Inlägg från: StevenDiese |Visa alla inlägg
  • StevenDiese

Min sambo går aldrig upp med barnen

Lite hårda ord här. Eftersom jag var i exakt samma stol så tycker jag du ska analysera situationen annorlunda.

Vissa människor behöver mer sömn. Vissa människor har svårt att vakna och gå upp.

Detta blev tydlig hos oss redan med vårt första barn som hade kolik. Jag fick helt enkelt acceptera att det var som det var.

Visst var ju sur som fan ibland för att jag aldrig fick vila ut under småbarnsåren. När partnern väl vaknat så är man själv så vaken att man likaväl kan gå upp.

Men detta var ju inget hon gjorde av ondo.

Så ni som skriver slacker vet inte vad ni pratar om. Det handlar om sömnmönster inte att alla som vaknar på morgonen är så jävla duktiga. Sen verkar ts partner vara en kille, då är det helt accepterat att stämpla som slacker. Könsdiskriminering.

Ts du skriver ju att han försöker kompensera sin brist med att göra annat. Det tyder ju på att det är en reko kille. Under denna tid kanske du kan vila?

Småbarnsåren går över. Det har de gjort här och nu kan barnen gå upp själva på morgonen. Men jag är alltid först uppe ändå.

• StevenDiese
    Pascal skrev 2020-02-08 08:40:21 följande:

Fast nej. Att man skulle sova så jäkla hårt att man inte vaknar av en unge som har kolik och gallskriker låter väldigt konstigt. Absolut kan man bara väldigt morgontrött och seg på mornarna. Ha väldigt lång startsträcka. Men man får ändå lov att pallra sig upp när man har barn. Vad hade din sambo gjort om inte du varit hemma? Då hade hon förmodligen fixat att ta sig upp ur sängen för då har hon inga andra alternativ.

Det TS sambo håller på med är inget annat än bekvämlighet och lathet.

Fast jag har aldrig sagt att min sambo inte vaknade av koliken. Jag sa att det blev tydligt att vi har olika sömnbehov. Hon behöver nästan det dubbla. Det är inte rättvist i ett sånt läge att fördela sovtiden exakt. Men man kanske måste haft kolikbarn för att förstå det?

Och eftersom min, och ts, startsträcka är kortare än de med annorlunda sömnbehov så går vi upp. Vaknar jag, kommer jag inte somna igen. Så jag kan lika gärna gå upp.

Men visst, ts kan separera om hon tycker att det löser problemet. Då får hon ju högst troligt andra problem men visst, det blir väl trevligt med omväxling.

Men faktum kvarstår. Samhället är inte anpassat för morgontrötta med stort sömnbehov.
  • StevenDiese
    Monkii skrev 2020-02-09 13:53:07 följande:

Din sambo har grundlurat dig. Jag har också haft väldigt svårt att vakna på morgonen men det går faktiskt att lära sig och har man bara hållt på ett par veckor så vänjer man sig. Att inte ha lärt sig att gå upp på morgonen innan man får barn är riktigt tragiskt. Som vuxen förväntas man klara ännu svårare saker som att gå till jobbet varje dag och betala räkningar. Hur klarar man sitt jobb om man inte kan pallra sig upp på morgonen?

Du verkar ha lässvårigheter.

*styrkekram*
Svar på tråden Min sambo går aldrig upp med barnen