• Anonym (Jag)

Sambo kräver studier under föräldraledighet

Vi har en bebis på 7mån som jag är föräldraledig med.

Jag har ganska dålig fp då den baseras på min halvtid som jag hade förut. Under graviditeten studerade jag och gjorde ett uppehåll med studierna när bebisen föddes.

Nu har sambon börjar klaga på att jag får ut så lite pengar och han säger att nu måste jag ta upp studierna på heltid igen (på distans) så jag får mer pengar.

Det stressar mig enormt, jag vill vara föräldraledig och få njuta av det och jag vet inte heller när jag ska hinna och orka studera på heltid samtidigt som jag ska ta hand om vår bebis. Han kommer inte att vara föräldraledig utan säger att jag får sköta studierna på kvällar och helger när han är hemma.

Jag har nu ansökt om att återuppta studierna men jag får bara ont i magen över det. Är det jag som är lat eller egoistisk som känner att jag verkligen inte vill eller orkar det här nu?

• Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet
  • Anonym (Förälder)
    AnnaSthlm skrev 2020-02-07 00:25:52 följande:

Vilket rövhål till man. Du ska jobba dubbelt och han ska fortsätta som vanligt.

Ta fram din ryggrad och be honom att dra åt helvete.

Helt rätt
  • Alessia
    fjanten skrev 2020-02-07 20:10:26 följande:
    Ja det KAN vara det, men är inte alltid det. Säger inte att han gör rätt i att KRÄVA, men det kan absolut gå att plugga på deltid (t.o.m. heltid) på distans när man har en bebis.
    Det finns tydligen fler barn i familjen - inte bara den nya bebisen.
  • Alessia
    fjanten skrev 2020-02-07 20:10:26 följande:
    Ja det KAN vara det, men är inte alltid det. Säger inte att han gör rätt i att KRÄVA, men det kan absolut gå att plugga på deltid (t.o.m. heltid) på distans när man har en bebis.
  • Anonym (Jag)

Vi har 3 barn var av ett småbarn.

Jag har 4 ämnen som jag ska läsa upp på komvux vilket är en termin på heltid. Jag blir ingen miljonär av att vara föräldraledig men jag är ju heller inte alldeles utan så jag tycker faktiskt att jag hjälper till både ekonomiskt även om det inte är så mycket men också genom att ta hand om våra barn.

• Anonym (W)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-08 14:36:40 följande:

Vi har 3 barn var av ett småbarn.

Jag har 4 ämnen som jag ska läsa upp på komvux vilket är en termin på heltid. Jag blir ingen miljonär av att vara föräldraledig men jag är ju heller inte alldeles utan så jag tycker faktiskt att jag hjälper till både ekonomiskt även om det inte är så mycket men också genom att ta hand om våra barn.

När ska han vara hemma?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (W) skrev 2020-02-08 15:03:16 följande:

När ska han vara hemma?

Det kommer han inte att vara mer än lov och fredagar nu och då men ingen sammanhängande föräldraledighet som jag
  • Tow2Mater
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-08 15:24:12 följande:
    Det kommer han inte att vara mer än lov och fredagar nu och då men ingen sammanhängande föräldraledighet som jag
    Vad sa han om forslaget i post #47?
  • Anonym (W)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-08 15:24:12 följande:

Varför inte?
  • fjanten
    Alessia skrev 2020-02-08 13:29:01 följande:

Ja, det har jag läst. Jag, som exempel, har klarat heltidsstudier med bebis+småbarn. Senare heltidsjobb, två småbarn, graviditet, och studier på 50 % för att bredda lite. Nej, det är INTE för alla och alla är olika, men det är absolut inte omöjligt för alla att plugga lite och ha bebis och fler barn.
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Jag) skrev 2020-02-06 21:57:32 följande:
    Vi har en bebis på 7mån som jag är föräldraledig med.
    Jag har ganska dålig fp då den baseras på min halvtid som jag hade förut. Under graviditeten studerade jag och gjorde ett uppehåll med studierna när bebisen föddes.

Nu har sambon börjar klaga på att jag får ut så lite pengar och han säger att nu måste jag ta upp studierna på heltid igen (på distans) så jag får mer pengar.
    Det stressar mig enormt, jag vill vara föräldraledig och få njuta av det och jag vet inte heller när jag ska hinna och orka studera på heltid samtidigt som jag ska ta hand om vår bebis. Han kommer inte att vara föräldraledig utan säger att jag får sköta studierna på kvällar och helger när han är hemma.
    Jag har nu ansökt om att återuppta studierna men jag får bara ont i magen över det. Är det jag som är lat eller egoistisk som känner att jag verkligen inte vill eller orkar det här nu?
    Du ska föreslå att han tar föräldraledigt på heltid om du ska studera på heltid.
    Jag återgick till jobbet på 100% när vår bebis blev 8 månader. Det hade vi bestämt innan. Tanken var att maken skulle vara hemma i 8 månader, men olika saker gjorde att det blev 6 månader och barnet började förskolan vid 14 månader då vi båda jobbade heltid.

Vi saxade våra tider så barnet gick 9-15.

Jag rekommenderar dig verkligen att din man är hemma på heltid. Du drar iväg till ett bibliotek och sköter dina studier som ett jobb.
    Lycka till! 
Svar på tråden Sambo kräver studier under föräldraledighet