Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

klyban skrev 2020-02-13 20:28:44 följande:

Finns det ett gentest för autism?
    Om det är så, varför lägger man tid på omfattande utredningar med massor av frågor på områden och när man kan lösa det så enkelt som ett blodprov?

Vet inte riktigt vad som triggar många här, om det är autismen som triggar(prata om den) och att jag säger nästan alla får poäng/träffar nått kriterier för autism.
    Det gör inte en person till autistisk, och inget jag heller säger.
    Utan att nästan alla har dom dragen i någon grad och få helt utan.

Självklart finns det ingen gentest. Annars skulle man ju inte göra dessa utredningar. Så enkelt är det inte. 

Och nu börjar du i alla fall säga att inte är exakt alla. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-13 22:18:11 följande:

Inte menat alla någon gång, om det har antyddes så är det fel.
    Utan de allra flesta.

Pope Joan II skrev 2020-02-13 21:09:37 följande:
    Han är bra på att äta Tradolan.

Du sa alla, flera gånger,  då tror vi förstås att du menar alla.
  • AndreaBD
    Anonym (Fel fel fel.) skrev 2020-02-14 00:16:13 följande:
    Hon har blivit ett av världens största fenomen.

Nej, tror inte eventuella fördomar minskat däremot har Greta bidragit till att framställa AS som något som kanske inte är ett så stort problem för den drabbade.

Tycker det är hemskt att det blivit så då de flesta med diagnosen lider något fruktansvärt.

Aftonbladet skriver om hennes AS som en "Superkraft" och det är vansinnigt tokigt att beskriva det på det sättet.

Dessutom sprider Greta panikångest bland unga människor och lögnen om att klimatet skulle skena vid en viss tidpunkt med start om ca 8 år.
    Ändå kan det ju vara bra att inte bara beskriva det negativt. Hur ska ungdomar annars förlika sig med tanken att de är annorlunda?
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 08:17:57 följande:

Vad skulle den lögnen vara, man har test som nästan alla träffar på, men ej uppfyller kraven för diagnosen autism.
    Dina personliga påhopp är bara dina allena.

Du pratar hela tiden om EN TEST - vad skulle det vara för test? Såna där självtester som man hittar på nätet eller i veckotidningar? De är inte så jätteseriösa.

I en seriös utredning har man inte något specifikt test, utan snarare fyller man i en massa skattningar, där man själv uppskattar hur mycket problem man har inom vissa områden, vad man gillar och inte gillar, och en massa olika saker. Sedan blir det en del samtal, där man frågar mer specifikt. Någon test kan aldrig visa sånt säker.t
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 09:02:16 följande:

Nej, inte en/ett test heller, för det är väldigt många test för en sådan här diagnos, som ansikten, situationer, konstigheter som en hammare och operera en patient, logik osv...osv...
    Det är rätt omfattande tester, och därför träffar många på dessa utan vara och få autismdiagnos i andra änden.
    Men ändå har problem som en med autism har i vissa områden, vi är inte perfekta eller ens nära.

Har du tänkt på att många av dessa symptom som man kanske frågar efter i skattningsformular eller resultat på något perceptionstest inte bara är symptom på Asperger? 

Om någon t.ex. visar tecken på vissa visuella perceptionsstörningar, så kan det tyda på Asperger, DAMP, ADHD, eller annat.

Om någon har ojämn begåvningsprofil så KAN det vara ett tecken på Asperger, eller ADHD eller bara på att hen har ojämn begåvningsprofil.  Och så är det med dem flesta symptomen!

Så någon som får "poäng" på sånt, som har vissa symptom - det går inte att säga att det är just symptom på Asperger - inte ens drag, för att vissa saker kan vara symptom på allt möjligt. Och det kan också vara en normalvariant och inte betyda något. 
  • AndreaBD
    Anonym (desiree) skrev 2020-02-14 09:28:20 följande:

Tror snarare tvärtom, nu får man ju bekräftat att personer med asperger/autism är jobbiga och allmänt förmer.

Ni som gnäller har säkert inte åstadkommit något i närheten av vad hon har gjort. Gör det först, innan ni gnäller! 
  • AndreaBD
    Anonym (desiree) skrev 2020-02-14 12:27:50 följande:
    Okej, jag ska aldrig kritisera någon som gjort mer än mig. Trump till exempel, tycker jag är ganska dålig. Men jag ska inte säga något i fortsättningen för han har åtstakommit mer än vad jag gjort. Blir jobbigt också med mindre tydliga exempel, kan jag kritisera en arbetskollega? Hur vet jag om han eller hon åstakommit med än mig? räknar jag på lön eller på andra faktorer?
    Du kritiserade henne just FÖR ATT hon har gjort något. Det är det som är poängen. Och framför allt kritiserat helt osakligt. 
  • AndreaBD
    DonKrieg skrev 2020-02-14 12:32:04 följande:
    Snarare tvärtom eftersom hon ser klimatfrågan helt svartvitt. Antingen existerar inte hotet eller så är undergången nära. Ingenting däremellan.
    Det är inte hennes uppgift att exakt få fram vilket som är rätt nivå. Det är nog forskarna inte helt överens om heller, och det är också bara kvalificerade gissningar. Hennes jobb har främst varit att få folk att bli aktiva, och det är väl bra. 
  • AndreaBD
    DonKrieg skrev 2020-02-14 12:49:51 följande:
    Hon har ju dock inte åstadkommit något av värde, bara skapat polarisering. Om hon verkligen ville göra nytta skulle hon åka till Kina och klimatstrejka där.
    Inte något av värde? Du har konstiga värderingar, du.....
  • AndreaBD
    DonKrieg skrev 2020-02-14 12:59:41 följande:
    Att skapa polarisering är inte att åstadkomma framsteg. Det finns ingenting som hon har gjort som lett till minskade utsläpp, tvärtom har hon gett Kina, världens överlägset största utsläppare, frikort.
    Vad tror du hon är, politiker? Det kan väl ingen tonårstjej åstadkomma utan bara politikerna.

Folk som sätter igång rörelser, som motiverar andra till att engagera sig har alltid behövts och kommer alltid att behövas.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 15:11:32 följande:

Självklart går test på fler än ett område.
    Synd och kalla det jag pratar om direkt störning, men väl att man markerar på dessa test.

Pratar du om något helt annat nu, eller använder du bara flera ord felaktigt? 

Jag menar att vissa frågor på såna tester kan syfta på autism, schizofreni, personlighetsstörning eller ADHD. Så då kan man inte säga att man har "lite autism" eller ens autistiska drag. Snarare har man psykiatriska ovanligheter. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 19:18:21 följande:

Man drar i mig åt alla håll och kanter, svaren reflekterar detta.
    Diagnosen är inte svartvit, självklart kommer många träffa diagnosparametrar.
    Det gör inte det till autism, då de kraven är höga och kräver många test IRL.

Intressant man drar detta till absurdum, nått som bara är kuriosa innan man når diagnosen autism.
    Som är en omfattande testning av många olika saker.

Precis, man testar efter många saker.
  • AndreaBD
    Litenmenhård skrev 2020-02-14 19:22:10 följande:

Jag kan inte direkt minnas att jag gjorde något test för att få min Aspergerdiagnos. Läkaren kom fram till det bara. Nu låter det kanske som att jag låtsas eller fejkar att jag har Asperger, men det har jag. Däremot kan jag minnas att jag gjorde ett test för min ADHD, där jag fick höga poäng, men nu när jag har läst några av era inlägg angående det så börjar jag fundera.

BTW Greta rockar! Det är min personliga åsikt.

Du kanske gjorde även någon allmän del, första gången. Kanske kikande de på den också vid Asperger-utredningen.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-15 15:57:08 följande:

Du pratar en diagnos, jag pratar om träffar på tester för diagnosen, och nästan alla träffar där på nått.
    Eller försöker du hävda diagnosen är svart och vit?

Det där "nåt" behöver dock inte vara ett symptom på specifikt autism. Om någon t.ex. skulle svara att de har svårt för förändringar så KAN det vara ett tecken på autism, men det kan även vara något helt annat. 
  • AndreaBD
    Anonym (jojo) skrev 2020-02-16 03:25:24 följande:
    Alltid lika komiskt när du är i farten. Är det 98% av världens befolkning som har diagnos eller hur var det?
    Titta bara på trådens titel! Det HANDLAR om autism här! Så vad vill du med detta?
  • AndreaBD
    Anonym (Aspie) skrev 2020-02-16 11:40:51 följande:

Risken finns ju att man istället att man förminskar svårigheterna, eftersom man bara målar upp framgångsbitarna när det gäller henne. Det kanske blir "men kolla på Greta hon är ju så framgångsrik så varför kan inte du bli det med?" Greta är född in i en kändisfamilj, sen har hon säkert fått stor stöttning och förståelse från sin omgivning, vilket långt ifrån alla med asperger får. Det finns en hel del personer med asperger som har blivit framgångsrika tack vare sitt specialintresse. Både diagnostiserade och odiagnostiserade. 

Men de flesta med diagnosen får tyvärr svårt att passa in någonstans hela livet, pga omgivningens oförstående. En del hamnar på daglig verksamhet, och andra faller mellan stolarna då man anses vara för högfungerande för att ha rätt till sjukersättning och daglig verksamhet. Men man når inte riktigt fram heller när det gäller att funka på en vanlig arbetsplats

Jo, jag tänkte också det. Det är en risk att folk generaliserar. Men det gör de ju annars också. Annars tänker de att folk med Asperger inte kan åstadkomma nåt, och det är är ju inte bättre. 
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?