfekt och allt är glatt, eller vad för språkförbistrande knepiga formuleringar du rapade upp också. I tillägg försökte du lägga långa haranger av lögn plus lite språkliga obegripligheter i min mun. Förutom påhoppen så reagerar jag nog starkare på att jag skulle uttrycka mig så bakvänt som du gör, så vänligen, stoppa tillbaka baklängessluddrandet i din egen mun, eller kanske bjud ut det till någon djävulsdyrkare.

    Tror du det är en fungerande liknelse?


    Du får ta ansvar för dina påhopp på mig, det är ju du som skriver dom.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Risken är att det blir tvärtom...) skrev 2020-02-13 21:40:05 följande:
    Jag gillar Greta, älskar hennes engagemang, men jag tror att klimathotet är en bluff. Vi har miljöhot, men inte klimathot.

    När bluffen avslöjas och erkänns känns det som att det kommer bli ett enormt bakslag för dels miljöarbete, men dels mot att lyssna på personer med dessa diagnoser. Asperger riskerar att bli synonymt med lögnare, okunnig, kejsaren är naken osv osv.

    Miljö och klimat är två helt skilda frågor, även om de går hand i hand på en del saker.
    Forskningen är mycket tydlig i ämnet klimat, och en ~95% konsensus i den forskningen.


     


    Det roliga var före Exxon gjorde sin forskning och kom fram till klimatmodeller om vi fortsätter förbränna fossila bränslen, så fanns det ~0% forskning som sade att det var fel.
    Sen har fossilindustrin tillverkat motforskning, dock ingen med kompetens på området gjort det.

    Folk tror såna här saker sker med en knäppning med fingrarna, och sker det inte med en knäppning, så tror man det inte existerar.


    Ofta blandar man ihop väder med klimat, och då pratar man inte om samma sak längre.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    pyssel skrev 2020-02-14 07:11:40 följande:
    Varför ljuger du om autism, om mig och om vad du själv skrivit? Håll dig till att svamla egna åsikter men du varken behöver eller är ombedd att skriva mina. Det klarar jag själv.

    Vad skulle den lögnen vara, man har test som nästan alla träffar på, men ej uppfyller kraven för diagnosen autism.
    Dina personliga påhopp är bara dina allena.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-02-14 07:19:09 följande:
    Håller med. Jag är också världens lugnaste person, men ibland kan jag hetsa upp mig, men det var inte alls som i tonåren, men blir jag till exempel glad så blir jag extremt glad och det går åt andra hållet med.

    Det är lustigt hur vi fungerar, dock en sak som jag tycker är tråkigt, det är hur så många ska framställa sig perfekta.
    Och sen kanske mobbar sin omgivning eller allmänt beter sig illa.

    Och det är en del situationer jag är svag i, dock är jag medveten om dessa och undviker dom så gått det går.
    Då resultatet blir konstigt.


    Har en sak att antingen skiter jag i det, eller så gör jag det lite för grundligt.
    Blivit en del komiska saker med matlagning där.
    Så det är nått jag alltid försöker tänka på före jag startar, så jag inte står gör 2 tacorätter som är så fundamentalt olika att det blir gigantiskt arbete.
    Vilket har hänt.

    Eller som man är ute och går, antingen kryper man fram och släpar bena efter sig, eller går fort.
    Oftast går jag fort.

    Det är såna här småsaker som har en grund u tråden och andra psykiska saker, alla tror dom är så friska och normala.
    Men skulle jag få en hundring för var som sagt att det är alla andra som är dumma och inte dom själva, så hade jag haft ett antal tusenlappar nu.


     


    Och jag normalt undviker flytande frågor, som blev en dels enda diskussionspunkt i tråden, då det jag  sade var bara en litet kuriosa att man träffar på dessa test men inte har autism.
    Och att vi alla har det lite i oss.

    Och jag tror så fort man inser ens konstigheter man har, så blir det så mycket enklare förstå såna som Greta.
    Men de flesta är långt ifrån henne dock.
    Med det sagt, så lyfter Greta en fråga som vi bör börja engagera oss mer på.
    För även om forskare har helt fel, så även om klimat inte går påvisa i andra änden, så är fortfarande miljön en precis lika stor fråga och orsakat mycket av fossilindustrin den också.
    Så det finns inga möjligheter att ducka frågan om man inbillar sig detta, och det gör alla idag som har en den ologiska extremhögeragendan.(Pratar inte om någon normal höger här)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-02-14 08:34:37 följande:
    Jag håller med till fullo. Skulle kunna utveckla varför, men jag börjar bli sen till jobbet, men jag fortsätter gärna den diskussionen senare. smile1.gif .

    Det är lugnt, jag tar en sväng om med en tomatsås som får puttra på förmiddagen.
    Och sen blir det nog en sväng med CSGO.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-14 08:48:56 följande:
    Du pratar hela tiden om EN TEST - vad skulle det vara för test? Såna där självtester som man hittar på nätet eller i veckotidningar? De är inte så jätteseriösa.

    I en seriös utredning har man inte något specifikt test, utan snarare fyller man i en massa skattningar, där man själv uppskattar hur mycket problem man har inom vissa områden, vad man gillar och inte gillar, och en massa olika saker. Sedan blir det en del samtal, där man frågar mer specifikt. Någon test kan aldrig visa sånt säker.t

    Nej, inte en/ett test heller, för det är väldigt många test för en sådan här diagnos, som ansikten, situationer, konstigheter som en hammare och operera en patient, logik osv...osv...
    Det är rätt omfattande tester, och därför träffar många på dessa utan vara och få autismdiagnos i andra änden.
    Men ändå har problem som en med autism har i vissa områden, vi är inte perfekta eller ens nära.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-14 09:52:33 följande:
    Har du tänkt på att många av dessa symptom som man kanske frågar efter i skattningsformular eller resultat på något perceptionstest inte bara är symptom på Asperger? 

    Om någon t.ex. visar tecken på vissa visuella perceptionsstörningar, så kan det tyda på Asperger, DAMP, ADHD, eller annat.

    Om någon har ojämn begåvningsprofil så KAN det vara ett tecken på Asperger, eller ADHD eller bara på att hen har ojämn begåvningsprofil.  Och så är det med dem flesta symptomen!

    Så någon som får "poäng" på sånt, som har vissa symptom - det går inte att säga att det är just symptom på Asperger - inte ens drag, för att vissa saker kan vara symptom på allt möjligt. Och det kan också vara en normalvariant och inte betyda något. 

    Självklart går test på fler än ett område.
    Synd och kalla det jag pratar om direkt störning, men väl att man markerar på dessa test.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?