Inlägg från: Litenmenhård |Visa alla inlägg
  • Litenmenhård

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Jag kan inte direkt minnas att jag gjorde något test för att få min Aspergerdiagnos. Läkaren kom fram till det bara. Nu låter det kanske som att jag låtsas eller fejkar att jag har Asperger, men det har jag. Däremot kan jag minnas att jag gjorde ett test för min ADHD, där jag fick höga poäng, men nu när jag har läst några av era inlägg angående det så börjar jag fundera.

BTW Greta rockar! Det är min personliga åsikt.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård

Det var någon som skrev att Greta inte har någon superkraft bara för att hon har Asperger. Vet inte vem den personen var. Det var så många inlägg att hålla reda på. Jag ser Aspergern som en superkraft ibland, även om jag har liksom Greta många svårigheter med vissa saker, men att förringa det hon gör, eller försöker göra, tycker jag bara är dumt! Alla är bra på vissa saker och sämre på andra saker.

• Litenmenhård
    AndreaBD skrev 2020-02-14 19:39:07 följande:
    Du kanske gjorde även någon allmän del, första gången. Kanske kikande de på den också vid Asperger-utredningen.
    Aspergerdiagnosen fick jag några år efter ADHD-diagnosen, men det var så mycket annat som var annorlunda då också. (vill inte säga att saker var fel). Läkaren jag hade var jättebra och vi hade många samtal och där kanske det framkom att jag hade Asperger med. Hur som helst så har jag diagnosen nu och det känns skönt.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-14 19:42:41 följande:

Ja, det gör hon.

Sen har hon sin uppenbara problematik, men det är bara de som andra störningar som tar upp och det personliga istället för sak.
    Då fakta, forskning och det sakliga är på Gretas sida, och inte lite heller.

Jo, oftast ser folk bara diagnosen och inte personen bakom den. Man är inte sin diagnos och bara för att man har en diagnos så betyder inte det att det är något fel på en. Bara för att man inte passar in i normen, liksom.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-14 19:57:38 följande:

Om man tittar i dessa trådar om Greta och klimatet, så ser du att vissa element är helt ointresserade av en diskussion om vad Greta säger och vart det kommer ifrån.
    Det är ifrån dessa bara en lång raaaaaaad av ad hominem, då man vet redan man är stenkörd i diskussionen.

Greta gjort ett arbete få lyckats med, och det är verkligen lyfta frågan.
    Det är vår viktigare fråga som finns, och även om vi struntar helt i klimatet, så är miljöfrågan precis lika stor och samma skyldiga.
    Så även om man viftar bort klimatet, så har du miljön som säger samma.

Jag förstår dig. Det känns som att vissa som inte har något bra att säga om Gretas kamp inte riktigt förstår den och då tenderar de att gå på hennes person istället.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-14 22:35:09 följande:

Den politiska grupp som ogillar det hon säger, de bara säger saker som de inte förstår sig på eller ens vill förstå sig på.
    Utan man följer den agenda man sätter i toppen, och då är det bara osaklighet där.

Fast än forskningen berättar det totalt omvända.
    Vet du vad de körde med innan?
    Jo, de sade "I am not a scitentist, but...'"och efter but, så var det inget annat än endast en forskning kan påstå.
    De gav upp den sen, då det fick dom se rätt dumma ut.

Du kommer ha många som kryper till korset sen, och säga vi kunde inte veta.
    Och det är ingen som komemr gå på det ens.
    Nu är detta en extrem liknelse, men det är som vid Nürbergrättegången, vi följde bara order.
    Och ju någon form av den kommer vi få se här.

Jag önskar Greta all framgång med detta, då vi behöver sakta ned vissa saker och göra nått åt det.

Jag håller med. Är dock inte så politiskt insatt, men jag förstår dig och hur många har gjort det Greta försöker göra? Inte många vad jag vet och politikerna käbblar bara sinsemellan.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-15 10:17:13 följande:

Vet inte hur det gick till, men idag är politiker för företag mest.
    Folket kommer i bästa fall i andra hand.

Men när någon kommer in i tron och säga att det inte är aktuellt att se över frågan, den upplyser jag alltid om den rådande forskningen.
    Det roliga var innan fossilindustrin vaknade och kom med motforskning, så var forskningen till det närmaste ~100% konsensus i.
    Även deras egen, Exxon gjorde mycket omfattande klimatmodeller om vi fortsätter förbränna fossilabränslen, modeller som vi uppfyller.

Politiker kan vara veliga tycker jag. Ena dagen är diesel bra för miljön, sen är det inte det utan Etanol istället, sen försvann praktiskt taget det med. Kan de inte bestämma sig för ett drivmedel som faktiskt är bra för miljön? Okej, nu finns ju el-bilar med, men ändå.

Kom lite off topic där, men.
  • Litenmenhård

En dum fråga kanske, men vad är det som gör en diagnos? Alltså vad utmärker en diagnos som Asperger rent konkret?

• Litenmenhård
    pyssel skrev 2020-02-15 17:13:12 följande:
    Beteendediagnoser bygger på avvikelser från normalbeteenden. Om man uppfyller tillräckligt många kriterier kan diagnosen autism ställas. Aspergersymtomen hittar du mest utförligt i DSM-IV och lite mindre i ICD-10. Så kan du fråga om du sedan undrar om konkreta exempel knutna till något kriterium, om det var så du menade.
    Ok. Tack, då förstår jag. .
  • Litenmenhård

Innan jag fick min Aspergerdiagnos så visste jag inte vad det var och jag hade inte stött på någon med det förut, men nu när jag har fått diagnosen känns det som att varenda en har Asperger. Kan vara så också att jag rör mig i de kretsarna som gör att det känns så.

• Litenmenhård

Det är inte fy skam att hamna på Daglig verksamhet. Jag stortrivs på min och där känner jag att jag passar in och får göra det jag vill.

• Litenmenhård
    Anonym (Aspie) skrev 2020-02-16 11:54:08 följande:
    Nej man får ju åtminstone en plats, någon sorts tillhörighet. Men sen innebär det ju tyvärr en begränsning rent ekonomiskt. Men helt klart bättre än att hamna mellan stolarna.
    Jag har haft tur, men jag har fått kämpa och det har inte varit lätt. Rent ekonomiskt klarar jag mig ganska bra också, men jag förstår de som har det tufft.
  • Litenmenhård

Vi kan vara oerhört kompetenta människor. speciellt inom vårt specialområde.

• Litenmenhård

Vissa säger att det här med klimatet går i cykler och att vi inte ska oroa oss så mycket. Jag vet inte vad jag ska tro. Människan har ju en garanterad roll i klimatförändringarna, men hur stor roll har vi?

• Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-22 14:17:30 följande:

Det är tyvärr en fråga som man inte kan diskutera innan man diskutera ämnet med fakta, forskning och saklighet.
    Och motståndarna och motståndarna för diskussionen vill inte ens ta diskussionen på detta sätt.
    För dom är det en agenda, en agenda de har ingen aning varför de har.

Det finns massor av intressanta frågor i ämnet som höjer frågetecken, men frågetecken är inte svart och vita.
    Du har en bra diskussionsämne, men för kunna ta den så måste du porta alla som har en agenda, och det lär bli svårt att uppnå i ett publikt forum.
    För det är många som vill förstöra en sådan diskussion, pga fakta, forskning och saklighet är de värsta invektiven du kan hitta för denna grupp.

Men en med cykler, du har många naturliga saker som uppstår i naturen, som sätter klimatet i en spin.

Jo. Det här stället kanske inte är det bästa att ställa den frågan på, men jag tycker det är intressant ändå att höra vad folk tycker.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-22 14:50:11 följande:

Svaret är ja, klimat går i cykler.
    Och ska vi återknyta till fossilindustrin, så är svar ja där med.
    Och frågan man ska ställa sig, ska man sitta titta på, eller försöka göra nått åt det vi kan göra nått åt.

Fossilindustrin har redan presenterat studier om vad som sker om vi fortsätter förbränna fossilbränslen och det är inte vem som helt, utan Exxon.

Dock tycka med en agenda är inte riktigt att tycka i mitt tycke Flört
    Det saknas för mycket substans då, och utan den hur ska man komma fram till nått?
    Det är väldigt mycket vi inte vet om miljö, men vi har ett klimat där man inte ens tillåter en diskussion på ett sakligt sätt.

Och de som tjatar emot i sin agenda, de har inte en susning om varför de har den agendan ens.
    Det är rätt skrämmande faktiskt och att folk har idéer de inte ens förstår sig på varför de har.

Menar du de som skriver här, Greta Thunberg eller politiker generellt?
  • Litenmenhård

Värst vad TS är tyst.

• Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-22 17:04:54 följande:

När jag pratar om agenda, så pratar jag om dom som inte bryr sig om fakta, forskning och saklighet.
    Det går även ha agenda med fakta, forskning och saklighet, hoppas det rett ut den.

Då förstår jag.
  • Litenmenhård
    OscarWilde skrev 2020-02-22 18:21:05 följande:
    Jag tror att människan har en roll i detta och att den är väldigt liten.

Det här är något som går i cykler som vi inte kan påverka.

Tycker det är märkligt att man talar om klimat när det är ovanligt varmt, medan man talar om väder när det är ovanligt kallt.

Hade velat ha en nyanserad klimatmatdebatt där olika åsikter är tillåtna.
    Du har en poäng där och jag tycker också att man borde haft en klimatdebatt där alla åsikter är tillåtna. Blir så ensidigt annars.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-03-06 07:28:07 följande:

Dock att blunda för fakta och forskning, det är ingen åsikt de har baserat sina påståenden.

Och det är den som är den överdrivet mest extremt vanliga förnekandet, och denna grupp har inget intresse ha den diskussionen om fakta och forskning på ett sakligt sätt.

De få som diskuterar som valt med denna agenda och diskutera annat än TOTAL förneka, de kör en annan taktik och kompartmentaliserar och sen tror de har rätt på allt som sägs.

Det mest lustiga i det hela, det är hur de inta har en susning om varför de vägrar fakta, forskning och saklighet om detta med klimatet.
    Det bästa av allt, även om han helt ignorerar med det om klimatet, så finns miljö som i stort sett verkar på samma område, fossilindustrin förstör planeten och dess produkter.

Jag hör dig.
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?