• musicbird

Kompisen är avundsjuk

Halloj.

jag har ett ganska stort problem, jag går i en klass med en tjej som alltid verkar avundsjuk på mig, tillexempel , vi kom in på en diskussion om mens för ett par dagar sen, hon talade om att hon precis fått den och frågade mig om råd, jag sa bara att jag alltid har bindor om hon behöver och att det är naturligt, i alla fall, några dagar senare så kom jag, hon och en lärare in på ämnet också, hon sa då att ifall jag inte berättar när jag har mens, så gör hon inte det heller, eller att ifall hon berättar måste jag också göra det.

hur som helst, hon har aldrig direkt visat glädje för mig heller, engelska är min favorit lektion (hon vet det också) och varje gång vi har den så blir hon sur så fort läraren berömmer mig , då vill hon att de ska berömma henne också.

lika dant i matte, idrott etc.

och jag börjar bli otroligt less nu, jag har kämpat med ångest och depression sen andra klass i lågstadiet, och denna situation gör allt bara värre, jag försöker ignorera, spela med, vara tyst, inte bry mig, men ingen i min närhet verkar förstå hur otroligt jobbigt det är, jag börjar till och med fundera på att hoppa av skolan pga detta.

någon som haft en liknande situation ? skulle seriöst behöva råd.

• Svar på tråden Kompisen är avundsjuk
  • Barbro45

Det är inte lätt att vara ung och hantera allt nytt som händer. Som du säker förstår så har din klasskompis stora problem med sin självkänsla, hon kan bara hantera den den att på ett eller annat sätt trycka ner någon annan. Vissa människor har ett hårt yttre skal men inom sig är de mycket känsliga och sårbara. Även hon kommer att växa upp och inse att hon mest skadar sig själv. Man kan aldrig förändra någon annan, försök vara den större människan och överse med hennes svaghet.

• Cazzicka

Det första stycket du skriver, jag förstår inte riktigt vad det är som visar på avundsjuka i det?

Men generellt, det är självklart även jobbigt att vara den som är föremål för avundsjuka.

Jag måste dock säga att jag föredrar när personer är "ärliga" dvs på något sätt öppet visar just att de ör avundsjuka eller tom säger det rakt ur.

Det riktigt vidriga, som jag tror är vanligast bland tjejer, är att tjejer som är avundsjuka på att någon annan tjej tex lyckas bättre i skolan osv- fryser ut "hotet" och försöker dra med sig andra med.

Så att den avundsjuka ska få allt ljus på sig och ingen ska hota deras imaginära bild av att de är den mest fantastiska personen i rummet.

Sådant mer manipulativ beteende- där egotjejen aldrig skulle visa att hon är avundsjuk, eller säga det- är mer förrädisk och skadlig.

För där kan egotjejen verkligen ställa till det, lyckas hon dra med sig andra att frysa ut den begåvade tjejen (som ofta kanske inte är så skrytig) kan hon tvingas byta skola för att komma bort från den skadliga miljön.

Allt medan egotjejen bara låtsas som att det regnar, och att hon inte aaaalls hade något att göra med att den begåvade tvingades byta skola.

Och egotjejen fortsätter att breda ut sig, nu utan konkurrens....

Så summa summarum: det är i alla fall positivt att tjejen i ditt exempel "erkänner" att hon är avundsjuk (visar det öppet).

Det kunde vara värre, dvs att hon istället ansträngt sig för att INTE visa sin avundsjuka och istället försökt dra med sig personer och frysa ut dig.

Det du kan göra är att bara försöka strunta i hennes pikar, kommentarer eller vad det nu är, och fortsätta leva ditt liv o sträva efter dina mål.

Svar på tråden Kompisen är avundsjuk